rray
meryem
Sun 12 December 2010, 02:31 pm GMT +0200
Kur'an, Öykülerini Nasıl Tanıtıyor
Kur'an, peygamber olan ye olmayan öncekilerle ilgili birçok öyküler anlatır. Öncekilerden Peygamber olmayanlarla ilgili öykülerin bazısı müminlerle, bazısı da kafirlerle ilgilidir.
Kur'an, bu öyküleri anlatmaktan amacının ne olduğunu, onlardan nasıl yararlanacağımızı, ibret alacağımız yerleri, üzerinde düşünüp taşınma, anlama ve davranma yöntemini bize açıklamaktadır.[4]
Kur'an'da "Kasasa" Kelimesi:
"Kasasa" kökü, Kur'anın birçok yerinde dili geçmiş kipi, şimdiki zaman kipi, Emir kipi, masdar kipi, gibi değişik kiplerle geçmektedir. Rağıb Isfahani "Müfredat" adlı kitabında bu kökle ilgili olarak şu açıklamaları yapmaktadır:
"Kassa: izini izlemek demektir. Kasas: iz demektir. Kur'an'da "izlerinden geri döndüler"[5] "Kız kardeşine "Onun izini izle, dedi"[6] âyetlerinde bu anlamda kullanılmaktadır.
Kasas: izlenen haberler demektir. Kur'anda "Şüphesiz bu, izlenen gerçek haberlerdir"[7] "Ona gelip haberleri kendisine anlattığında 'Ona korkma' dedi"[8] "Biz sana haberlerin en güzelini anlatıyoruz"[9] denilmektedir. Kısas, benzer cezayı vererek kanı izlemektir.[10]
O Gerçek Haberdir:
Kur'anın öncekilerle ilgili anlattığı öyküler gerçek haberlerdir. Kimi olaylarla ilgili yaptığı rivayetler de gerçek ve doğru rivayetlerdir. Çünkü Kur'anda bu haberleri bize anlatan Yüce Allahın kendisidir. O olayları gören ve takdir eden de kendisidir. Zaten sözkonusu olaylar O'nun bilgisi, takdiri ve dilemesiyle meydana gelmiştir. O olaylarla ilgili buyurduğu şeylere gerçekdışı şeylerin katılması yahut şüphenin karışması sözkonusu değildir. Allahtan daha doğru kim söz söyleyebilir?! Ondan daha doğru kim haber nakledebilir?! Elbette kimse yoktur.
Kur'an, öyküleri gerçek haberler olarak nitelemektedir. Âli Imran suresinde Hıristiyanlarla tartışarak Hz.isa'nın insan olduğunu söyleyen ve Allahla baba-oğul ilişkisinin sözkonusu olmadığım belirten, annesinin ona nasıl gebe kaldığını ve doğurduğunu anlatan âyetlerden sonra gelen şu âyet bütün bu anlatılanların yanlışsız, yalansız ve uydurmasız gerçek haberler olduğunu belirtmektedir. "Şüphesiz bu, gerçek haberin kendisidir. Allahtan başka hiçbir ilah yoktur"[11]
Nemi suresinde Kur'an, Hz.Musa ile Firavun ve Hz.Davud öykülerinden biraz anlatmaktadır
Hz.Süleyman'ın karınca, ordu, İbibik kuşu, Sebe' kraliçesi, kraliçenin ona uyması ve Islama girmesiyle ilgili geçen olayları biraz uzunca anlatmaktadır. Bu anlatımdan sonra da Kur'an "Şüphesiz bu Kur'an, Israiloğullarına ihtilaf ettikleri şeylerin çoğunu anlatır"[12] demektedir.
Kur'anın anlattığı şeylere "Gerçek haber" demesi ve öncekilerin haberlerini gerçek olarak anlatacağını bildirmesi, bize öykülerini anlama, inceleme ve üzerinde düşünüp taşınma konusunda sağlam bilimsel metodu öğretmektedir.[13]
O, En Güzel Anlatımdır:
Yüce Allah,Yusuf suresinde Kur'anın öykü anlatımının en güzel anlatım olduğunu belirterek şöyle der: "Biz onu anlamanız için Arapça bir Kur'an olarak indirdik. Biz sana bu Kur'anı vahyederek öykülerin en güzelini anlatıyoruz. Şüphesiz sen-bunları daha önce bilmiyordun. Hani, Yusuf babasına şöyle demişti..."[14]
Kur'anın anlattığı öyküler neden en güzel öykülerdir ve neden bu niteleme bizzat Yusuf suresinde yapılmaktadır?
Şüphesiz Yusuf suresi, Hz. Yusuf'un öyküsünü anlatmasıyla ünlüdür. 112 âyeti bulan âyetlerinin yüz tanesi bu öyküyü anlatmaktadır. Son âyetleri de bu öykü üzerinde yapılan değerlendirmeler ve açıklamalardır. Hz.Yusuf öyküsü, çocukluğunda gördüğü rüyadan başlayarak pratikte bu rüyanın gerçekleşmesi ve gerçekler dünyasında sonucunun ortaya çıkmasına kadar anlatılmaktadır.
Kur'anın bütün öyküleri en güzel öyküler olduğu gibi,Yusuf öyküsü de en güzel öykülerdendir. Çünkü ümitsizlik içinde olanlara müjde, darlık ve sıkıntı içinde olanlara, baskı ve işkence altında yaşayanlara, sınamadan geçmekte olanlara umut vermekte, kurtuluşun gelmekte olduğunu müjdelemektedir. Sıkıntı ve darlığın geçici olup yakında biteceğini haber vermektedir. Önemli olan, Yusuf'un başından geçtiği gibi Allaha güzelce inanmaları, ona tevekkül etmeleri, dosdoğru yolunda sebat etmeleridir.
Şüphesiz Kur'anın anlattığı Öyküler en güzel öykülerdir. Sanki bu niteleme ile Kur'an bizi öncekilerin olaylarından yaptığı anlatımla yetinmeğe ve hakkında sustuğu konularda israiliyyat ve mitoloji olan beşeri başka kaynaklara iltifat ememeğe çağırmaktadır.
Kur'anın anlattıklarıyla yetinmeyip dinleyici veya okuyucuların hikaye dinleme arzularını tatmin etmek ve onlara edebi güzel hikayeler sunmak için bazıları israiliyyat ve hurafe olan şeyleri anlatma yoluna giderler. Onlar okuyuculara veya dinleyicilere bunları anlatmakla ihtiyaçlarını tatmin ettiklerini ve arzularını yerine getirdiklerini sanırlar.
Öykünün güzel olarak nitelenmesi, ayrıntıları anlatması, isimleri ve yerleri belirtmesi yahut olayları çokça sergilemesinden değildir. Doğru olmayan kaynaklara dayandığı taktirde bu şeylerden söz etmek hiç de güzel olmayabilir.
Şüphesiz öyküler, hak, gerçek ve doğru niteliklerine sahip olduğu zaman güzel nitelemesine layık olur. Çünkü güzellik gerçek olmaya bağlıdır. Öykü, gerçeklik ve doğruluk sıfatına sahip değilse, güzellik sıfatını da kendiliğinden yitirir.
Mitoloji ve israiliyatta güzellik yoktur. Çünkü hak, doğruluk ve gerçeklik sıfatlarına sahip değildir. Kur'anın öyküleri ise, hak ve gerçektir. Onun için en güzel Öykülerdir .Herhalde Kur'an bu sebepten öykülerini en güzel öyküler olarak nitelemektedir. Allah en iyi bilir![15]
[4] Dr.Salah Abdulfettah Halidi, (Çeviren: Prof.Dr.İbrahim Sarmış), Kur'an Öyküleri, Kitap Dünyası Yayınları, (2.Baskı) Konya 2005: I/16.
[5] Kehf,64
[6] Kasas, 11
[7] Aii imran,62
[8] Kasas,25
[9] Yusuf,3
[10] "Kıssa" kelimesini öykü olarak çevirmeyi daha uygun gördük, (çeviren) Dr.Salah Abdulfettah Halidi, (Çeviren: Prof.Dr.İbrahim Sarmış), Kur'an Öyküleri, Kitap Dünyası Yayınları, (2.Baskı) Konya 2005: I/16-17.
[11] Ali İmran,62
[12] Nemi,76
[13] Dr.Salah Abdulfettah Halidi, (Çeviren: Prof.Dr.İbrahim Sarmış), Kur'an Öyküleri, Kitap Dünyası Yayınları, (2.Baskı) Konya 2005: I/17-18.
[14] Yusuf ,2-4
[15] Dr.Salah Abdulfettah Halidi, (Çeviren: Prof.Dr.İbrahim Sarmış), Kur'an Öyküleri, Kitap Dünyası Yayınları, (2.Baskı) Konya 2005: I/18-19.
7/C
Mon 20 January 2014, 03:44 pm GMT +0200
Kur'an, Öykülerini Nasıl Tanıtıyor
Kur'an, peygamber olan ye olmayan öncekilerle ilgili birçok öyküler anlatır. Öncekilerden Peygamber olmayanlarla ilgili öykülerin bazısı müminlerle, bazısı da kafirlerle ilgilidir.
Kur'an, bu öyküleri anlatmaktan amacının ne olduğunu, onlardan nasıl yararlanacağımızı, ibret alacağımız yerleri, üzerinde düşünüp taşınma, anlama ve davranma yöntemini bize açıklamaktadır.[4]
Kur'an'da "Kasasa" Kelimesi:
"Kasasa" kökü, Kur'anın birçok yerinde dili geçmiş kipi, şimdiki zaman kipi, Emir kipi, masdar kipi, gibi değişik kiplerle geçmektedir. Rağıb Isfahani "Müfredat" adlı kitabında bu kökle ilgili olarak şu açıklamaları yapmaktadır:
"Kassa: izini izlemek demektir. Kasas: iz demektir. Kur'an'da "izlerinden geri döndüler"[5] "Kız kardeşine "Onun izini izle, dedi"[6] âyetlerinde bu anlamda kullanılmaktadır.
Kasas: izlenen haberler demektir. Kur'anda "Şüphesiz bu, izlenen gerçek haberlerdir"[7] "Ona gelip haberleri kendisine anlattığında 'Ona korkma' dedi"[8] "Biz sana haberlerin en güzelini anlatıyoruz"[9] denilmektedir. Kısas, benzer cezayı vererek kanı izlemektir.[10]
O Gerçek Haberdir:
Kur'anın öncekilerle ilgili anlattığı öyküler gerçek haberlerdir. Kimi olaylarla ilgili yaptığı rivayetler de gerçek ve doğru rivayetlerdir. Çünkü Kur'anda bu haberleri bize anlatan Yüce ALLAHın kendisidir. O olayları gören ve takdir eden de kendisidir. Zaten sözkonusu olaylar O'nun bilgisi, takdiri ve dilemesiyle meydana gelmiştir. O olaylarla ilgili buyurduğu şeylere gerçekdışı şeylerin katılması yahut şüphenin karışması sözkonusu değildir. Allahtan daha doğru kim söz söyleyebilir?! Ondan daha doğru kim haber nakledebilir?! Elbette kimse yoktur.
Kur'an, öyküleri gerçek haberler olarak nitelemektedir. Âli Imran suresinde Hıristiyanlarla tartışarak Hz.isa'nın insan olduğunu söyleyen ve Allahla baba-oğul ilişkisinin sözkonusu olmadığım belirten, annesinin ona nasıl gebe kaldığını ve doğurduğunu anlatan âyetlerden sonra gelen şu âyet bütün bu anlatılanların yanlışsız, yalansız ve uydurmasız gerçek haberler olduğunu belirtmektedir. "Şüphesiz bu, gerçek haberin kendisidir. Allahtan başka hiçbir ilah yoktur"[11]
Nemi suresinde Kur'an, Hz.Musa ile Firavun ve Hz.Davud öykülerinden biraz anlatmaktadır
Hz.Süleyman'ın karınca, ordu, İbibik kuşu, Sebe' kraliçesi, kraliçenin ona uyması ve Islama girmesiyle ilgili geçen olayları biraz uzunca anlatmaktadır. Bu anlatımdan sonra da Kur'an "Şüphesiz bu Kur'an, Israiloğullarına ihtilaf ettikleri şeylerin çoğunu anlatır"[12] demektedir.
Kur'anın anlattığı şeylere "Gerçek haber" demesi ve öncekilerin haberlerini gerçek olarak anlatacağını bildirmesi, bize öykülerini anlama, inceleme ve üzerinde düşünüp taşınma konusunda sağlam bilimsel metodu öğretmektedir.[13]
O, En Güzel Anlatımdır:
Yüce ALLAH,Yusuf suresinde Kur'anın öykü anlatımının en güzel anlatım olduğunu belirterek şöyle der: "Biz onu anlamanız için Arapça bir Kur'an olarak indirdik. Biz sana bu Kur'anı vahyederek öykülerin en güzelini anlatıyoruz. Şüphesiz sen-bunları daha önce bilmiyordun. Hani, Yusuf babasına şöyle demişti..."[14]
Kur'anın anlattığı öyküler neden en güzel öykülerdir ve neden bu niteleme bizzat Yusuf suresinde yapılmaktadır?
Şüphesiz Yusuf suresi, Hz. Yusuf'un öyküsünü anlatmasıyla ünlüdür. 112 âyeti bulan âyetlerinin yüz tanesi bu öyküyü anlatmaktadır. Son âyetleri de bu öykü üzerinde yapılan değerlendirmeler ve açıklamalardır. Hz.Yusuf öyküsü, çocukluğunda gördüğü rüyadan başlayarak pratikte bu rüyanın gerçekleşmesi ve gerçekler dünyasında sonucunun ortaya çıkmasına kadar anlatılmaktadır.
Kur'anın bütün öyküleri en güzel öyküler olduğu gibi,Yusuf öyküsü de en güzel öykülerdendir. Çünkü ümitsizlik içinde olanlara müjde, darlık ve sıkıntı içinde olanlara, baskı ve işkence altında yaşayanlara, sınamadan geçmekte olanlara umut vermekte, kurtuluşun gelmekte olduğunu müjdelemektedir. Sıkıntı ve darlığın geçici olup yakında biteceğini haber vermektedir. Önemli olan, Yusuf'un başından geçtiği gibi Allaha güzelce inanmaları, ona tevekkül etmeleri, dosdoğru yolunda sebat etmeleridir.
Şüphesiz Kur'anın anlattığı Öyküler en güzel öykülerdir. Sanki bu niteleme ile Kur'an bizi öncekilerin olaylarından yaptığı anlatımla yetinmeğe ve hakkında sustuğu konularda israiliyyat ve mitoloji olan beşeri başka kaynaklara iltifat ememeğe çağırmaktadır.
Kur'anın anlattıklarıyla yetinmeyip dinleyici veya okuyucuların hikaye dinleme arzularını tatmin etmek ve onlara edebi güzel hikayeler sunmak için bazıları israiliyyat ve hurafe olan şeyleri anlatma yoluna giderler. Onlar okuyuculara veya dinleyicilere bunları anlatmakla ihtiyaçlarını tatmin ettiklerini ve arzularını yerine getirdiklerini sanırlar.
Öykünün güzel olarak nitelenmesi, ayrıntıları anlatması, isimleri ve yerleri belirtmesi yahut olayları çokça sergilemesinden değildir. Doğru olmayan kaynaklara dayandığı taktirde bu şeylerden söz etmek hiç de güzel olmayabilir.
Şüphesiz öyküler, hak, gerçek ve doğru niteliklerine sahip olduğu zaman güzel nitelemesine layık olur. Çünkü güzellik gerçek olmaya bağlıdır. Öykü, gerçeklik ve doğruluk sıfatına sahip değilse, güzellik sıfatını da kendiliğinden yitirir.
Mitoloji ve israiliyatta güzellik yoktur. Çünkü hak, doğruluk ve gerçeklik sıfatlarına sahip değildir. Kur'anın öyküleri ise, hak ve gerçektir. Onun için en güzel Öykülerdir .Herhalde Kur'an bu sebepten öykülerini en güzel öyküler olarak nitelemektedir. ALLAH en iyi bilir![15]
[4] Dr.Salah Abdulfettah Halidi, (Çeviren: Prof.Dr.İbrahim Sarmış), Kur'an Öyküleri, Kitap Dünyası Yayınları, (2.Baskı) Konya 2005: I/16.
[5] Kehf,64
[6] Kasas, 11
[7] Aii imran,62
[8] Kasas,25
[9] Yusuf,3
[10] "Kıssa" kelimesini öykü olarak çevirmeyi daha uygun gördük, (çeviren) Dr.Salah Abdulfettah Halidi, (Çeviren: Prof.Dr.İbrahim Sarmış), Kur'an Öyküleri, Kitap Dünyası Yayınları, (2.Baskı) Konya 2005: I/16-17.
[11] Ali İmran,62
[12] Nemi,76
[13] Dr.Salah Abdulfettah Halidi, (Çeviren: Prof.Dr.İbrahim Sarmış), Kur'an Öyküleri, Kitap Dünyası Yayınları, (2.Baskı) Konya 2005: I/17-18.
[14] Yusuf ,2-4
[15] Dr.Salah Abdulfettah Halidi, (Çeviren: Prof.Dr.İbrahim Sarmış), Kur'an Öyküleri, Kitap Dünyası Yayınları, (2.Baskı) Konya 2005: I/18-19.
Gerçekten çok güzel ve öğretici bir paragraf olmuş ALLAH sizlerden razı olur İNŞALLAH.:)
Rabia nur kaplan 8.D
Mon 20 January 2014, 03:46 pm GMT +0200
Güzel bizim için önemli bir paragraf olmuş...
Allah razı olsun sizlerden ellerinize sağlık.
gulbaharaktay
Mon 20 January 2014, 04:11 pm GMT +0200
elinize,kolunuza saglik.ALLAH RAZI OLSUN hepinizden.
HALACAHAN
Fri 7 October 2016, 02:58 am GMT +0200
Bazen bazı konuları öykü şeklinde okumak daha hoş geliyor ..Mesela bir çocuğa öykü şeklinde anlatıldığında çocuk hayal dünyasıyla birlestirince ortaya güzel bir şey çıkıyor..Çocuk bu durumu dan çabuk kavrayıp uyguluyor..Aynı şey büyükler içinde geçerli ..Bu sebeple bazen öykü şeklinde okumak daha faydalı olacaktır..
Sevgi.
Fri 7 October 2016, 06:20 am GMT +0200
Aleyna Ve Aleykümüsselăm. Gerçekten öykü olarak okumakta çok faydalı oluyor. Hem küçükler hemde büyükler için. Mevlam ilmimizi artırsın inşaAllah. Amin