hafız_32
Thu 14 October 2010, 10:55 am GMT +0200
KUR’ AN OKUMAK VE ALLAH AZZEYİ ZİKRETMEK
Yolculuk Bir Tür Azabtır
Ebu Hureyre'den şöyle rivayet olunmuştur: Resulullah'tan (as) işittim, şöyle diyordu: "Yolculuk bir tür azaptır. îmanı yiyeceğinden, içeceğinden ve uykusundan uzaklaştırır. Herhangi biriniz yolculuğa çıkıp istedikletini elde edince hemen ailesine dönsün". ^
Hadis muttefekun aleyhtir. [317]
Kadının Yalnız Başına Yolculuğa Çıkması Haramdır
Ebu Hureyre'den şöyle rivayet edilmiştir: Resuiullah (as) şöyle buyurdu: "Allah 'a ve ahiret gününe inanan bir kadının yanında kendine nikâhı düşmeyecek bir yakınının ya da kocasının bulunması dışında yalnız basma tek olarak yolculuğa çıkması haramdır".
Hadis muttefekun aleyhtir. [318]
İhlas Suresi Kur'an-I Kerlm'in Üçte Biridir
Ebu Said el-Hudrî'den şöyle rivayet edilmiştir: Resuîullah (as) şöyle buyurdu: "îhlas (kul huve'llahu ahad) suresinin okunması, nefsimi elinde tutan Allah Azze'yeyemin ederim ki Kur'an-ı Kerim'in üçte bitine denktir".
Bu hadisi İmam Buharı rivayet etmiştir. [319]
Asla Benzeri Görülmemiş Olan Ayetler
Ukbe b. Amir'den şöyle rivayet olunmuştur: Resuîullah (as) şöyle buyurdu: "Bu gece indirilen ayetleri gördünüz mû (duydunuz mu)? Bunlan benzerleri asla görülmüş değildir. Bunlar; kul euztt bİ-Rabb'il felak ve kut euzu bi-Rabb'in nas ayetleridir".
Hadisi İmam Müslim rivayet etmiştir.
Ebu Said el-Hudrî'den şöyle rivayet edilmiştir: "Resulullah (as) cinlerden ve insanların gözlerinden Allah'a sığınıyordu. AmaMuavezetan (yani "Felak" ve "Nâs") sureleri indirilince artık bu iki sureyi okumaya başladı ve yaptığı başka şeyleri terektti".
Bu hadisi İmam Tirmizî rivayet etmiş ve "hasen" olarak değerlendirmiştir. [320]
Şeytanın Korktuğu Ev
Ebu Hureyre'den şöyle rivayet edilmiştir: Resulullah (as) şöyle buyurdu: "Evlerinizi mezarlığa dönüştürmeyin. Hiç kuşkusuz şeytan içerisinde Bakara suresinin okunduğu eve yaklaşmaz".
Bu hadisi İmanı Müslim rivayet etmiştir. [321]
Zikrin Fazileti Ve Kur'an'ın Okunması
Ebu Hureyre'den şöyle rivayet edilmiştir: Resulullah (as) şöyle buyurdu: "Allah Azze'nin evlerinden herhangi birinde Allah Azze'nin kitabı Kur'an'ı okumak ve aralarında incelemek, araştırmak üzere biraraya gelmiş toplulukların üzerine yalnızca sakinlik, rahatlık ve huzur indirilir. Onları rahmet kucaklar, melekler onlara ikramda bulunur ve Allah Azze katında bulunanlara bu topluluğu anlatır".
Hadisi İmam Müslim rivayet etmiştir. [322]
Kur'an'ın Ailesi Olanlar Allah Azze'nin De Ailesidirler
Resulullah'a (as), "Allah Azze'nin ailesi kimlerdir?" diye sorulduğunda şöyle cevap verdi: "Allah Azze'nin ailesi, Kur'an ailesidir (yaşantıları Kur'an'dan başka birşey olmayanlardır) ve bunlardan Kur'an'ı uzmanlık a-lanı edinenlerdir".
Hadisi İmam Ahmed rivayet etmiştir. [323]
Kur'an-I Kerim'in Ne Olduğunu Ve Ayetlerini Düşünmezler Mi?
Abdullah b. Amr b. el-Ass, Resulullah'a (as), "Kur'an-ı Kerim 'i kaç günde okuyup bitireyim?" diye sorunca, Resulullah (as) "bir ay süresinde" buyurdu. El-Ass, "bundan daha fazlasına gücüm yeter" dedi. Resulullah (as), "Öyleyse yirmi günde okuyup bitir" dedi. El-Ass, "daha fazlasına gücüm yeter" dedi. Resulullah (as), "öyleyse onbeş günde okursun" dedi. El-Ass, "daha fazlasına gücüm yeter" dedi. Resulullah (as), "öyleyse on günde oku" dedi. El-Ass, "bundan daha fazlasına gücüm yeter" dedi. Resulullah (as), "öyleyse beş günde oku" buyurdu. El-Ass, "bundan da fazlasına gücüm yeter" dedi. Bunun üzerine Resulullah (as), "hayır, Kur'an-ı Kerim'i üç günden az bir sürede okuyup bitiren (hatim yapan) ondan hiçbir şey anlamaz" buyurdu. Hadisi İmam ahmed rivayet etmiştir. [324]
Kur'an-I Kerim Yedi Harf (Okunuş) Üzere İndirilmiştir
İki kişi Resulullah'tan (as) ayrı ayrı öğrendikleri bir ayetin okunuşu hakkında anlaşmazlığa düşmüşlerdi. Gelip Resulullah'a (as) durumu sordular. Resulullah (as) birincisine de "Kur'an böyle indirildi" dedi, ikincisine de. Sonra devamla, "Kur'an-ı Kerim yedi harf[325] üzere indirilmiştir" buyurdu.
Bu hadis muttefekun aleyh'tir. [326]
İnsanlardan Allah Azze'yi En Çok Zikreden
Resulullah'a (as), "hangi mücahid (Allah Azze'nin uğrunda her türlü mücadeleyi vermekte olan kimse) daha hayırlıdır?" diye sorulunca şöyle cevap verdi: "Onlar arasında Allah Azze'yi en çok zikredenidir". Şöyle denildi: "Hangi oruçlu daha fazla sevap alır?". Şöyle buyurdu: "Oruçlu kimseler arasından Allah Azze'yi en çok zikredenleri". Sonra sırasıyla namaz kılanların, zekât verenlerin ve hacc edenlerin en hayırlılarının kimler olduğu sorulduğunda hepsi için "Allah'ı en çok zikredenidir"buyurdu. Bunun üzerine Ebu Bekir, Ömer'e, "zikredenler (Allah'ı çokça ananlar) Jüm hayrı götürdüler" deyince, Resulullah (as) "evet" dedi.
Bu hususta Resulullah'a (as) kerem sahibi (alim bir kimse olup insanlar arasına pek karışmayan, köşesine çekilmiş olan) müferridlerin kimler olduğu sorulduğunda şöyle dedi: "Allah'ı çokça anan kimselerdir" Allah Azze'yi çokça anmakla tanınan kimselerin açıklamaları da bu biçimdedir. Allah'ı çokça anan bu kimselerin -omuzlarındaki- günah yüklerinden oluşan ağırlıkları silinir gider, onlar da böylece kıyamet gününde günahların ağırlığından kurtulmuş ve hafiflemiş oarak gelirler.
Bu hadisi İmam Tirmizî rivayet etmiştir. [327]
Kur'an-I Kerim'deki En Büyük Ayet
Resulullah'a (as), "Kur'an-t Ketim'deki en büyük ayet hangisidir?" diye sorulduğunda şöyle cevap verdi: "O Allah'tır ki, O'ndan başka hiçbir ilah yoktur. O (cc) canlıdır (ölümsüzdür) ve kayyumdur (herşeyi koruyandır)". Hadisi Ebu Davud rivayet etmiştir. [328]
"Iza Zulzileti'l Ardu (Yer Sarsıldığında)" Ayetinin Fazileti
Bir adam Resulullah'a (as), "bana kuşatıcı bir ayet oku " dedi. Resulullah (as), "İzâ zulzileti'l ardu" ayetini okudu. Ayet bittiğinde adam, "seni hak olarak gönderen Allah'a yemin ederim ki şu okuduğunun üzerine hiçbir eklemede bulunmam" deyince, Resulullah (as), "adamcağız kurtuluşa erdi" dedi. Bu sözünü İki kez yineledi.
Hadisi Ebu Davud rivayet etmiştir.
Mülk (Tebareke) suresi ve fazileti
Bir adam Resuİullah'a (as), "ben çadırımı bir mezarın üzerine kurdum, ama oranın bir insan mezarı olduğunu zannetmiyorum. Eğer bir insan kabri ise ne yapayım?" dedi ve "Mülk" suresini sonuna kadar okudu. Resulullah (as), "işte bu sure kabir azabından kurtaran ve ona engel olan bir mani ve kurtarıcıdır" buyurdu.
Hadisi Tirrnizî rivayet etmiş ve İbn-i Abdilberr sahih olduğunu söylemiştir. [329]
İhlas Ve Muavezetan Surelerinin Faziletleri
Bir adam Resulullah'a (as), "ben kulhuvellahuehad (yani İhlas) suresini çok seviyorum" dedi. Resulullah (as), "ona olan sevgin seni cennete götürür" buyurdu.
Utbe b. Amir, adama, "Hud ve Yunus surelerini oku" dedi. Resulullah (as), "Allah 'in huzurunda Kul euzu bi-rabbinnâs ve Kul euzu bi-rabbilfelak surelerinden başka herhangi bir şey okumayacaksın" buyurdu.
Hadisi Nesaî rivayet etmiştir.
Tirmizî'de şöyle geçmektedir: Resulullah'a (as), "hangi amel Allah'ın en çok sevdiğidir" diye sorulduğunda "mürtehil olan haldir" buyurunca bazı kimseler bu açıklamayı, Kur'an-ı Kerİm'i okuyup bitirince hemen başa dönerek Fatiha suresini ve Bakara suresinden üç ayet okuyarak bir kez daha Kur'an-ı Kerİm'İ okumaya başlamak anlamına yorumladılar. Buradaki açıklamayı ne sahabelerden, ne tabiîn'den ve ne de imamlardan hiç kimse benimsememiş ve böyle anlamamıştır. Ama "mürtehil olan hal" deyimi, "bir baskından (savaştan) çıktıktan sonra bir başkasına gitmek üzere çabucak hazırlanıp çıkmak" yahut "bir ameli (işi) bitirdikten sonra, onu tamamlamak için bir başkasına başlamak üzere acele davranmak" demektir. Nitekim insan bir ameli tamamlamadan bir başkasına başlayamamaktadır. Çünkü birincisi eksik olabilir, işte ikincisi onun tamamlayacısı olmaktadır. [330]
Kerem Ehli Olanlar Kimlerdir, Sebak Ehli Olanlar Kimlerdir?
Resulullah'a (as), "kerem ehli olanlar kimlerdir?" diye sorulduğunda, "camilerde (mescitlerde) Allah Azze'yi çokça zikir edenlerdir" buyurdu. Hadisi İmam Ahmed rivayet etmiştir.
"Sebak ehli olanlar kimlerdir?" diye sorulduğunda, Resulullah (as), "(her nerede olursa olsun) Allah Azze'yi çokça anan (zikreden) kimselerdir" buyurdu.
Hadisi Tirmizî rivayet etmiştir. [331]
Onların Elde Edecekleri Ganimetleri Cennettir
"Allah Azze'yi anmak üzere biraraya gelmiş bir topluluğun elde edecekleri, ganimetleri nedir?" diye sorulunca Resuluİlah (as), "onların ganimetleri cennettir" buyurdu.
Hadisi İmam Ahmed rivayet etmiştir. [332]
En Hızlı Dönüş Ve En Faziletli Ganimet
Resulullah'a (as), savaşan (baskınlar düzenleyen) bir kavmin durumunu sordular ve onlardan daha bol ganimetli ve daha süratİi hiç kimse görmediklerini söylediler. Resulullah (as), "size bu anlattığınız toplumdan (ulustan) daha çok ganimetli ve daha süratli manevra yapan bir topluluk göstereyim mi? Sabah namazını kılan ve güneş doğuncaya kadar oturup Allah Azze'yi zikreden bir toplum sizin anlattıklarınızdan daha çok ganimete sahip olan, hızlı baskın yaparak savaşan, çabuk manevra yapan ve geri dönen bir topluluktur" buyurdu.
Hadisi Tirmizî rivayet etmiştir. [333]
İnsanların En Hayırlısı Kimdir, Amellerin En Hayırlısı Hangisidir?
Resulullah'a (as) insanların en hayırlısının kim olduğu sorulduğunda şöyle dedi: "Hatırladıkları her an Allah Azze'nin adını zikredenlerdir".
Hadisi îmam Ahmed rivayet etmiştir.
"Amellerin en hayırlısı nedir? Derece bakımından en olgunu, temizi ve en üstünü hangisidir?" diye sorulduğunda, Resulullah (as), "Allah'ı zikretmektir" buyurdu. [334]
Ezan Okunmasıyla Namaz İçin Kamet Getirilmesi Arasındaki Zaman Süresinde Yapılan Dualar Reddedilmez
"Allah Azze hangi duayı işitip kabul eder?" diye sorulunca, Resulullah (as), "gecenin karanlığı içerisinde sonlarına doğru ve her namazın sonunda yapılan dualardır" buyurdu.
Hadisi İmam Ahmed rivayet etmiştir.
Bir başka hadiste, "ezanla kamet arasındaki dua makbul olandır, red~ dolunmaz" buyurmuştur. Bunun üzerine oradakiler "peki o zaman nasıl dua edelim ey Allah'ın Rasulü!' diye sorunca, Resulullah (as), "Allah Azze'den dünyada da ahirette de size sıhhat ve afiyet vermesini isteyiniz" buyurdu.
Bu hadisi Tirmizî rivayet etmiştir.
Bir hadiste ise şöyle geçmektedir: Resulullah'a (as), "duamızı ne diyerek biterelim?" diye sorulunca, "amin (öyle olsun, kabul et) diyerek bitiriniz" diye buyurdu. [335]
Duanın İçerfsinde Küfür (İnkarcılık) Sözleri Varsa Kabul Olunmasına Engeldir
Resulullah'a (as), duaların kabul olunmamasına neden olan engelleyici acelecilik hakkında sorulduğunda, ''kul dua eder ve 'dua ettim ama kabul, o-lunmadı' der ve hemen yorulur, o sırada da dua etmektedir" buyurdu.
İmam Müslim bu hadisi İafzen rivayet etmiş ve "istedim (dua ettim) ama hiçbir şeye sahip olamadım" ibaresini de zikretmiştir. [336]
El-Bakiyyatu's Salfhat (Kalıcı Olan Temiz Ve İçtenlikti Ameller)
"El-Bakiyatu 's Salihat nedir?" diye sorulduğunda, Resulullah (as), "tekbir, (Allahuekber), tehlîl (la ilahe illallah), teşbih (subhanallah), tahmid (elhamdülillah) ve la havle vela kuvvete illa billah demektir" buyurdu.
Bu hadisi îmam Ahmed rivayet etmiştir. [337]
Ağzı Bozuk Komşunun Eziyetine Sabretmek
Bir adam Resulullah'a (as) kendisine eziyet eden komşusu hakkında konuşunca ona sabretmesini söyledi ve bu sözünü üç kez yineledi, dördüncü defa da ona şöyle dedi: "Eşyanıyola taşı". Adam eşyalarını yola taşıdı. İnsanların ona gidip nesi olduğunu sormalarını istedi. Adam, soranlara komşusunun kendisine eziyet ettiğini anlattı ve onlara komşusuna la'net etmelerini söyledi. Daha sonra komşusu yanına geldi ve "eşyalarını evine taşı, Allah'a yemin ederim ki sana asla eziyet etmeyeceğim" dedi.
Hadisi İmam Ahmed ve İbn-i Hibban rivayet etmişlerdir. [338]
Cihadın En Yücesi
Adamm biri Resulullah'a (as), "ey Allah'ın Nebisi! Bir mağaraya gittim içinde bir miktar su vardı. Gönlüm içine girmeyi arzu etti. Ama sudan her nedense uzak durdum. Suyun kenarındaki otlara dokununca kendimden geçtim öylesine güzeldi, bu durum nedir ki?" dedi. Resulullah (as), "hen ne Yahudiliği ne de Hıristiyanlığı yaymak üzere gönderilmedim; ben yalnızca Haniftyye (İslam) şeriatını yaymak üzere gönderildim. Muhammed'in nefsini elinde tutana yemin ederim ki, Allah yolundaki kısacık bir sabah veya akşam vakti dünya ve içindekilerden daha hayırlı olduğu gibi herhangi birinizin Allah uğrunda savaşmak üzere saf bağlaması da altmış yıllık namazdan daha hayırlıdır''buyurdu. [339]
Kitap Ehli Olanlara (Yahudi Ve Hırlstiyanlara) Muhalefe Edin
Resulullah'a (as), kitap ehlinden olanların namaz kılacakları (kendi ibadetlerini yapacakları) zaman ayakkabılarını çıkardıkları anlatıldığında, "öyleyse siz ayakkabılarınızı giyerek onlara muhalefet edin" buyurdu. Ashab, "kitap ehli olanlar sakallarını kesiyor bıyıklarını ise alabildiğine uzatıyorlar" deyince, Resulullah (as), "öyleyse siz de sakalınızı uzatın, ama bıyıklarınızı kesin; kitap ehline muhalefet edin" buyurdu.
Hadisi îmam ahmed rivayet etmiştir. [340]
[317] Dr. Seyyid el-Cemili, Fetava-yı Resulullah, Şura yayınları: 175.
[318] Dr. Seyyid el-Cemili, Fetava-yı Resulullah, Şura yayınları: 175.
[319] Dr. Seyyid el-Cemili, Fetava-yı Resulullah, Şura yayınları: 175.
[320] Dr. Seyyid el-Cemili, Fetava-yı Resulullah, Şura yayınları: 175-176.
[321] Dr. Seyyid el-Cemili, Fetava-yı Resulullah, Şura yayınları: 176.
[322] Dr. Seyyid el-Cemili, Fetava-yı Resulullah, Şura yayınları: 176.
[323] Dr. Seyyid el-Cemili, Fetava-yı Resulullah, Şura yayınları: 176.
[324] Dr. Seyyid el-Cemili, Fetava-yı Resulullah, Şura yayınları: 176-177.
[325] Harf: Burada okuyuş, tilavet, şive, dil, uzatma, kısaltma, hareke, sükun, nokta, İ'rab, zecr, emir, helal,
haram, muhkem, müteşabih, emsal gibi anlamlarda kullanılmış olabilir. Bu hususta tefsir usulü kitaplarına bakılabilir-çev.
[326] Dr. Seyyid el-Cemili, Fetava-yı Resulullah, Şura yayınları: 177.
[327] Dr. Seyyid el-Cemili, Fetava-yı Resulullah, Şura yayınları: 177.
[328] Dr. Seyyid el-Cemili, Fetava-yı Resulullah, Şura yayınları: 177.
[329] Dr. Seyyid el-Cemili, Fetava-yı Resulullah, Şura yayınları: 178.
[330] Dr. Seyyid el-Cemili, Fetava-yı Resulullah, Şura yayınları: 178.
[331] Dr. Seyyid el-Cemili, Fetava-yı Resulullah, Şura yayınları: 179.
[332] Dr. Seyyid el-Cemili, Fetava-yı Resulullah, Şura yayınları: 179.
[333] Dr. Seyyid el-Cemili, Fetava-yı Resulullah, Şura yayınları: 179.
[334] Dr. Seyyid el-Cemili, Fetava-yı Resulullah, Şura yayınları: 179.
[335] Dr. Seyyid el-Cemili, Fetava-yı Resulullah, Şura yayınları: 179-180.
[336] Dr. Seyyid el-Cemili, Fetava-yı Resulullah, Şura yayınları: 180.
[337] Dr. Seyyid el-Cemili, Fetava-yı Resulullah, Şura yayınları: 180.
[338] Dr. Seyyid el-Cemili, Fetava-yı Resulullah, Şura yayınları: 180.
[339] Dr. Seyyid el-Cemili, Fetava-yı Resulullah, Şura yayınları:180.
[340] Dr. Seyyid el-Cemili, Fetava-yı Resulullah, Şura yayınları:181.