hafiza aise
Sat 1 December 2012, 04:45 pm GMT +0200
KONULU TEFSİR
1-Konulu (mevdu’) tefsir nedir?
C:herhangi bir konuyu Kur an ın bütünlüğü içinde ele alıp,ister aynı ister değişik sureşlerde olsuno konuyu uzaktan ve yakından ilgilendiren, mekki –medeni tüm ayetleri toplayarak ,nüzüzl sırası göz önün debulundururlarak,Kur2an ın genel uslubu çerçevesinde,mukayeselerle,istenileni ortaya çıkarma çabasıdır.”
2--)Konulu tefsir alanında yapılan öneml çalışmalar hangileridri?
-m Müslim-;Kur2an çaluşmalarında yöntem
-MEVLÜT GÜNGÖR;Tefsirde konulu tefsir metodu
--ÖMER DUMLU; Konulu tefsir ve düşündürdükleri
--şahin güven;konulu tefsir metodu
--muhsin demirci; konulu tefsire giriş
3--)Konulu tefsir ilk defa hangi asırda çıkmıuştır?
20. asırda çıkmıştır. Ancak kökleri nin islamın ilk asrına kadar uzandığı kabul edilir
4-))Tefsir de konulu tefsirin hz. Peygamberin detefsir metodu olan hangi tefsirle sıkı bir ilişkisi vardır?
C;Kur’an ın Kur anla tefsirirnd e sıkı bir ilişkisi vardır
5--)Konulu tefsir genel d ekaç kısımsa ayrılır?
C; 2 kısıma ayrılır;
a-)bütün olarak bir sureyi ekle alarak inceleme
b-) herhangi bir konuyu kur anın butunluğu için dele alma
6--)Kur anda “salah meselesi” adlı konulu tefsir çalışması kime aittir?
C; prof dr. Ömer dumlu
7-)Behiy konulu tefsiri kaça ayırır?
C; üçe ayırır
a-konu birliğini ele almak kuarnın butunluğu içinde
b-sınırlı bir konuyu özetlemek.. toplumun gelişmesin de kur anın metodu” vb.. konular
c-bir sureyı ele alıp onun hedef ve anlamını acıklamaktır..
8--)Konulu tefsirle diğer tefsir çeşitleri arasındaki en bariz fark nedir?
C; k t de kuranı kendi butunluğu için deanlma şansına daha çok sahip olunur..farklı konuylar degıld ebeli bir konu üzerind eki mütala ve araştırmalar konu bütünlüğü gibi arıları vardır. Çok fazla konu dagıtılmadan konunun iyice anlaşılmasına vesile olur.
9--) ibn-i kayyım ın konulu tefsirle alakalı eseri nedir?
---c; et-tıbyaan fii aksam il kuran
10--)Ragıp el ısfehani hangi eseri yazmıştır?
EL-MÜFREDAT
11-)Fazlur-rahmana göre kUran hakkında yazılan ilk modern batılı eserler kaç kısımsa ayrılır nelerdır?
--c; 3 kısıma ayrılır;
a-yahudi ve hrıstıyan fikirlerinin Kur ana a etkisisni bulmaya çalışan eserler
b-Kur an ın kronolojık sırasını kurmaya çalışan eserler
c-Kur anın muhtevasını bütün yada belli yönlerini anlatmayı hedef alan eserler
12-) Nur suresi ayet 55 te Allah neyi kastediyor?
“yeryuzuzne halef kılma “ vaat ediliyor
13-)KUR’AN YORUMLANIRKEN NELER DİKKAT EDİLMELİDİR?
-C;Kur2an ın istediği ve muradı doğrultusunda onu yorumlamaktır.. onun dışında herhangi bir mezhebin meşrebin vb fırkaların sitediği gibi değil..
14--)izutsu Kuran daki kavramları içerik açısından genel olarak kaça ayırır?
a-ahlaki vasfı ile alakalı kavramlar
b- Alah karşı insanın temel tutumunu anlatan kavramlar
c- ahlaki ilişkileri tanzim eden kavramlar
S1)Modern dönemdeki yaklaşımlardan ön plana çıkan metodlar nelerdir ?
C1) Hermeneutik ve semantik
S2)mitodolojiye göre hermeneutiğin anlamı nasıl şekillenmiştir?
C2) tanrıların habercisi olan Hermes , tanrıların mesajlarını ölümlülere açıklayarak bildirir. Başka bir “dünya”ya ait olan bir anlamı, o an içinde yaşanılan dünyaya aktarma etkinliği olmuştur. Böylece hermeneutik kavram oluşmuştur.
S3) eski çağda hermeneutiğin tanımı nedir?
C3) söylemek, açıklamak, bir dilden başka bir dile tercüme etmek
S4) hermeneutik tanımında yer alan “söylemek” in mahiyeti nedir?
C4)hermesin duyurma fonksiyonu ile ilgilidir
S5) hermeneutik kavramı ilk defa kiminle ortaya çıkar?
C5) platon
S6) platon’a göre hermeneutik nedir?
C6) verilen bir şeyi doğru anlamaktır
S7) aritoteles hermeneutiği nasıl anlar?
C7) dilin ifadelerinin tamamlanmış bir tekniği olarak anlar ve bunun içinde dilbilgisi, güzel ve etkili konuşma ve şiir sanatının açık kanunları bilinmelidir.
S8) platon ve aritotales hermeneutiği nasıl ele alır?
C8) platon: hermeneutiği bir anlama problemi olarak ele alır. Aritoteles: bir teknk olarak ele alır.
S9) Xenoplan’ a göre hermeneutik nedir?
C9) yabancı bir dilden yapılan bir tercüme çalışması, iki dil arasındaki basit alış veriştir.
S10) stoalılar’ın hermeneutiğe bakışı nedir?
C10) mitolojik örtüleri içerisinde ifade edilen anlam ve ifadelerin asıl ve derin içeriğini ortaya çıkarmaktır. Bu tavır hermenutik tarihinin oluşumunda önemlidir.
S11)hermeneutiğin tarihsel görünümü hangi başlıklar altında incelenir?
C11) ilkçağ hermeneutiği ( kutsal kitap öncesi, kutsal kitap), ortaçağ hermeneutiği, felsefi hermeneutik, romantik hermeneutik, yeniçağ hermeneutiği
S12) İskenderiyeli Clemens insanları iki farklı seviyede ele almıştır. Bunlar nelerdir?
C12) 1: kurallara ağırlık vererek yaşamlarını dinsel yasalar temelinde sürdüren inançlı hristiyanlar
2: kurallarla birlikte sevgiye de ağırlık veren ve yaşamlarını doğrular üzerinde temellendiren hristiyanlar
S13) kilise geleneğini kutsal kitabın otoritesinin yanında kesin bir sonuç normu olarak kim öne çıkarmıştır?
C13) Tertullianus
S14) hristiyan teolijisinde ilk sistematik hermeneutik kim tarafından geliştirilmiştir?
C14) Origenes(ms 185-254)
S15) origenes’e göre hermeneutiğin görevi nedir?
C15) kutsal kitabın açık, gerçek, ve kurtarıcı anlamını uygun ve metodik araçlarla ilahi hikmete uygun bir şekilde açıklamak ve onu, üzerindeki kapalılıktan kurtarmaktır.
S16) Hieronymus’a göre kutsal kitap nasıl anlaşılmalıdır?
C16) kutsal kitabın yazarı kutsal ruh olduğuna göre ruhani bir şekilde okunmalı ve anlaşılmalıdır. Yalnızca harfi anlamıyla okunursa sapıklığa düşmüş olunur.
S17)Kitab-ı mukaddes tefsiri alanında Antakya Okulunun ruhani önderi kimdir?
C17) Mopsuestialı Theodor
S18)kimin zamanın kutsal kitaba üç türlü anlam ( harfi, alegorik, moral) verilmesi dört türe (anagojik) çıkarılmıştır?
C18) Johann Cassian
S19) harfi anlam nedir?
C19) yalnızca kitapta geçen olayı anlatır
S20) Alegorik anlam nedir?
C20) kitaptaki olayda neye inanılması gerektiğini anlatır.
S21) Moral anlam nedir?
C21) kitapta geçen olayda anlaşılan ile ne yapılması gerektiğini anlatır.
S22) Anagojik anlam nedir?
C22) kitapta anlatılan olayın neyi amaçladığını öğretir.
S23) orta çağda kilisenin hermeneutiğinr bakışı nasıldır?
C23) kutsal kitabın literal anlamının “kitabın eti”, alegorik anlamın “onun ruhu” olduğunu ileri sürerek bu anlamın dışında sırf literal anlamıyla okumayı sapıklık olarak görmüştür.
S24) “Catana qurca” yı yani eski yorumcuların birbirine bağlı açıklama manzumelerini kim toplamıştır?
C24) Aquinalı Aziz Thomas
S25) Luther’in “kutsal kitabın kendi kendisini açıkladığı” tezi hangi metotla ileri sürülmüştür?
C25) literal metot
S26) Romantik hermeneutiğin kurucusu kimdir?
C26) Friedrich Schleiermacher
S27) hermeneutik anlama , Schleiermacher’e göre iki ayrı yöntemden oluşur. Bunlar nelerdir?
C27) Gramatik ve psikolojik yöntem
S28) Wilhelm Dilthey’de hermeneutik hangi anlama geliyor?
C28) metinsel kategorilerin ortadan kalktığı ve ortak bir üretim olarak insani ürünler şekline dönüştüğü bir yapıdır.
S29) felsefi hermenutik’in öne çıkan ismi kimlerdir?
C29)Martin Heidegger ve Hans Georg Gadamer
S30) felsefi hermeneutikçiler neyi vurgulamaktadırlar?
C30) hermeneutiğin bir varoluş olduğunu
S31) hermeneutiği halen kullananlar kimlerdir?
C31) Habermas, Paul Ricouer, Emilio Betti, Hirsch
S32) İslam düşüncesinde hermenutiği bir “kavram” olarak kullanan isimler kimlerdir?
C32) Fazlur Rahman, Nasr Hamid Ebu Zeyd ve Hasan Hanefi ‘dir.
S33) Fazlur Rahman’ın Kur’an hermeneutiği zemini olarak vahiy anlayışı nedir?
C33) Kur’an’ın lafzem ve manen Allah’a ait olduğunu söylemekle birlikte , vahyi bir tarafıyla “ öteden” gelen , diğer tarafıyla peygamberin “içinde” oluşan bir şey diyerek Kur’an ‘ın çifte tabiat ürünü olduğu fikrine götürür.
S34)Fazlur Rahman’ın geleneğe bakış açısı nedir?
C34) eleştirmiştir
S35)Fazlur Rahmana göre yorum yöntemi nasıl olmalıdır?
C35) Kuranın mesajını ilgilenir. Bu yorumlama süreci ikili bir hareketi içermekte. Önce zamanımızdan kuranın indirildiği zamana gitmeli, sonra tekrar oradan kendi zamanımıza dönmeliyiz
S36) Fazlur Rahmanın önerdiği yorum bilim metodundaki ilk hareket neyi içerir?
C36 (özelden genele) kuranın bazı ayetlerinden onun genel ilkelerinin ortaya çıkarılıp sistemleştirilmesine yöneliktir
S37)Fazlur Rahmanın 2. hareketi nedir?
C37) (genelden özele) genel görüşten kendi zamanımızda formüle edilerek uygulanması gereken duruma yöneliktir.
S38) Fazlur Rahmanın asıl üzereinde durduğu konu nedir?
C38) değerlerin anlamı ve yorumudur. Ona göre değerler “orada” olan değil ihtiyaç halinde “çıkartılan” bir şeydir.
S39) Fazlur Rahmanın hermeneutiğe katkısı ne olmuştur
C39) sadece fikirlerini sunmakla kalmamış Gadamer- Betti tartışmasında kendini Betinin yanında bir yere yerleştirerek tartışmalara katılmıştır.
S40) Kuran hermeneutiği hangi dönemde başlamıştır?
C40) modern dönemde başlamıştır. Temel çıkış noktası metin anlayışı açısından gelenekle kendileri arasına bir mesafe koymayı amaçlamaktadırlar
S41) modern dönemde hermeneutik metot nasıl uygulanmıştır?
C41) iki nokyanın ele alınmasıyla olmuştur. İlki metnin yapısını oluşturan “vahiy” kavramının yeniden değerlendirilmesi ; ikincisi ise metnin oluşumunda “peygamberin” katkısının ön plana çıkarılmasıdır
S42) Fazlur Rahmanın Betinin hermeneutiğine katkısı nasıl olmuştur?
C42)Bettinin fikirleri gerçek bir bütün olarak anlayabilmek için , onları çıktıkları “kaynak zihinde” incelemek istemesine rağmen Fazlur Rahmanın fikirlerin görünürde izleyemediğimiz bağlamını, sadece zihinsel değil , aynı zamanda çevresel olarak görmesidir.
S43) temelde hermeneutik hakkında ne söyleyebiliriz?
C43) insan tarafından üretilen ürünlerin anlaşılmasına ve yorumlanmasına yönelik bir gayrettir
S44) hermeneutik metot şayet dini metinlerde uygulanacaksa uygulanabileceği en doğru yer neresidir?
C44) ilahi kelam olan kuran değil, bir insan türü olan tefsirlerdir.
S45) semantik (anlambilim) nedir?
C45) dili anlam açısından inceleyen daldır.
S46) anlam incelemesinin diğer adı nedir?
C46) Semaziyoloji
S47)semantik anlamında kullanılan diğer kelimeler nelerdie?
S47) sematoloji, glosoloji, rematik, rematoloji
S48) semantik terimini ilk kullanan kişi kimdir?
C48) Michel Bréal
S49) semantik kelimesinin kökeni neye dayanır?
C49) “sema” ( gösterge) kökenli yunanca semaino ( şu yada bu anlam gelmek, anlam aktarmak) sözcüğüne dayanır.
S50) Palmer’e göre semantiğin konusu nedir?
C50) kelimelerin ve cümlelerin nasıl olup da bir şey ifade edebileceklerini anlamaya çalışmaktır.
S51) semantiğin çeşitleri nelerdir?
C51) ruhbilimsel semantik, mantıksal semantik, dilbilimsel semantik, genel semantik.
S52)kurana yönelik yapılan semantik çalışmalarında kullanılan semantik çeşiti hangisidir?
C52) dilbilimsel semantik
S53)semantik analiz nedir?
C53) kelimelere, üzerinde ittifak edilen manalar vererek, cümlenin manasının doğruluğunu ifade etme merhalesidir.
S54)semantik analizin temel şartı nedir?
C54) etimolojik sözcüklerin gerekliliğidir
S55) semantik analizle ilgili kavramlar nelerdir?
C55)eşsüremli (kelimelerin belli bir zaman diliminde yatay olarak ele alınması) , artsüremli semantik (tarihsel süreç içinde farklı zaman dilimlerinde meydana gelen değişimler göz önünde bulundurularak oluşturulan) , semantik saha ve semantik bağ (bir dilin kelimeleri arasındaki kalıplaşmış anlam ilişkileri), odak kelime (semantik alan içerisinde bulunan anahtar kelimelerin birbirinden ayrılmasını sağlayan temeldir.) esas mana ( her zaman kelime ile beraber olan mana) , izafi mana ( kelimenin bulunduğu özel sistemden, bu sistemdeki diğer kelimelerle olan münasebetinden kazandığı özel mana).
S56)semantik metodunun uygulanması nasıldır?
C56) kelimenin eş anlamlısı sanılan diğer kelimelerle bir araya getirilmesi, birbirleriyle kıyaslanması, birbirine benzeyip benzemediklerinin incelenmesi, varsa zıt anlamlarının ortaya konulması, bu kelimeye tekabül eden diğer kelimelerinde ortaya konulması ile belli bir düzen içerisinde değerlendirilmesi