Rüveyha
Sun 22 February 2015, 11:26 pm GMT +0200
Komşuların birbirlerinden ekmek, simit vb. gıda maddelerini borç almaları caiz midir?
Borç alıp verme ilişkisi, alınan bir malın tüketildikten sonra mislini geri vermek mümkün olan mallarda söz konusudur. Klasik dönemde ekmekler sayı ile alınıp verilmeleri halinde büyüklük-küçüklük, tartı ile alınıp verilmeleri halinde de ağırlık- hafiflik yönünden birbirine eşit olmadığı için, fakihler çoğunlukla ekmeğin borç olarak alınıp verilmesini caiz görmemişlerdir. Ancak insanların komşuluk gereği bu tür borçlanmalara ihtiyaç duymaları, örf ve adetlerin de buna bağlı olarak oluşmasından ötürü, İmam Muhammed ekmeğin borç olarak alınıp verilmesini istihsanen caiz görmüştür (Kasani, Bedaiu’s-sanai, Beyrut, 1986, VII, 395).
Günümüzde ise, ekmek ve simit gibi gıda maddeleri artık fabrikalar tarafından üretildiği için bu tür ürünler standart hale gelmiştir. Dolayısıyla bu şekilde standart hale gelen gıda maddelerinin borç olarak alınıp verilmeleri kural olarak da caizdir.
Borç alıp verme ilişkisi, alınan bir malın tüketildikten sonra mislini geri vermek mümkün olan mallarda söz konusudur. Klasik dönemde ekmekler sayı ile alınıp verilmeleri halinde büyüklük-küçüklük, tartı ile alınıp verilmeleri halinde de ağırlık- hafiflik yönünden birbirine eşit olmadığı için, fakihler çoğunlukla ekmeğin borç olarak alınıp verilmesini caiz görmemişlerdir. Ancak insanların komşuluk gereği bu tür borçlanmalara ihtiyaç duymaları, örf ve adetlerin de buna bağlı olarak oluşmasından ötürü, İmam Muhammed ekmeğin borç olarak alınıp verilmesini istihsanen caiz görmüştür (Kasani, Bedaiu’s-sanai, Beyrut, 1986, VII, 395).
Günümüzde ise, ekmek ve simit gibi gıda maddeleri artık fabrikalar tarafından üretildiği için bu tür ürünler standart hale gelmiştir. Dolayısıyla bu şekilde standart hale gelen gıda maddelerinin borç olarak alınıp verilmeleri kural olarak da caizdir.