Rüveyha
Mon 23 February 2015, 11:57 pm GMT +0200
Kişinin bir borcunu, ikinci bir şahsa devretmesi (havale) caiz midir?
Kişinin ödemekle yükümlü olduğu bir borcu, ikinci bir şahsa devretmesi caizdir. Zira Hz. Peygamber: “Sizden birinize bir borç havale edilirse bunu kabul etsin.” (Buhari, Havalat, 1) buyurmuşlardır. Hz. Peygamber (s.a.s.)’in diğer bazı hadislerinde de insanların sıkıntılarını gidermeyi teşvik etmiş olması (Buhari, Mezalim 3; Müslim, Birr 58) yapılan bir havalenin kabul edilmesinin önemini ortaya koymaktadır. İslam hukukunda bu işleme “havale” adı verilir (Mevsıli, el-İhtiyar, III, 350). Kişi bir borcunu, ikinci bir şahsa devrederse, alacaklıya karşı sorumluluktan kurtulur. Dolayısıyla alacaklı, alacağını ondan değil, havale edilen kişiden ister (Mevsıli, el-İhtiyar, III, 351). Ancak, borç kendisine havale edilen kişi iflas eder ve bu durum mahkeme kararıyla tespit edilirse; yahut kişi borcun kendisine havale edildiğini inkar eder, alacaklı da bunu ispat edemezse; veya söz konusu kişi iflas ettikten sonra ölürse bu gibi durumlarda havale edilen kişi, borcu ödeme yükümlülüğünden kurtulur ve borç kendisinden değil, asıl borçludan talep edilir (Kasani, Bedaiu’s-sanai, VI, 18).
Kişinin ödemekle yükümlü olduğu bir borcu, ikinci bir şahsa devretmesi caizdir. Zira Hz. Peygamber: “Sizden birinize bir borç havale edilirse bunu kabul etsin.” (Buhari, Havalat, 1) buyurmuşlardır. Hz. Peygamber (s.a.s.)’in diğer bazı hadislerinde de insanların sıkıntılarını gidermeyi teşvik etmiş olması (Buhari, Mezalim 3; Müslim, Birr 58) yapılan bir havalenin kabul edilmesinin önemini ortaya koymaktadır. İslam hukukunda bu işleme “havale” adı verilir (Mevsıli, el-İhtiyar, III, 350). Kişi bir borcunu, ikinci bir şahsa devrederse, alacaklıya karşı sorumluluktan kurtulur. Dolayısıyla alacaklı, alacağını ondan değil, havale edilen kişiden ister (Mevsıli, el-İhtiyar, III, 351). Ancak, borç kendisine havale edilen kişi iflas eder ve bu durum mahkeme kararıyla tespit edilirse; yahut kişi borcun kendisine havale edildiğini inkar eder, alacaklı da bunu ispat edemezse; veya söz konusu kişi iflas ettikten sonra ölürse bu gibi durumlarda havale edilen kişi, borcu ödeme yükümlülüğünden kurtulur ve borç kendisinden değil, asıl borçludan talep edilir (Kasani, Bedaiu’s-sanai, VI, 18).