hafiza aise
Sun 12 June 2011, 05:34 pm GMT +0200
e) Kırık Kaptan İçme ve Üfleme:
Ebu Davud'un Sünen'inde Ebu Saîd el-Hudrî'den şu hadis rivayet edilir: "Rasûlullah (s.a.), bardağın kırık yerinden içilmesini ve içeceğe üflenmesini yasakladı."[777] Bu, içenin yararının tamamlandığı edeplerden biridir. Çünkü bardağın kırık yerinden içilmesinde birçok kötülük vardır:
a) Suyun üstündeki çerçöp sağlam tarafın aksine kırık tarafta toplanır.
b) İçenin huzurunu kaçırır, kırık yerden düzgün bir şekilde içemeyebilir.
c) Kir ve pis koku kırık yerde toplanır ve yıkamanın etkisi sağlam yere ulaştığı gibi oraya ulaşamaz.
d) Kırık bölüm, bardağın kusurlu yeridir, onun en kötü yeridir, buradan kaçınıp sağlamını seçmek gerekir. Çünkü herşeyin kötüsünde hayır yoktur. Seleften biri, bir adamın kötü bir şey sattığını görünce, ona: "Böyle yapma. Allah'ın her kötü şeyden bereketi kaldırdığını bilmez misin?" dedi.
e) Kırık bölümde, içenin ağzına yara açan keskin veya uygunsuz bir yer veya başka kötülükler bulunabilir.
Suya üflemeye gelince; bunun yasaklanma sebebi üfleyenin ağzının — özellikle de ağzı kokuyorsa— bu yüzden hoşlanılmayacak çirkin bir koku kazandır abilmesidir. Kısacası, üfleyenin solukları onu karıştırır. Bu yüzden Ra-sülullah (s.a.), Tirmizî'nin İbn Abbas'tan rivayet ettiği ve sahih gördüğü hadişte kaba solumayı ve üflemeyi bir arada ele almıştır: "Rasûlullah (s.a.) kaba solumayı ve üflemeyi yasakladı."[778]
"Sahihayn'da. Enes'ten rivayet edilen: 'Rasûlullah (s.a.) kaba üç defa soluyordu.'[779] hadisim ne yapacaksınız?" diye itiraz edilirse, deriz ki: Alır kabul ederiz, ikisi arasında herhangi bir çelişki yoktur. Bunun anlamı, içme sırasında üç defa soluk aldığıdır. Kaplar içme âleti olduğu için zikredilmiştir. Bu, tıpkı şu sahih hadisteki gibidir: "Rasûlullah'ın (s.a.) oğlu İbrahim memedeyken öldü."[780], yani emzirme süresinde öldü demektir. [781]
[777] Ebu Davud, 3722. Ayrıca bk. Ahmed, 3/80. Senedinde Kurra b. Abdirrahman vardır,izayıftır, diğer râviferi sikadır.
[778] Tirmizî, 1889. Ayrıca bk. Ebu Davud, 3728; İbn Mâce, 3428, 3429; Ahmed, 1907. İsnadı sahihtir.
[779] Müslim, 2028 (lafız onundur); Buharı (10/81) ise Sumâme b. Abdillah'tan şu sözlerle rivayet eder: "Enes, kaba iki veya üç defa soluyor, Rasülullah'm üç defa soluduğunu iddia .ediyordu."
[780] Müslim, 2316. Enes'ten rivayet edilmiştir.
[781] İbn Kayyim el-Cevziyye, Za’du’l-Mead, İklim Yayınları: 4/439-440.
Ebu Davud'un Sünen'inde Ebu Saîd el-Hudrî'den şu hadis rivayet edilir: "Rasûlullah (s.a.), bardağın kırık yerinden içilmesini ve içeceğe üflenmesini yasakladı."[777] Bu, içenin yararının tamamlandığı edeplerden biridir. Çünkü bardağın kırık yerinden içilmesinde birçok kötülük vardır:
a) Suyun üstündeki çerçöp sağlam tarafın aksine kırık tarafta toplanır.
b) İçenin huzurunu kaçırır, kırık yerden düzgün bir şekilde içemeyebilir.
c) Kir ve pis koku kırık yerde toplanır ve yıkamanın etkisi sağlam yere ulaştığı gibi oraya ulaşamaz.
d) Kırık bölüm, bardağın kusurlu yeridir, onun en kötü yeridir, buradan kaçınıp sağlamını seçmek gerekir. Çünkü herşeyin kötüsünde hayır yoktur. Seleften biri, bir adamın kötü bir şey sattığını görünce, ona: "Böyle yapma. Allah'ın her kötü şeyden bereketi kaldırdığını bilmez misin?" dedi.
e) Kırık bölümde, içenin ağzına yara açan keskin veya uygunsuz bir yer veya başka kötülükler bulunabilir.
Suya üflemeye gelince; bunun yasaklanma sebebi üfleyenin ağzının — özellikle de ağzı kokuyorsa— bu yüzden hoşlanılmayacak çirkin bir koku kazandır abilmesidir. Kısacası, üfleyenin solukları onu karıştırır. Bu yüzden Ra-sülullah (s.a.), Tirmizî'nin İbn Abbas'tan rivayet ettiği ve sahih gördüğü hadişte kaba solumayı ve üflemeyi bir arada ele almıştır: "Rasûlullah (s.a.) kaba solumayı ve üflemeyi yasakladı."[778]
"Sahihayn'da. Enes'ten rivayet edilen: 'Rasûlullah (s.a.) kaba üç defa soluyordu.'[779] hadisim ne yapacaksınız?" diye itiraz edilirse, deriz ki: Alır kabul ederiz, ikisi arasında herhangi bir çelişki yoktur. Bunun anlamı, içme sırasında üç defa soluk aldığıdır. Kaplar içme âleti olduğu için zikredilmiştir. Bu, tıpkı şu sahih hadisteki gibidir: "Rasûlullah'ın (s.a.) oğlu İbrahim memedeyken öldü."[780], yani emzirme süresinde öldü demektir. [781]
[777] Ebu Davud, 3722. Ayrıca bk. Ahmed, 3/80. Senedinde Kurra b. Abdirrahman vardır,izayıftır, diğer râviferi sikadır.
[778] Tirmizî, 1889. Ayrıca bk. Ebu Davud, 3728; İbn Mâce, 3428, 3429; Ahmed, 1907. İsnadı sahihtir.
[779] Müslim, 2028 (lafız onundur); Buharı (10/81) ise Sumâme b. Abdillah'tan şu sözlerle rivayet eder: "Enes, kaba iki veya üç defa soluyor, Rasülullah'm üç defa soluduğunu iddia .ediyordu."
[780] Müslim, 2316. Enes'ten rivayet edilmiştir.
[781] İbn Kayyim el-Cevziyye, Za’du’l-Mead, İklim Yayınları: 4/439-440.