sidretül münteha
Mon 24 October 2011, 07:26 pm GMT +0200
3. Kılınan Farz Namazı İmamla Tekrar Kılmak
8. Mihcen (r.a.) anlatıyor: Resûlullah'ın meclisindeydim. Namaza kaamet edildi. Resulü Ekrem kalktı, namazı kıldıktan sonra yanıma geldi. Ben onunla namaza kalkmamıştım. Bana:
«— Cemaatle niçin namaz kılmadın, müslüman değil misin?» deyince:
«— Evet ya Resûlallah müslumanım. Fakat ben evde namazı kılmıştım» dedim. Bunun üzerine Resûlullah, «Namazı kılmış da olsan, cemaate gelince tekrar kıl»[8] buyurdu.[9]
9. Nâfi’den: Bir adam Abdullah b. Ömer (r.a.)'e:
«— Evimde namazı kıldıktan sonra cemaatle namaza yetişiyorum. Cemaatle tekrar kılayım mı?» dedi. Abdullah b. Ömer:
«— Evet.» deyince adam:
«— Hangisini vakit namazı, hangisini nafile namazı sayayım?» deyince îbni Ömer:
«— O sana mı ait ki? O ancak Allah'a aittir. Hangisini dilerse onu sayar.» dedi.
10. Yahya b. Said anlatıyor: Bir adam Said b. el-Müseyyebıe:
«— Evimde namazı kıldıktan sonra mescide gidiyorum, imamı namazda buluyorum. Onunla tekrar kılayım mı?» diye sordu. Said:
«Evet.» deyince adam «Hangisi benim vakit namazım olur?» dedi. Said:
«—Onları sen mi tayin edeceksin? Bu ancak Allah'a aittir.» dedi.
11. îmam Mâlik, Afîf es-Sehmî'den rivayet eder: Esed oğullarından bir adam Ebû Eyyub el-Ensari (r.a.)'ye:
«— Evimde namazı kıldıktan sonra mescide gidiyorum, imamı namazda buluyorum. Onunla da kılayım mı?» diye sordu. Ebû Eyyub da:
«Evet. Onunla da kıl. Kim böyle yaparsa cemaat namazı sevabına nail olur.» dedi.
12. Nâfî'den: Abdullah b. Ömer (r.a.): «Akşam namazını yahut sabah namazını kıldıktan sonra imama yetişen kimse onları tekrar kılmasın,» dedi.
îmam Mâlik der ki: Evinde namaz kılan kimse tekrar imamla da kılabilir. Fakat akşamı kılamaz. Zira akşam namazını tekrar kılınca, farzı iki defa kılmış olur.
[8] Kendi kendine vakit namazını kılan kimse, cemaate gelince cemaatle de kılabilir. Kıldığı namazların biri vakit namazı, diğeri nafile sayılır. Fakat kıldığı namaz akşam, sabah veya ikindi namazı ise, cemaatle tekrar kılamaz. Çünkü akşam namazı tek rekatîi olduğu için nafile sayılmaz. Sabahla ikindi namazlarından sonra ise nafile kılınmaz.
[9] Nesaî, îmamet, 10/53. Ayrıca bkz. Şeybanî, 217.