sumeyye
Mon 23 July 2012, 04:04 pm GMT +0200
E) Kesin Faiz Yasağının Gelişi:
Kur'an-ı Kerim azı ve çoğu hakkında bir ayırım yapmaksızın ribâyı şu âyetlerle mutlak olarak yasaklamıştır :
«Allah alış - verişi helal ve faizi ise haram kılmıştır» [123]
«Kim de haram olan bu ribâyı helal diye yemeye dönerse, işte onlar cehennemliktir, o ateşte ebedî olarak kalacaklardır» [124]
«Ey iman edenler Allah'tan korkun ve (cahiliyete işlediğiniz) faiz hesabından arta kalanı bırakın (almayın), eğer gerçek mü'minler iseniz. Yok eğer bu faizi terketmezseniz bilin ki, Allah'a ve Peygamberine karşı bir harbe girmiş olursunuz. Eğer ribâdan tevbe ederseniz, ana-
paranız sizindir. Böylece ne zulmetmiş ve ne de zulme uğramış olmazsınız.» [125]
Bu açıklamalardan anlaşıldığı gibi, İslâm cahiliyye devrinden kalma sosyal ve ekonomik problemlerin çözümünde tedrice uymuştur. Ribâ her ne kadar İslâm'ın ilk yıllarında hemen yasaklanmamış ise de o, insanların hoşlanmadığı ve semavî dinlerin reddettiği bir muamele olarak biliniyordu. Cahiliyye Arapları faizle iş yapmalarına rağmen, yine de faizcileri hor bir bakışla süzüyorlardı. Meselâ onlar, faizcilikle kazanılmış parayı, Kabe onarımında kullanmayı reddetmişlerdi [126]
Ribâ yasağı, cahiliyye devrinde uygulanan faizi kaldırmayı amaçladığına göre, önce o dönemdeki ribâ nedir?. Halk arasında, faiz yasağına neden olan muameleler nelerden ibarettir?. Aşağıda bu noktalan belirlemeye çalışacağız. [127]
[123] Bakara, 275.
[124] Bakara, 275.
[125] Bakara, 278, 279.
[126] Prof. Hasan Zeme-Prof. Muhammed Faruk, Faiz Tarihi ve İslâm, Terc. Dr. Osman Şekerci.
[127] Dr. Hamdi Döndüren, Çağdaş Ekonomik Problemlere İslami Yaklaşımlar, İklim Yayınları: 63-64.