hafız_32
Thu 18 November 2010, 10:28 am GMT +0200
3. Kadınların, Kadınlar Arasındaki Kıyafetleri.
Yüce Allah şöyle buyurmuştur; 'Mümin kadınlara da söyle: ... Görünen kısımları müstesna olmak üzere, ziynetlerini teşhir etmesinler. Başörtülerini, yakalarının üzerine (kadar) örtsünler. Kocaları, babaları kocalarının babaları, kendi oğulları, kocalarının oğulları, erkek kardeşleri, erkek kardeşlerinin oğulları, kız kardeşlerinin oğulları, kendi kadınları (Mümin kadınlar) yahut henüz kadınların gizli kadınlık hususiyetlerinin farkında olmayan çocuklardan başkasına ziynetlerini göstermesinler.[219]
İbn Kesîr der ki; 'âyet-i kerimedeki 'kendi kadınları' ifadesiyle, Müslüman hanımların ziynetlerini, sadece Müslüman hanımların yanında açabilecekleri belirtilmiştir.[220]
Kadınların, kadınlar arasındaki avret yerleri, erkeklerin erkekler arasındaki avret yerleri gibidir. Yani göbeğinden dizine kadar olan yerdir.[221] Dolayısıyla hanımların göbek ve diz arasını başka hanımlara göstermeleri caiz değildir. Günümüzde birçok Müslüman hanım buna maalesef dikkat etmemektedir. İbnu-'1-Cevzî der ki; 'Anne, kız kardeş ve kızları olduğu halde, cahil kadınların geneli birbirlerinin avret yerlerine bakmaktan sakınmıyorlar. Bunların birçoğunun aralarında akrabalık da bulunmamaktadır. Bilinmelidir ki, bir kız yedi yaşına ulaştığı zaman, ne annesi ve kız kardeşine, ne de kendi kızına avret yerine bakması caiz olmaz.[222]
Peygamberimiz fsallaliâhu aleyhi ve selîem) 'Erkek erkeğin, kadın da kadının avret yerine bakamaz. Erkek erkeğe bir elbisenin içinde yanaşamaz. Kadın da kadına bir elbisenin içinde yanaşamaz.[223]
Mümin Kadın, Kâfir Bir Kadına Ziynetini Gösterebilir Mi?
Bazı âlimler, Mümin hanımların ziynetlerini, gayri Müslim hanımlara göstermelerinin -eşlerine anlatma ihtimali nedeniyle- caiz olmadığını belirtmişlerdir. Nitekim Yüce Allah; '... veya kendi kadınları ... yahut henüz kadınların gizli kadınlık hususiyetlerinin farkında olmayan çocuklardan başkasına ziynetlerini göstermesinler..[224]buyurmuştur. Âyetteki 'kendi kadınları' ifadesi, Mümin hanımları belirtmektedir. Bu nedenle Müşrik, zimmet ehli ve diğer gayri Müslim kadınlara ziynetler gösterilemez.
Bazı âlimler ise, Mümin hanımların ziynetlerini, gayri Müslim hanımlara göstermelerinin caiz olduğunu, kadına bakma konusunda Mümin hanımlarla, gayri Müslim hanımlar arasında bir fark bulunmadığını belirtmişlerdir. Buna delil olarak, Yahudi kadınların, Peygamber hanımlarının yanlarına girdiklerini; buna rağmen Peygamber hanımlarının onlara karşı tesettür ve hicap uygulamakla emrolunmadıklanm zikretmişlerdir. Nitekim Yahudi bir kadın, A'işe validemizin yanına geldi ve ona kabir azabından
bahsetti.....Âişe validemiz bunu Rasulullah (sallallâhu aleyhi ve sellem}'e sordu. O da; «evet kabir azabı [vardır]...» buyurdu.[225] Esma (radiyallâhu anhâ) anlatıyor; 'Annem ziyaretime gelmişti ve henüz Müslüman değildi. Rasulullah (sallallâhu aleyhi ve sel-lem)'e ona yakınlık göstereyim mi?' diye sordum; bana «evet» dedi.[226]
Erkeklerle hanımlar arasındaki örtünün bir anlamı vardır. Mümin hanımlarla, gayri Müslim kadınlar arasında ise, böyle bir anlam bulunmamaktadır. Dolayısıyla Müslüman erkekle, gayri Müslim arasında tesettür gerekmediği gibi, Mümin hanımlarla gayri Müslim kadınlar arasında da tesettür gerekmemektedir. Çünkü tesettür ancak bir nassla veya kıyasla şart olur. Oysa bu konuda böyle bir nass ve kıyas bulunmamaktadır. Ayetteki 'ken-
di hanımları...' ifadesiyle, bütün hanımların kastedilmiş olması muhtemeldir. -Allah en doğrusunu bilendir-.
Ancak, ehl-i kitaptan olan kadınların, Müslüman hanımları kendi kocalarına veya başka erkeklere anlatmalarından endişe ediliyorsa, onlara karşı tesettürlü olunması gerekir. --Allah, en doğrusunu bilendir-.
[219] Ahzâb, 59.
[220] İbn Kesîr, 3/284.
[221] El-Muğnî, 6/562.
[222] İbnü'l-Cevzî, Ahkâmu'n-Msâ, 76.
[223] Müslim, 338; Ebû Dâvûd, 4018; Tirmizî, 2793; İbn Mâce, 661.
[224] Nur, 31.
[225] Buharı, 1372; Müslim, 903.
[226] Buhârî, 2620; Müslim, 1003.
Yüce Allah şöyle buyurmuştur; 'Mümin kadınlara da söyle: ... Görünen kısımları müstesna olmak üzere, ziynetlerini teşhir etmesinler. Başörtülerini, yakalarının üzerine (kadar) örtsünler. Kocaları, babaları kocalarının babaları, kendi oğulları, kocalarının oğulları, erkek kardeşleri, erkek kardeşlerinin oğulları, kız kardeşlerinin oğulları, kendi kadınları (Mümin kadınlar) yahut henüz kadınların gizli kadınlık hususiyetlerinin farkında olmayan çocuklardan başkasına ziynetlerini göstermesinler.[219]
İbn Kesîr der ki; 'âyet-i kerimedeki 'kendi kadınları' ifadesiyle, Müslüman hanımların ziynetlerini, sadece Müslüman hanımların yanında açabilecekleri belirtilmiştir.[220]
Kadınların, kadınlar arasındaki avret yerleri, erkeklerin erkekler arasındaki avret yerleri gibidir. Yani göbeğinden dizine kadar olan yerdir.[221] Dolayısıyla hanımların göbek ve diz arasını başka hanımlara göstermeleri caiz değildir. Günümüzde birçok Müslüman hanım buna maalesef dikkat etmemektedir. İbnu-'1-Cevzî der ki; 'Anne, kız kardeş ve kızları olduğu halde, cahil kadınların geneli birbirlerinin avret yerlerine bakmaktan sakınmıyorlar. Bunların birçoğunun aralarında akrabalık da bulunmamaktadır. Bilinmelidir ki, bir kız yedi yaşına ulaştığı zaman, ne annesi ve kız kardeşine, ne de kendi kızına avret yerine bakması caiz olmaz.[222]
Peygamberimiz fsallaliâhu aleyhi ve selîem) 'Erkek erkeğin, kadın da kadının avret yerine bakamaz. Erkek erkeğe bir elbisenin içinde yanaşamaz. Kadın da kadına bir elbisenin içinde yanaşamaz.[223]
Mümin Kadın, Kâfir Bir Kadına Ziynetini Gösterebilir Mi?
Bazı âlimler, Mümin hanımların ziynetlerini, gayri Müslim hanımlara göstermelerinin -eşlerine anlatma ihtimali nedeniyle- caiz olmadığını belirtmişlerdir. Nitekim Yüce Allah; '... veya kendi kadınları ... yahut henüz kadınların gizli kadınlık hususiyetlerinin farkında olmayan çocuklardan başkasına ziynetlerini göstermesinler..[224]buyurmuştur. Âyetteki 'kendi kadınları' ifadesi, Mümin hanımları belirtmektedir. Bu nedenle Müşrik, zimmet ehli ve diğer gayri Müslim kadınlara ziynetler gösterilemez.
Bazı âlimler ise, Mümin hanımların ziynetlerini, gayri Müslim hanımlara göstermelerinin caiz olduğunu, kadına bakma konusunda Mümin hanımlarla, gayri Müslim hanımlar arasında bir fark bulunmadığını belirtmişlerdir. Buna delil olarak, Yahudi kadınların, Peygamber hanımlarının yanlarına girdiklerini; buna rağmen Peygamber hanımlarının onlara karşı tesettür ve hicap uygulamakla emrolunmadıklanm zikretmişlerdir. Nitekim Yahudi bir kadın, A'işe validemizin yanına geldi ve ona kabir azabından
bahsetti.....Âişe validemiz bunu Rasulullah (sallallâhu aleyhi ve sellem}'e sordu. O da; «evet kabir azabı [vardır]...» buyurdu.[225] Esma (radiyallâhu anhâ) anlatıyor; 'Annem ziyaretime gelmişti ve henüz Müslüman değildi. Rasulullah (sallallâhu aleyhi ve sel-lem)'e ona yakınlık göstereyim mi?' diye sordum; bana «evet» dedi.[226]
Erkeklerle hanımlar arasındaki örtünün bir anlamı vardır. Mümin hanımlarla, gayri Müslim kadınlar arasında ise, böyle bir anlam bulunmamaktadır. Dolayısıyla Müslüman erkekle, gayri Müslim arasında tesettür gerekmediği gibi, Mümin hanımlarla gayri Müslim kadınlar arasında da tesettür gerekmemektedir. Çünkü tesettür ancak bir nassla veya kıyasla şart olur. Oysa bu konuda böyle bir nass ve kıyas bulunmamaktadır. Ayetteki 'ken-
di hanımları...' ifadesiyle, bütün hanımların kastedilmiş olması muhtemeldir. -Allah en doğrusunu bilendir-.
Ancak, ehl-i kitaptan olan kadınların, Müslüman hanımları kendi kocalarına veya başka erkeklere anlatmalarından endişe ediliyorsa, onlara karşı tesettürlü olunması gerekir. --Allah, en doğrusunu bilendir-.
[219] Ahzâb, 59.
[220] İbn Kesîr, 3/284.
[221] El-Muğnî, 6/562.
[222] İbnü'l-Cevzî, Ahkâmu'n-Msâ, 76.
[223] Müslim, 338; Ebû Dâvûd, 4018; Tirmizî, 2793; İbn Mâce, 661.
[224] Nur, 31.
[225] Buharı, 1372; Müslim, 903.
[226] Buhârî, 2620; Müslim, 1003.