sumeyye
Sat 19 February 2011, 02:55 pm GMT +0200
Kadınların Hamama Gitmeleri Ve Hayvana Binmeleri
132- Rivayete göre, Ömer b. Abdülaziz, valilerine genelge göndererek nifaslı ve hasta kadın dışında kadınların hamama girmemelerini istemiştir.
Kadınların hamama gitmelerinin mekruh olduğunu söyleyenler buna dayanırlar. Ayrıca Rasulullah (s.a.v.) in şu hadisini de buna delil sayarlar :
"Hangi kadın, kocasının evinden başka bir yerde cilbabını (elbise - başörtüsü) çıkarırsa Allah'ın, cümle meleklerin ve insanların lanetleri onun üzerine
olsun."
Humus kadınları Hz. Aişe (r.a.) nın yanına girdikleri zaman onlara: "Siz hamamlara gidenlerden değil misiniz?" diye sormuştu. Onlar: "Evet" deyince de, evden çıkmalarını ve oturdukları yerin yıkanmasını emretmiştir.
Mezhebimize göre ise, iffetli bir şekilde gider ve peştemal kullanırlarsa kadınların hamama gitmesinde bir sakınca yoktur. Çünkü hamama gitmek, zi-net (süslenme) anlamındadır ve bu, erkeklerden çok kadınlara yakışır. Yahut da, yıkanma ihtiyacı için hamama gidilir ki, bu durumda kadının temizlenmesini gerektirecek sabebler daha çok olduğu için, kadının ihtiyacı daha çoktur. Erkek, havuz ve nehirlerde yıkanabilir. Halbuki kadının buna imkanı yoktur.
Hadisin teViline gelince, kadının, kocasının izni olmadan dışarı çıkması mekruh görülmüştür. Çünkü asıl olan kadınların evlerinde oturmalarıdır. Onlar, bununla emrolunmuşiardır. Ayette peygamberin eşleri için, "Evlerinizde oturun;"[18] buyurulmaktadır.
Ömer b. Abdülaziz, söz konusu genelgesinde şunu da yazmıştı: "Hiçbir müslüman kadın eğere binmesin." Çünkü Rasulullah (s.a.v.) "Eğerlere binen kadınlara Allah lanet etsin". buyuruyor.
Bununla, eğlenmek yahut süslenip püslenip kendisini erkeklere göstermek isteyen kadın kastedilmiştir. Ama cihad için yahut kocasıyla birlikte hacca gitmek gibi bir ihtiyaçtan dolayı biner, gereği şekilde örtünürse, binmesinde bir sakınca yoktur.
Ömer b. Abdülaziz, aynı genelgesinde yine şöyle yazdı: Ehli Kitabın eğerlere binmelerine müsaade olunmasın. Onlar, palana (semere) binsinler Ayrıca, tanınmaları için kuşak bağlasınlar.
Yani, elbiselerinin üzerine zünnar bağlasınlar ve semere benzeyen eğere binsinler. Bu önü yüksekçe olan bir eğerdir. Onlara bunun emredilmesinin sebebi; izzet sahibi olma konusunda müslümanlarla yarışmalarının önlenmesidir .Rasulullah (s.a.v.) şöyle buyurmaktadır.
"Kitap Ehlini hakir ve zelil görünüz, ama onlara zulmetmeyiniz."
Hz. Ömer b. Hattab (r.a.), zimmîlerle, zünnar bağlamaları şartı üzere anlaşmıştı. Valilerine gönderdiği bir genelgede de: "Zimmîlere, boyunlarına kurşundan kolye takmalarını, kemer bağlamalarını ve müslümanlara benzememelerini emretmelerini yazmıştır."
Bu meselenin açıklaması ileride gelecektir.[19]
[18] Ahzâb : 33/33. Bu emir gene! değil, peygamberin eşlerine özeldir.Kadınların evlerinden dışarı çıkmaları için kocalarının izni şart değildir.Müslüman kadınlar için dinde böyle bir
yasak da sözkonusu değildir .Çeviren
[19] İmam Serahsî, İslam Devletler Hukuku, Şerhu’s-Siyeri’l-Kebir, Eğitaş Yayınları: 1/153-154