- Kadının Muhayyerliği

Adsense kodları


Kadının Muhayyerliği

Smf Seo Versiyon , -- Seo entegre sistem.

rray
sidretül münteha
Sat 15 October 2011, 04:05 pm GMT +0200
10. Kadının Muhayyerliği



25. Kasım b. Muhammed'den: Hz. Aişe şöyle dedi:

«Berîre (adındaki cariye) sebebiyle üç meselenin serî hükmü (üç sünnet) öğrenilmiştir. Bunlardan biri şudur: Berîre azad edil­diği zaman kocasından ayrılma ile yanında kalma hususunda mu­hayyer bırakıldı, ikincisi Resûlullah (s.a.v.):

«Vela hakkı, azad edenindir» buyurdu.[15]

Üçüncüsü Resûlullah (s.a.v.) eve girdiğinde (ocakta) çömleğin içinde et kaynıyordu. Önüne ekmek ve evde bulunan katıklar geti­rildiğinde, Resûlullah: «Çömlekte et piştiğini görmüştüm» de­yince (evdekilerin):

«— Evet ya Resûlallah! Fakat o et, Berîre'ye sadaka olarak ve­rilmiştir. Sen sadaka yemezsin.» demeleri üzerine Resûlullah:

«— O et ona sadaka, bize de Berîre'nin hediyesidir» bu­yurdu.[16]

 

26. Nafî'den rivayet edildi: Bir köle ile evli olup da hürriyetine kavuşan cariye hakkında Abdullah b. Ömer:

«Kocası kendisine yaklaşmadan Önce cariyenin nikâhı fesh et­me hakkı vardır» dedi.

îmam Malik der ki: (Azad edilen bir) cariye ile kocası birleş­tikten sonra cariye muhayyer olduğunu bilmediğini iddia ederse, iddiası kabul edilmez, artık muhayyer de olmaz.

 

27. Urve b. ez-Zubeyr der ki: Adiy oğullarının Zebra adında bir cariyesi, bana cariye iken bir kölenin nikâhlısı olduğunu haber verdi ve şöyle dedi:

(Ben azad edilince) Hz. Peygamber (s.a.v.)'in hanımı Hafsa, beni çağırtarak,

«— Sana bir haber vereceğim, —Bir şey de yapmanı istemiyo­rum—: Kocan sana yaklaşmadan Önce nikâhını feshetme hakkın vardır. Şayet sana yaklaşırsa bu hakkın elinden gider» dedi.

Zebra bunu işitince: «O boş olsun, sonra boş olsun, sonra boş olsun» diyerek üç talak ile kocasını boşadı.

 

28. Saîd b. Müseyyeb der ki:

Kendisinde delilik ve eksiklik olan herhangi bir erkek, bir ka­dınla evlense bu kadın muhayyerdir: İsterse kocasının yanında kalır, isterse boşanır.[17]

 

29. imam Malik der ki: Bir köle bir cariyeyi nikâhlasa, onunla zifafa girmeden cariye azad edilse, cariye nikâhı bozmak isterse, bir talakla boş olur ve ona mehir gerekmez. Bize göre hüküm böyle­dir.

 

30. imam Malik'in, îbn Şihabı, şöyle derken duyduğu rivayet edildi: «Bir adam, boşanıp boşanmaması konusunda karısına seçme hakkı verir, o da kocasında kalmayı tercih ederse bu, talak sayılmaz.

îmam Malik der ki: işittiğimin en güzeli budur.

Muhayyer bırakılan kadın hakkında îmam Malik der ki: Ka­dını kocası muhayyer bıraktığı zaman, kadın boşanmayı istese üç talak ile boş olur.[18]

Kocası:

«— Ben, seni yalnız bir talakta muhayyer kıldım», dese bir talak ile boşanmış olmaz (her üç talak gider). îşittiğimin en güzeli budur.

îmam Malik der ki: Kocasının muhayyer bıraktığı kadın:

«— Ben bir talak kabul ettim, (diğerlerini kabul etmem)» Kocası da:

«— Ben (muhayyer bırakırken) seni üç talakta muhayyer bıraktım» dese de kadın yalnız bir talak kabul etse, nikâhına bir zarar gelmeden eski nikâhı üzere kocasının yanında kalır, inşaal-ah bu talak olmaz




[15] Hz. Aişe, Berîre'yi satın almak istediğinde, Berîre'nin kocasının 'Vela

hakkı bize aittir' demesi üzerine, Hz. Peygamber bu sözü söylemiştir

(Zürkanî, IH/235).

[16] Buharı, Talâk, 68/14; Müslim, Itk, 20/2; No: 14.

Benzeri için bkz. Şeybanî, 797-798

[17] Şeybanî, 539, Ayrıca bkz. 538.

[18] Hanefi Mezhebine göre, bir talak-ı bâin vaki olur.

 

 

ceren
Sat 28 April 2018, 05:13 pm GMT +0200
Esselamu aleyküm.Rabbim bizleri peygamber efendimizin öğütlerine sünnetine tabi yaşayan kullardan eylesin inşallah...

sedanurr
Sat 28 April 2018, 07:26 pm GMT +0200
Ve aleykümüsselam Rabbim  paylaşım için razı olsun

Sevgi.
Sun 29 April 2018, 11:24 am GMT +0200
Aleykümüsselam bir kadına her konuda birşeyi seçme hakkı verilmelidir inşaAllah