sidretül münteha
Sat 15 January 2011, 08:11 pm GMT +0200
KADIN VE VESVESELER
Bu bölümde 23 cevap vardır:
1- Vesvesenin tarifi: Nefiste itminan vermeyen ve kararsız olarak dolanan düşüncelerdir.
2- Vesveselerin sebepleri:
İlmin azlığı: İlim kişiden vesveseyi ve onun tehlikesini giderir. Cehalet ise kişiyi zarar verecek şeylere iter.
İman zayıflığı ve Allah’ı az zikretmek: Bunun salih amellerin azlığı, günahların çokluğu gibi pek çok sebepleri vardır. İmanın kuvvetli olması ise bunun aksidir. Şeytan ondan kaçar ve ona vesvese vermeye bir yol bulamaz.
Kuruntulara dalmak: Şüphesiz kuruntular ve çok düşünmek, insanın vesveselere kapılmasına sebep olur. Böylece şeytanın ona musallat olma yolu açılır.
3- Sessiz okunan namazlarda kulun vesveseyi uzaklaştırmak için sesli okumasında sakınca yoktur. Namaz kılanın sol tarafına namazda iken üfleyip üç kere şeytandan Allah’a sığınması meşrudur. Sesli okurken kendi işitebileceği şekilde sesini yükseltmelidir. (İbn Baz)
4- Uyarı: Namazda üç mü, yoksa dört mü kıldım diye şüpheye düşen kimse, üç rekât kıldığını varsayıp namazını tamamlamalıdır. Sonra da selamdan önce sehiv secdesi yapmalıdır. (İbn Baz)
5- Vesvesenin çokluğu sebebiyle namaz iade edilmez. Bilakis eğer gerektirecek bir şey yapılmışsa sehiv secdesi edilir. (İbn Baz)
6- Yel çıktığından şüphe etmek: Eğer ön veya arka tarafından yel çıktığından şüphe ederse abdesti bozulmaz. Buna aldırmamalıdır. Zira bu şeytanın vesvesesidir. (İbn Baz)
Vesveselenenlerin Çeşitleri:
7- Akide hususunda vesvese: Hadiste geçtiği gibi şeytan insana: “şunu kim yarattı, şunu kim yarattı” diye sorar. Sonunda: “Allah’ı kim yarattı?” der. Bunun çaresi:
— Ben Allah’a ve rasulüne iman ettim demek.
— İhlâs suresini okumak
— Sol tarafına tükürüp şeytandan Allah’a sığınmak
— Sonra da vesveseye son vermektir.
8- Kazayı hacet hususunda vesvese: Bazı kadınlar uzun süre hamamda dururlar.
9- Abdestin bozulduğu hususunda vesvese: Bazı kadınlar kendilerinden abdest bozucu bir şeyin çıkıp çıkmadığından şüphe ederler.
Bunların çaresi: Bir ses veya koku hissedene kadar bu şüphelere aldırmamalıdır.
10- Suyun temizliği hususunda vesvese: Bazı insanlar temiz olup olmadığını bilmediği bir şey düşünce elbisesini değiştirir veya onu yıkarlar. Doğrusu yıkaması gerekmediğidir. Zira eşyada aslolan temizliktir.
11- Abdest alırken vesvese: Abdest alırken şeytan insanın kalbine mesela başını mesh ederken ağzına su vermediği veya abdeste niyet etmediği düşüncesini atar.
Bunun çaresi: Ona deriz ki: “abdestim tamdır, Allah’a sığınırım, bu vesveselere aldırmam.”
12- Yerin temizliği hususunda vesvese: Bunda kişi, abdestten yürüdüğü yerlerden dolayı ayağını yıkar, sadece özel bir seccade üzerinde namaz kılar. Doğrusu: yeryüzü tamamen temizdir.
13- Namaz hakkında vesvese: Şeytan bazı kadınlara gelir, Fatihadan sonra bir sure okuduktan sonra “sen Fatiha’yı okumadın” der ve kıldığı rekât sayısı hakkında onu şüpheye düşürür. Ya da niyette ve başlangıç tekbirinde şüpheye düşürüp tekrar ettirir.
Bunun çaresi: Şeytandan Allah’a sığınıp bu vesveselere son vermektir.
14- Uyarı: Ey vesveseye müptela olan!: niyet: bir şeyi yapmaya kasıt ve ona azmetmektir. Yeri kalptir. Bunun dil ile bir alakası yoktur. Kim abdest almaya oturmuşsa, buna niyet etmiş demektir. Kim namaza kalkmışsa niyet etmiş demektir. Kendini zora sokma.
15- Vesvesenin ilacı: Din ilmini öğrenmektir. Bu kişiyi dinde aslı olmayan şeylerden alıkoyar. Bu durumda şeytan ondan daha uzak olur. Vesveseler dini bilmemekten kaynaklanır.
İmanı takviye etmek ve Allah’ı zikretmeye devam etmek: Zikir, koruyucu bir kale ve engelleyici bir settir. Şeytana karşı bir silahtır. Özellikle sabah akşam okunacak zikirlere, uyumadan önce, eve girip çıkarken okunacak zikirlere devam etmelidir.
Kuruntularla mücadele etmek: Bunu bir meşguliyet haline getirmemelidir. Zira bununla uğraştıkça daha çok yerleşir. Eğer onunla mücadele ederse Allah’ın izniyle kaybolur gider.
Allah’a sığınıp dua etmek: Allah Teala buyuruyor ki: “Ne zaman şeytandan bir kötü düşünce seni dürtüklerse, Allah'a sığın”(A’raf 200) Allah’a sığındığı zaman şeytan bir sinek gibi olur. Vesveseyi kovmada en etkili sebeplerden biri de duadır.
Şüphe durumları:
16- Birinci durum: Kalbinde gezen mücerred kuruntu. Elini yıkayıp yıkamadığından şüphe etmek gibi. Buna önem vermemeli ve aldırmamalıdır.
17- İkinci durum: Çok şüpheye düşmek. Mesela her abdest alışta şüpheye düşmek gibi. Ayağını yıkarken başını mesh edip etmediğinden şüphelenir. Bu şüpheye de kıymet vermemelidir.
18- Üçüncü durum: Abdest, namaz gibi bir ibadeti bitirdikten sonra şüpheye düşmek: aynı şekilde buna da önem vermemelidir.
Bu üç durumda şüphelere itibar edilmez.
19- Dördüncü durum: Çok şüphelenen bir kimse olmayıp hakiki şüpheye düşmek. İbadeti bitirmeden önce başlar. Buna itibar edilebilmesi için kesin emin olmak gerekir. (İbn Useymin)
20- Temizlik hususunda vesveseye müptela olan kadın: Bu vesveselere göre hareket etmeyi bırakmalıdır. Şeytandan Allah’a sığınmalıdır ve Allah’tan kendisini bu halden kurtarmasını istemelidir. (İbn Baz)
21- Uyarı: Şeytan, müslümanın abdest, namaz gibi ibadetlerini bozmaya çalışır. Onunla savaşmak için vesveselerine boyun eğmemek ve onun tuzaklarından Allah’a sığınmak gerekir. (İbn Baz)
22- “Bazen aklımdan beni dinden çıkarmasından korktuğum düşünceler geçiyor. Bunu savuşturmak için ne yapmalıyım?”
Bu düşünceler şeytanın müslümanı şaşırtmak için insanların göğsüne attığı vesveselerdir. Kişi bunu hissettiği zaman Allah’a sığınmalı ve gaybe ait meseleleri düşünmeye son vermelidir. (İbn Cibrin)
23- Farz namazı kıldıktan sonra eksiklik olabileceği düşüncesiyle ihtiyat olsun diye namaz kılmak: Meşru değildir. Lakin namazda kalp hazırlığı ile huşulu olmak gerekir. Eğer bazı düşünceler gelirse tekrar namazı düşünmeye dönmek gerekir. İnşallah bundan zarar gelmez. (İbn Fevzan)