sidretül münteha
Sat 15 January 2011, 08:24 pm GMT +0200
KADIN VE HAC
Bu bölümde 37 cevap vardır.
1- Kocanın izni olmadan haccetmek: Yoluna imkân şartları oluştuğu zaman farz haccı yerine getirmek gerekir. Kocanın izni bu şartlardan değildir. Onun buna mani olması caiz değildir. (el-Lecnetud Daime)
2- Kadının yanında mahremi yoksa hac ona vacip olmaz. Eğer hac yapamadan ölürse onun yerine hac yapılması da gerekmez. Zira o buna imkân bulamamıştır. Allah Subhanehu haccı, imkân bulana farz kılmıştır. (İbn Useymin)
3- Mahremi olmadan hac yapan kadının haccı sahihtir fakat mahremsiz yolculuğa çıktığı için günah işlemiştir. (İbn Useymin)
4- Eğer kocasının izni varsa, kadın kocasının malıyla hacca gidebilir. (el-Lecnetud Daime)
5- Kadın mikata hayızlı iken uğrarsa: hac veya umre yapmak isteyen kadının mikatı ancak ihramlı olarak geçmesi caizdir. Eğer hayız olmuşsa ihrama giremez, temizleninceye kadar tavaf yapamaz. Diğer bütün hac amellerini yapar. (İbn Useymin)
6- Safa ile Merve arasında sa’y etmek için temizlik şartı yoktur. Zira bu yerler mescid değildir. (İbn Useymin)
7- Tavafta remel: Bu kadınlar hakkında sünnet değildir. Erkeklere hastır. (İbn Useymin)
8- Kadınlar iki yeşil bayrak arasında koşmaz. Aynı şekilde kadınların beraberinde olanlar da kadınları gözeterek bunu yapmaz. (İbn Useymin)
9- Hacerul Esvedi öpmek: Kadınların Haceru’l Esved’i öpmesi müstehap değildir. Selamlamayı ise ancak gece tavaf ederken yapar. Zira aksi halde bunda hem başkalarına zararı olur hem zarar görür. (İbn Fevzan)
10- Kadınların Mina’ya ulaşınca ayın kaybolmasından sonra Müzdelife’de Akabe cemresinde taşlamaları, zahmet korkusu sebebiyle caizdir. (İbn Fevzan)
11- Kadın saçlarını başının önüne toplayıp etrafından “bir enmile miktarı” alarak kısaltır. (İbn Fevzan)
12- “Bir enmile miktarı”: parmak uçları kadar demektir.
13- İhramlı kadının giysisi: Kadınların hac ve umrede giyinmek üzere özel elbiseleri yoktur. Adet olan şekilde bedenini örten bir elbise giyer. Bu elbisede süs olmamalı ve erkeklere benzememelidir. (İbn Fevzan)
14- Kadın ihramlı iken peçe takamaz ve eldiven giyemez. Fakat Aişe ve Esma radıyallahu anhuma hadislerinde olduğu gibi erkeklerin bulunduğu yerde başından yüzüne doğru örtüsünü sarkıtarak yüzünü örter.(Hadis)
15- Taşlamada vekâlet: Eğer kadın kalabalıktan korkarsa kendi yerine taş atılması için vekâlet verebilir. (el-lecnetud Daime)
16- İhramlının, oynaşma, cima veya cimâyı hatırlatan konuşmalarla eşinden faydalanması caiz değildir. (İbn Fevzan)
17- Erkek, bayram günü Akabe cemresini bitirdikten, tıraş olduktan, ifada tavafını yaptıktan ve Safa ile Merve arasında say yaptıktan sonra eşinden faydalanabilir.
18- Kadının yüzünden örtüyü kaldırmak için ağaç parçası gibi bir şey kullanması gerekmez. (Muhammed Bin İbrahim)
19- İhramlı kadın, abdest alırken veya guslederken başından saç düşerse, bunu kasıtsız yaptığı için zarar vermez. (İbn Baz)
20- Veda Tavafı: Hayızlı veya nifaslı kadından bu düşer. Ama ifada tavafı gereklidir. (İbn Useymin)
21- İhrama zarar veren şeyler: Kişi bunlardan birini bilmeyerek, unutarak veya zorlanarak yaparsa bir şey gerekmez. (İbn Useymin)
22- İhramlının elbise değiştirmesi: Kadının ihramlı iken ihtiyaç sebebiyle olsun veya olmasın elbise değiştirmesi caizdir. (İbn Useymin)
23- İhramlı kadının çorap giymesi: Caizdir. Zira peygamber sallallahu aleyhi ve sellem kadınları bundan yasaklamamıştır. (İbn Useymin)
24- Yüz örtüsü: Peygamber sallallahu aleyhi ve sellem kadının ihramlı iken peçe kullanmasını yasaklamıştır. Yüz örtüsü de bu yasak kapsamındadır. (İbn Useymin)
25- Yasaklandığını ve bunun sahih delilini bilmeden ihramda peçe kullanan kadına bir şey gerekmez. (İbn Useymin)
26- İhram halinde iken kadınların yanından erkekler geçerse, kadınlar elbisesinin bir parçasıyla yüzünü örterler. (İbn Useymin)
27- İhramlı kadın ifada tavafını yapamadan hayız olursa:
— Eğer tekrar yapma imkânı varsa temizlendikten sonra yapar.
— Eğer tekrarlamak meşakkat verecekse bu yolculukta tavaf ve say ederek devam eder. (İbn Useymin)
28- Aciz veya hasta olan: Veda tavafına güç yetiremezse, mahmul üzerinde tavaf yapar. (el-Lecnetud Daime)
29- Kadın tavaf esnasında hayız kanının geldiğini hissederse: Hayız kanı çıktığı konusunda kesin emin oluncaya kadar tavafına devam eder. Bunun hayız kanı olduğuna emin olursa ayrılıp temizlenmeyi beklemesi gerekir. Temizlendiği zaman tavafa yeniden başlar. (İbn Useymin)
30- Kocası ölen kadın iddeti bitinceye kadar evinden çıkıp hacca gidemez, caiz değildir. (İbn Useymin)
31- Kadının hac ve umre için bir erkeğe vekâlet vermesi caizdir. (İbn Fevzan)
32- Kadının hac menasiklerini yerine getirdiği esnada aylık âdetini geciktirici hapları kullanması caizdir. (el-Lecnetud Daime)
33- İhramlı iken altın takınmak: Kadının ihramlı iken israfa kaçmadan altın takınmasında sakınca yoktur. Lakin fitne korkusundan dolayı yabancı erkeklerden örtmelidir. (İbn Useymin)
34- Tavaf yerinde kalabalık olması halinde kadının tavafı tekrar etmemesi daha faziletlidir. (İbn Useymin)
35- Kadınlara nispetle haccın tekrarı: Kadınların haccı tekrar etmemelerini kendileri için daha faziletli ve daha selametli görüyoruz. Tavafta kadınlarla erkekler sıkça karışmaktadır. Çoğunluk fitneye götüren sebeplerden sakınmamaktadır. (İbn Baz)
36- Kocanın dinen, karısının hac nafakasını karşılaması gerekir mi?: Koca zengin olsa da karısının hac nafakasını dinen karşılamak zorunda değildir. Bu sadece bir iyilik kapısıdır. Hacca gitmek için nafakası olmayan kadın hac yapmak zorunda değildir. (el-Lecnetud Daime)
37- Kadının Kabenin etrafında tavaf esnasında erkeklerin kalabalığı arasına girmesi caiz midir?: Nerede olursa olsun, kadının erkek kalabalığı arasına girmesi haramdır. Kalabalık olmadığı bir zamanı gözetmesi gerekir. Ya da Kâbe’den uzak da olsa geriden tavaf yapmalıdır. Bu fitneden daha uzaktır. (İbn Fevzan)