hafiza aise
Wed 2 January 2013, 05:10 pm GMT +0200
1)İslam Tarihinde, “Emeviler Dönemi” diye isimlendirilen dönemde yönetimi elinde tutan aileye adını veren ve İslam hâkimiyetine girmeden önce Mekke’de yaşayan Kureyş kabilesi içinde zenginliği dikkat çekmiş olan Ümeyye, amcası Haşim ile çekişti. Bu çekişmeye Araplar ne ad verirdi?
Mübadele
Mücadele
Müfahare
Muavene
Münafere
2)Ümeyye oğulları, hilafet seçiminde Hz. Ebubekir’e karşı’e kime ittifak teklif etmiştir?
Hz. Ömer’e
Ensar’a
Haşimilere
Yahudilere
Kureyş’e
3)Muaviye’nin Hz. Hasan’la anlaşması Müslümanları rahatlattı. Ancak Müslümanlardan buna karşı olan bir topluluk vardı. İslam Tarihinde bunlara ne ad verilmiştir?
Haruriyye
Hariciler
Tarafsızlar
Sünniler
Şiiler
4)Emevîler devrinde hangi halife geleneğin dışına çıkarak kendi oğlunu ya da kardeşini değil de aileden en ehil olanı halifeliğe getirdi?
Muaviye b. Ebi Süfyan
Yezid b. Muaviye
Abdulmelik b. Mervan
Süleyman b. Abdilmelik
Ömer b. Abdilaziz
5)İstanbulda bir semte adını veren ünlü sahabî Ebu Eyyûb el-Ensarî kimin komutanlığında İstanbul kuşatmasına katıldı?
Amr b. el-As
İbn Abbas
İbn Zübeyr
Yezid b. Muaviye
Mesleme b. Abdilmelik
6)Halife Mansur’un isteği ile, Hz. Peygamber’in hayatı ve dönemi ile ilgili meşhur eseri es-Siretü’n-Nebevî’yi kaleme alan tarihçi kimdir?
İbn Sa’d
İbn İshak
İbn Kayyim
İbn Hanbel
İbn Cübeyr
7)Aşağıdaki hangi Abbasi halifesi, annesi Hayzürân ile giriştiği siyasî mücadele sonunda başarısız olarak bu mücadeleyi h. 170/m.786’de hayatı ile ödemiştir?
Hâdî
Mehdî
Harun Reşîd
Me’mun
Emin
8)Türklerin etkisi ile hilafet makamına oturan Abbasî halifeleri, aşağıdaki şıklardan hangisinde tam olarak verilmiştir?
Emin, Harun Reşid, Hadî
Hadi, Mehdî, Mütevekkil
Mansur, Emin, Me’mun
Mu’tasım, Vâsık, Mütevekkil
Harun Reşid, Mütvekkil, Mansur
9)Bazı Hadis kitaplarında, Türklerin lehinde ve aleyhinde Hz. Peygamber’e isnad edilen hadislere/rivayetlere rastlanmaktadır.
Bu rivayetleri, Türk-Arap münasebetlerinin tarihi dönemleri ve bu dönemlerde oluşan münasebetlerin seyrini ve mahiyetini anlama ve yorumlama açısından, aşağıda zikredilen yorum ve açıklamalardan hangileri doğru kabul edilebilir?
I. Bu rivayetlerin hiçbir dayanağı ve de-ğeri yoktur ve dolayısıyla Türk-Arap ilişkilerini açıklamada kesinlikle bir veri olarak kullanılamaz.
II. Özellikle Türklerin aleyhinde olan rivayetler Emeviler dönemi Türk Arap ilişkileriyle alakalı olabilir ve dolayısıyla Türk-Arap ilişkilerinin mahiyetini anlamada bize yardımcı olabilirler.
III. Türkler lehindeki rivayetler sebebiyle Emeviler döneminde Türk-Arap münasebetleri olumlu seyretmiştir.
IV. İster sahih ister zayıf olsun, söz konusu rivayetlerin her halükarda tarihi, sosyolojik ve psikolojik açıdan değer taşıyabilir.
V. Bu hadisler Hz. Muhammed tarafından söylenmiş ve sahih ise, bu durumda Hz. Peygamber’in Türkler hakkında bilgi sahibi olduğu söylenebilir.
I ve II
I ve IV
II, III ve IV
II, IV ve V
III, IV ve V
10)İslâm’ın zuhûrundan sonra, Müslüman Arap ordularının Türklerle ilk defa karşı karşıya gelişi, kim zamanında, hangi tarihte ve hangi şahıs vasıtasıyla olmuştur?
Muâviye zamanında, 674’de, Ubeydullah b. Ziyâd.
Hz. Ömer zamanında, 642’de Ahnef b. Kays.
Ömer b. Abdilaziz zamanında, 661’de, Kuteybe b. Müslim
Hz. Osman zamanında, 643’de, Abdurrahman b. Rebia
Hz. Ömer zamanında, 644’de, Ahnef b. Kays.
11)Mütevekkil ile birlikte Abbasî halifeleri ile Türk komutanları arasındaki ilişkiler kötüleşmeye başladı. Bu çerçevede; onun ve ondan sonraki halifeler döneminde Türklerin Abbasi devleti üzerindeki nüfuz ve etkinliklerini azaltmak için çeşitli tedbirler alındı ve değişik yollara başvuruldu. Bu meyanda iki taraf arasında yoğun mücadeleler yaşandı.
Bu bağlamda;
I. Mütevekkil, Türklere göz dağı vermek için önce Vasıf et-Türki’nin mallarını müsadere ettirdi.
II. Türkler tarafından öldürülen Mütevekkil’den sonra halife olan Muntasır bazı önemli Türk komutanlarını öldürttü.
III. Halife Mütevekkil, Türklere karşı Meğaribe’den müteşekkil alternatif bir ordu kurmuştur.
IV. Bu dönemde genellikle halifeler bir Türk komutanı tasfiye için başka bir Türk komutanı kullanmışlardır.
V. Samarra döneminde (836-892) Abbasî hilafeti üzerindeki güçlü Türk nüfuzu ve etkisi, Halife Mu’tezid’in baş şehri Bağdad’a nakletmesine sebep olmuştur.
Yukarıdakilerden hangileri tarihi bilgilerimize uygun düşmektedir?
I ve V
III, IV ve V
II, III
I, IV ve V
II, III ve V
12)Emeviler döneminde Endülüs’teki Arap-Berberî mücadelesi sırasında her iki tarafta çok büyük can kaybı verdi. Bu ayaklanma yaklaşık olarak bir yıl kadar sürdü. Neticede Suriye’den getirilen Arapların Endülüs’e iskan edilmesi ile Berberî isyânı bastırılabildi.
İslam tarihi kaynaklarında Suriye’den Endülüs’e getirilen Araplar için hangi kavram kullanılmıştır?
Dımaşkıyyûn
Emeviyyûn
Muvahhidûn
Belediyyûn
Şâmiyyûn
13)Nasrîler devrinde Endülüs mimârisinin en nâdide eserlerlerinden biri kabul edilen ünlü sarayın adı nedir?
el-Hamrâ
Kayrevan
Mışatta
Kurtuba
el-Hırbetu’l-Mefcer
14)Tolunoğulları’nın kurulduğu bölge aşağıdakilerden hangisidir?
Suriye
Mısır
Azerbaycan
İran
Horasan
15)Divan-ı Harac aşağıda verilen kurumlardan hangisidir?
Ordu
Maliye
Polis
Belediye
Posta
16)Aşağıdakilerden hangisi Mahalli devletlerden Samanilerin hakimiyeti altında yer alan bölgeler arasında yer almaz?
Huzistan
Horasan
Buhara
Semerkand
Hiçbiri
17)Aşağıdakilerden hangisi, Hamdaniler’in Suriye’deki toprakları içerisinde yer almaktadır?
Halep
Musul
Diyar-ı Mudar
Diyar-ı Bekr
Hiçbiri
18)I. Emir Cafer b. Abdullah
II. Muhammed b. İbnü’r-Raik el-Hazari
III. el-Muktedir Billah
IV. Almuş Han
V. Şalkey (Şıklı) Han
VI. el-Kadir Billah
Yukarıda verilen isimlerin bir kısmı arasında kurulabilen ilişkiye hangileri dâhil edilemez?
I ve II
II ve III
III ve IV
II ve VI
V ve VI
19)Aşağıda Karahanlılarla alakalı bazı tespit ve açıklamalar yapılmıştır. Bunlardan hangileri tarihi bilgilerimize ters düşmektedir?
I. Karahanlılar ilk Müslüman-Türk devletidir.
II. Müslüman olan Karahanlı hükümdarları İslâmiyet’in, Türk boyları arasında yayılması için çok gayret sarf etmişlerdir.
III. Karahanlılar devrinde İslam öncesi Türk kültürünün İslamî anlayışa intibak ettirilip, İslâmî Türk kültürünün unsurları ve hüviyeti oluşmaya başlamıştır.
IV. Karahanlılar, Karluk ve Oğuz Türkleri tarafından kurulmuştur.
V. Abbasi hilafetine bağlılığını bildiren ilk Karahanlı hükümdarı Yusuf Kadir Han’dır.
I, II ve III
I, III ve IV
II, III ve V
I, IV ve V
III, IV ve V
20)Aşağıda verilen müellif ve eserlerden yanlış olan hangisidir?
Gerdizi- Zeynü’l-Ahbar
Biruni- el-Asaru’l-Bakiye an Kurunı’l-Haliye
Biruni- el-Kanunu’l-Mes’udi
Ebu Abdirrahman es-Sülemi- Tabakatu’s-Sufiyye
İbn Hassul- Hadikatu’l-Hakika
Mübadele
Mücadele
Müfahare
Muavene
Münafere
2)Ümeyye oğulları, hilafet seçiminde Hz. Ebubekir’e karşı’e kime ittifak teklif etmiştir?
Hz. Ömer’e
Ensar’a
Haşimilere
Yahudilere
Kureyş’e
3)Muaviye’nin Hz. Hasan’la anlaşması Müslümanları rahatlattı. Ancak Müslümanlardan buna karşı olan bir topluluk vardı. İslam Tarihinde bunlara ne ad verilmiştir?
Haruriyye
Hariciler
Tarafsızlar
Sünniler
Şiiler
4)Emevîler devrinde hangi halife geleneğin dışına çıkarak kendi oğlunu ya da kardeşini değil de aileden en ehil olanı halifeliğe getirdi?
Muaviye b. Ebi Süfyan
Yezid b. Muaviye
Abdulmelik b. Mervan
Süleyman b. Abdilmelik
Ömer b. Abdilaziz
5)İstanbulda bir semte adını veren ünlü sahabî Ebu Eyyûb el-Ensarî kimin komutanlığında İstanbul kuşatmasına katıldı?
Amr b. el-As
İbn Abbas
İbn Zübeyr
Yezid b. Muaviye
Mesleme b. Abdilmelik
6)Halife Mansur’un isteği ile, Hz. Peygamber’in hayatı ve dönemi ile ilgili meşhur eseri es-Siretü’n-Nebevî’yi kaleme alan tarihçi kimdir?
İbn Sa’d
İbn İshak
İbn Kayyim
İbn Hanbel
İbn Cübeyr
7)Aşağıdaki hangi Abbasi halifesi, annesi Hayzürân ile giriştiği siyasî mücadele sonunda başarısız olarak bu mücadeleyi h. 170/m.786’de hayatı ile ödemiştir?
Hâdî
Mehdî
Harun Reşîd
Me’mun
Emin
8)Türklerin etkisi ile hilafet makamına oturan Abbasî halifeleri, aşağıdaki şıklardan hangisinde tam olarak verilmiştir?
Emin, Harun Reşid, Hadî
Hadi, Mehdî, Mütevekkil
Mansur, Emin, Me’mun
Mu’tasım, Vâsık, Mütevekkil
Harun Reşid, Mütvekkil, Mansur
9)Bazı Hadis kitaplarında, Türklerin lehinde ve aleyhinde Hz. Peygamber’e isnad edilen hadislere/rivayetlere rastlanmaktadır.
Bu rivayetleri, Türk-Arap münasebetlerinin tarihi dönemleri ve bu dönemlerde oluşan münasebetlerin seyrini ve mahiyetini anlama ve yorumlama açısından, aşağıda zikredilen yorum ve açıklamalardan hangileri doğru kabul edilebilir?
I. Bu rivayetlerin hiçbir dayanağı ve de-ğeri yoktur ve dolayısıyla Türk-Arap ilişkilerini açıklamada kesinlikle bir veri olarak kullanılamaz.
II. Özellikle Türklerin aleyhinde olan rivayetler Emeviler dönemi Türk Arap ilişkileriyle alakalı olabilir ve dolayısıyla Türk-Arap ilişkilerinin mahiyetini anlamada bize yardımcı olabilirler.
III. Türkler lehindeki rivayetler sebebiyle Emeviler döneminde Türk-Arap münasebetleri olumlu seyretmiştir.
IV. İster sahih ister zayıf olsun, söz konusu rivayetlerin her halükarda tarihi, sosyolojik ve psikolojik açıdan değer taşıyabilir.
V. Bu hadisler Hz. Muhammed tarafından söylenmiş ve sahih ise, bu durumda Hz. Peygamber’in Türkler hakkında bilgi sahibi olduğu söylenebilir.
I ve II
I ve IV
II, III ve IV
II, IV ve V
III, IV ve V
10)İslâm’ın zuhûrundan sonra, Müslüman Arap ordularının Türklerle ilk defa karşı karşıya gelişi, kim zamanında, hangi tarihte ve hangi şahıs vasıtasıyla olmuştur?
Muâviye zamanında, 674’de, Ubeydullah b. Ziyâd.
Hz. Ömer zamanında, 642’de Ahnef b. Kays.
Ömer b. Abdilaziz zamanında, 661’de, Kuteybe b. Müslim
Hz. Osman zamanında, 643’de, Abdurrahman b. Rebia
Hz. Ömer zamanında, 644’de, Ahnef b. Kays.
11)Mütevekkil ile birlikte Abbasî halifeleri ile Türk komutanları arasındaki ilişkiler kötüleşmeye başladı. Bu çerçevede; onun ve ondan sonraki halifeler döneminde Türklerin Abbasi devleti üzerindeki nüfuz ve etkinliklerini azaltmak için çeşitli tedbirler alındı ve değişik yollara başvuruldu. Bu meyanda iki taraf arasında yoğun mücadeleler yaşandı.
Bu bağlamda;
I. Mütevekkil, Türklere göz dağı vermek için önce Vasıf et-Türki’nin mallarını müsadere ettirdi.
II. Türkler tarafından öldürülen Mütevekkil’den sonra halife olan Muntasır bazı önemli Türk komutanlarını öldürttü.
III. Halife Mütevekkil, Türklere karşı Meğaribe’den müteşekkil alternatif bir ordu kurmuştur.
IV. Bu dönemde genellikle halifeler bir Türk komutanı tasfiye için başka bir Türk komutanı kullanmışlardır.
V. Samarra döneminde (836-892) Abbasî hilafeti üzerindeki güçlü Türk nüfuzu ve etkisi, Halife Mu’tezid’in baş şehri Bağdad’a nakletmesine sebep olmuştur.
Yukarıdakilerden hangileri tarihi bilgilerimize uygun düşmektedir?
I ve V
III, IV ve V
II, III
I, IV ve V
II, III ve V
12)Emeviler döneminde Endülüs’teki Arap-Berberî mücadelesi sırasında her iki tarafta çok büyük can kaybı verdi. Bu ayaklanma yaklaşık olarak bir yıl kadar sürdü. Neticede Suriye’den getirilen Arapların Endülüs’e iskan edilmesi ile Berberî isyânı bastırılabildi.
İslam tarihi kaynaklarında Suriye’den Endülüs’e getirilen Araplar için hangi kavram kullanılmıştır?
Dımaşkıyyûn
Emeviyyûn
Muvahhidûn
Belediyyûn
Şâmiyyûn
13)Nasrîler devrinde Endülüs mimârisinin en nâdide eserlerlerinden biri kabul edilen ünlü sarayın adı nedir?
el-Hamrâ
Kayrevan
Mışatta
Kurtuba
el-Hırbetu’l-Mefcer
14)Tolunoğulları’nın kurulduğu bölge aşağıdakilerden hangisidir?
Suriye
Mısır
Azerbaycan
İran
Horasan
15)Divan-ı Harac aşağıda verilen kurumlardan hangisidir?
Ordu
Maliye
Polis
Belediye
Posta
16)Aşağıdakilerden hangisi Mahalli devletlerden Samanilerin hakimiyeti altında yer alan bölgeler arasında yer almaz?
Huzistan
Horasan
Buhara
Semerkand
Hiçbiri
17)Aşağıdakilerden hangisi, Hamdaniler’in Suriye’deki toprakları içerisinde yer almaktadır?
Halep
Musul
Diyar-ı Mudar
Diyar-ı Bekr
Hiçbiri
18)I. Emir Cafer b. Abdullah
II. Muhammed b. İbnü’r-Raik el-Hazari
III. el-Muktedir Billah
IV. Almuş Han
V. Şalkey (Şıklı) Han
VI. el-Kadir Billah
Yukarıda verilen isimlerin bir kısmı arasında kurulabilen ilişkiye hangileri dâhil edilemez?
I ve II
II ve III
III ve IV
II ve VI
V ve VI
19)Aşağıda Karahanlılarla alakalı bazı tespit ve açıklamalar yapılmıştır. Bunlardan hangileri tarihi bilgilerimize ters düşmektedir?
I. Karahanlılar ilk Müslüman-Türk devletidir.
II. Müslüman olan Karahanlı hükümdarları İslâmiyet’in, Türk boyları arasında yayılması için çok gayret sarf etmişlerdir.
III. Karahanlılar devrinde İslam öncesi Türk kültürünün İslamî anlayışa intibak ettirilip, İslâmî Türk kültürünün unsurları ve hüviyeti oluşmaya başlamıştır.
IV. Karahanlılar, Karluk ve Oğuz Türkleri tarafından kurulmuştur.
V. Abbasi hilafetine bağlılığını bildiren ilk Karahanlı hükümdarı Yusuf Kadir Han’dır.
I, II ve III
I, III ve IV
II, III ve V
I, IV ve V
III, IV ve V
20)Aşağıda verilen müellif ve eserlerden yanlış olan hangisidir?
Gerdizi- Zeynü’l-Ahbar
Biruni- el-Asaru’l-Bakiye an Kurunı’l-Haliye
Biruni- el-Kanunu’l-Mes’udi
Ebu Abdirrahman es-Sülemi- Tabakatu’s-Sufiyye
İbn Hassul- Hadikatu’l-Hakika