hafiza aise
Fri 3 May 2013, 01:55 pm GMT +0200
İSLAM MEZHEPLER TARİHİ VİZE SORULARI
Bölüm 1, Soru 1 (Tek Doğru)
Fırka, belli bir şahıs ve/veya o şahsa uyan, daha doğrusu görüşleri etrafında birleşen topluluğun, çoğunlukla siyasî ya da daha az iddialı bir ifade ile “Allah ve din adına egemenlik tesisi” için çıktıkları yolda, doğrudan Kur’ân’ı yani İslâm’ı veya Kur’ân ile Sünnet’i yani …………… anlayış şekillerini yansıtır. Bu açıdan fırkalar, İslâm tarihinin “siyasî ve îtikadî düşünce okulları”dır.
Yukarıdaki metinde boş yere hangisini yazmak uygundur?
dinimizi
adaleti
İslamiyeti
Müslümanlığı
hakkaniyeti
Bölüm 1, Soru 2 (Tek Doğru)
Makālât nev’inden eserler, muhtemelen ………………. oluşlarından dolayı yahut da savaşlar, yangınlar, istîlâlar veya Emevîlerin siyasî ve idarî baskılarının doğurduğu “gizlilik” endişesinden ötürü, maalesef, zamanımıza kadar ulaşamamıştır.
Yukarıdaki metinde boşluğa hangisi yazılmalıdır?
batıl
sapık
dalalet
parça parça veya küçük
lüzumsuz ve gereksiz
Bölüm 1, Soru 3 (Tek Doğru)
Her fırkanın, başkaları tarafından da bilinen ve tanınan bir “zâhirî” hayatı; bir de sadece kendi mensuplarınca en kesin şekliyle bilinen ve yaşanan ……….. hayatı vardır. Önemli olan, bu iki hayatı imkânlar ölçüsünde birbirleriyle bütünlemektir.
Yukarıda boş yere hangisi yazılmalıdır?
aleni
batıni
mezhebi
nihlevi
mesleki
Bölüm 1, Soru 4 (Tek Doğru)
İlk devirde Müslümanlar hangi olaydan sonra ilk defa fırkalara ayrılmışlardır?
Cemel
İfk
Fitne
Hakem
Kerbela
Bölüm 1, Soru 5 (Tek Doğru)
Özellikle Abdullah b. Mes‘ud ekolüne mensup Iraklı, yani Kûfeli …….... , Kur’ân hükümlerine sıkı sıkıya bağlı idiler. Bunlar Osmân b. Affan devrinde ortaya çıkan istikrarsızlığı, önceki dönemlerle kıyaslayarak kesinlikle hoş karşılamıyorlardı. Özellikle yeni fethedilen memleketlerde görülen genel içtimaî karışıklıklar ile ekonomik ve sosyal adâletsizlikler karşısında, kendilerine mahsus bir tavır almayı takvâlarının tabiî bir icâbı olarak gördüler.
Boş yere hangi kelimenin gelmesi uygundur?
kurrâ
Harici
İbadi
Nevbahti
Kerrami
Bölüm 1, Soru 6 (Tek Doğru)
Aşağıdaki kavramlardan hangisi Hariciler tarafından İslam düşünce tarihine armağan edilmemiştir?
Huruc
Daru’l-harb
Dâru’l-iman
İsti’raz
el-Menzile beyne’l-menzileteyn
Bölüm 1, Soru 7 (Tek Doğru)
Kitabu Fıraki’ş-Şia ilk dönem Şii müelliflerinden hangisinin eseridir?
Kummi
Nevbahti
Tusi
Şeyh Saduk
Şeyh Müfid
Bölüm 1, Soru 8 (Tek Doğru)
Efdal-Mefdûl nazariyesi hangi mezhebe aittir?
İsmailiyye
İmamiyye
Zeydiyye
Dürziyye
Gulat
Bölüm 1, Soru 9 (Tek Doğru)
Şia hangisi döneminde devletin resmi mezhebi olmuştur?
Selçuklular
Moğollar
Safeviler
Kacariler
Pehleviler
Bölüm 1, Soru 10 (Tek Doğru)
On iki imamın beşincisi hangisidir?
Muhammed Bakır
Muhammed Taki
Musa el-Kazım
Ali er-Rıza
Ali b. el-Hüseyin
Bölüm 1, Soru 11 (Tek Doğru)
Hangisi Kerbela Olayı ile ilişkilidir?
İsti’raz
Tevvabun
Mihne
Nevruz
İmtihan
Bölüm 1, Soru 12 (Tek Doğru)
İmamiyye Şiası'nda Hz. Muhammed ve soyunu sevenler ile onları sevenleri sevmek anlamına gelen anlayış hangisidir?
Tevelli
Teberri
Teberrâ
Muhabbet
Münaferet
Bölüm 1, Soru 13 (Tek Doğru)
Büyük günah işleyenlerin ahrette cezalandırılıp cezalandırılmayacağı hususunda bir hüküm vermedikleri için Mürcie’ye Şükkâk ismini kimler vermiştir?
Cebrîler
Kaderîler
Haricîler
Mu’tezilîler
Basrîler
Bölüm 1, Soru 14 (Tek Doğru)
Mürcie’nin doğuşunu hazırlayan sebepler, aşağıdaki hangi seçenekte doğru olarak verilmiştir?
Haricî zihniyet, Emevî-Haşimî çekişmesi, Kaderî-Cebrî mücadelesi
Haricî zihniyet, Emevî-Haşimî çekişmesi, Sosyo-politik ve ekonomik durum
Haricî zihniyet, Emevî-Haşimî çekişmesi, Hz. Ali-Hz. Ayşe mücadelesi
Haricî zihniyet, Emevî-Haşimî çekişmesi, Hz. Ali- Muaviye mücadelesi
Haricî zihniyet, Hz. Ali- Haricîler mücadelesi, Hz. Ali- Muaviye mücadelesi
Bölüm 1, Soru 15 (Tek Doğru)
“Ehl-i Sünnet ve’l-Cemâat” tamlamasında yer alan cemaat kelimesi, aşağıdakilerden hangisini ifade eder?
Hakkı temsil eden ve Cennete girmeyi hak eden kesimleri
Beş vakit namazı cami ve mescitlerde kılan cemaati
Hayat boyunca Ashabın yolundan asla ayrılmayanları
Her ortamda Müslümanların haklarını savunanları
Çoğunluğun siyasi temayülü ile ümmetin birlik ve beraberliğini
Bölüm 1, Soru 16 (Tek Doğru)
“Ehl-i Sünnet ve’l-Cemâat” ifadesine alt yapı olabilecek şekilde İbn Batta el-‘Ukberî’nin (387/997), Kitâbu’ş-Şerh ve’l-İbâne ‘alâ Usûli’s-Sunne ve’d-Diyâne adlı eserinde naklettiği “Benim için, tam anlamıyla fâsık bir sünnî ile dostluk, ibâdetlerine düşkün, fakat bid‘atçı olan biriyle dostluktan daha iyidir.” sözü kime atfedilmektedir?
İmam Azam Ebû Hanîfe (150/767)
Hasan el-Basrî (110/728)
Ebu’l-Leys es-Semerkandî (373/983)
Saîd b. Cübeyr (95/714)
Hammad b. Ebî Süleyman (120/737)
Bölüm 1, Soru 17 (Tek Doğru)
Ebu’l-Hasan el-Eş‘arî’nin, gözetiminde yetiştiği ve Kelâm ilmini öğrendiği hocası aşağıdakilerden hangisidir?
İmam Azam Ebû Hanîfe (150/767)
Ebû Ali el-Cübbâî (303/915)
Ebû Hâşim el-Cübbâî (321/923)
Ebû Bekir el-Hallâl (311/923)
İbn Küllâb el-Basrî (240/854)
Bölüm 1, Soru 18 (Tek Doğru)
Hangisi İsmailiyye'nin isimlerinden biridir?
Mutezile
Muhtariyye
Karmatiyye
Dırariyye
Cehmiyye
Bölüm 1, Soru 19 (Tek Doğru)
Önceleri bir İsnaaşeri Şiisi iken, Irak’ta dailerin gayreti ile İsmaili olan ve Batıni akideleri yaymak için özellikle İran bölgesini mesken edinen, kurduğu fedai teşkilatı ile etrafa korku ve dehşet salan Hasan Sabbah'ın mensup olduğu İsmailiyye kolu hangisidir?
Musta'lî
Fatımî
Dâûdî
Nizarî
Süleymanî
Bölüm 1, Soru 20 (Tek Doğru)
Aşağıdakilerden hangisi, klasik dönem İsmailiyye doktrininde, fırka içindeki mertebelerden birisi değildir?
mezun mahdud
nâtık
sefir
mezun mutlak
hüccet