hafiza aise
Wed 2 January 2013, 04:51 pm GMT +0200
1)Genel özellikleri itibariyle, aşağıdakilerden hangisi nakli bir ilim değildir?
Fıkıh
Hadis
Kelam
Tefsir
2)Din alanında üniversite eğitimi aşağıdakilerden hangisiyle bağdaşmaz?
Yöntemli bir eğitimdir
Öğrenilenleri kesin bilgi konumuna getirir
Dini bilginin güvenilirliğini artırır
Kişiye dindarlık kazandırmaz
3)Aşağıdakilerden hangisi “hakikati bulma hedefi”yle bağdaşmaz?
Öğrenilenler nihai bilgiler değildir
Yoruma ve eleştiriye açık olmak gerekir
Dinde dogmatiklik önlenemez
Hakikat ve doğru farklıdır
4)Aşağıdakilerden hangisi bilgi kaynağı değildir?
Sezgi
Duyular
Haber
İlham
5)Bir yöntemde aşağıdakilerden hangisi bulunmaz?
Merak uyandırmak
Bir çözüm önermek
Sebepleri ortaya koymak
Deliller arasındaki ilişkiyi göstermek
6)Gazzalî'nin, Felsefe ve Kelam gibi aklî ilimleri Şer'iî ilimler dışında göstermesinin İslam düşüncesi açısından en önemli sonucu ne olmuştur?
Aklî ilimlere ilginin artmasını sağlamıştır.
İslam ilimlerinin gerilemesine yol açmıştır.
Sonraki devirlerdeki ilim tasniflerini etkilemiştir.
İslam düşünce geleneğinde felsefe ve kelama ilginin azalmasına neden olmuştur.
7) Bağdat'ta kurulan “Bey¬tu'l-Hikme” hakkında aşağıdakilerden hangisi yanlıştır.
Bağdat’ta 832’de inşa edilen Abbasi sarayının adıdır.
Kütüphanesi yanında, kırtasiye ve her türlü bilgi araçlarının bulunduğu bir eğitim ve araştırma kurumudur.
Birçok dilden kitapların tercüme edildiği bir çeviri akademsidir.
11. yüzyılda yayılmaya başlayan medreselerin ilk örneğidir.
8)“İslam Bilimlerin doğuşu ve ilmî bir geleneğin oluşması sırasıyla …… ….farklı aşamadan geçmiştir.” İfadesindeki boş bırakılan yeri aşağıdakilerden hangisi doğru bir şekilde tamamlar.
Doğuş, gelişme, yayılma ve tasnif gibi dört
Tasnif, gelişme ve yaygınlaşma gibi üç
Tanım, açıklama ve çözümleme ve uygulama gibi dört
Tespit, tedvin ve tasnif gibi üç
9)Aşağıdakilerden hangisi İslam bilimlerinde başvurulan yöntemlerden birisi değildir?
Dilbilim Yöntemleri
Gözlem yöntemi
Tarihi Yöntemler
Akli Yöntemleri
Sezgisel Yöntem
10)Aşağıdakilerden hangisi İslam’da bilimlerin gelişmesine katkıda bulunan dâhili etkenlerden biri değildir?
Başka kültür ve dillerden yapılan tercümeler.
Kuran’ın ilme ve ilim öğrenmeye teşviki.
Hz. Peygamber'in ilim öğretimi ve yaygınlaşmasını teşvik eden uygulama ve sözleri.
İslam toplumu arasında ortaya çıkan siyasi ihtilaflar ve tartışmalar.
11)Yeni dinin ilk kaynağı olan Kur’an Mekke’de hüküm sürmekte olan yanlışları hedef aldığı açıktır. Örnek yollu olarak bu ifadeler içerisinde Kur’an’da en dikkat çekici olanlar aşağıdaki seçeneklerden hangisinde doğru olarak verilmiştir
“mele” ve “mütref”
Tevhid, mele, mütref ve şirk
Şirk, mele ve mütref
Mütref ve şirk
12)Aşağıdakilerden hangisi Kur’an-ı Kerim’in Hz Peygamber’e yüklemiş olduğu vazifelerden değildir?
Şahitlik
Hidayete erdirme
Davet
Müjdeleme
13)Aşağıdakilerden hangisi Hanefi fıkhına dair eserlerden değildir?
Kitabü’l-Harac
el-Asl
el-Ümm
Siyeru’s-sağir
14)Maturidiliğin yayılması konusunda ilk akla gelen “Tabsıratu’l-Edille” sahibi alim aşağıdakilerden hangisidir?
Ebu’l-Muîn Nesefî
Bakıllani
Cüveyni
Taftazani
15)Aşağıdakilerden hangisi Kur’an’ın tamamını kapsayan ilk tefsir olarak bilinmektedir?
Ali b. Ebi Talha (ö.143/760)
Mukatil b. Süleyman (ö.150/767)
Süfyan es-Sevri (ö.161/778
Abdurrazzak b. Hemmam (ö.211/827)
16)Sahabenin yaptığı Kur’an yorumuna tefsir; diğerlerinkine ise tevil yorumunu getiren müfessir aşağıdaki seçeneklerden hangisinde doğru olarak verilmiştir.
Mâtürîdî
Razi
Alusi
Zemahşeri
17)İnsanın keşfe dayalı bilgiye ulaşabilmesi için aşağıdakilerden hangisi daha etkilidir?
Hüzün
Tefekkür
Sabır
Muhabbet
18)Kelam Tarihinde ”sırf nakli delilin ilim ifade etmesi imkansızdır. Çünkü başkasının haberi, onun doğruluğu bilinmedikçe bir şey ifade etmez. Naklin akla tercih edilmesi halinde aklın yerilmesi gerekir. Yalnız bu da naklin akla muhtaç olması bakımından naklin yerilmesine götürür…“ görüşüyle yer etmiş bilgin aşağıdakilerden hangisidir?
Cüveyni
Bakıllani
Râzî
Taftazani
19)Tevilin bilgi üretme noktasında önemli bir yere sahip olduğu açıktır. Buna göre aşağıdaki hususlardan hangisi yanlştır.
İslam tarihi boyunca te’villerin yapılması dine müthiş bir canlılık getirmiştir.
Te’vilin yapıldığı dönemlerde hayatın hemen her alanında bilgi alışverişi hızlı ve canlı bir biçimde olagelmiştir.
Tevil yapanların sadece benim yaptığım tevil doğru savına kapılmamaları gerekir.
Tevil zanni olmakla beraber çoğu zaman da tefsir gibi kesinlik arzeder.
20)Tefsir bilgi kaynağı olarak elbette önemli bir yere sahiptir. Bunun nedenleri arasında aşağıdaki seçeneklerden hangisi yanlıştır.
Tefsir sahabenin yorumunu içerirse kabule görür.
Hz. Peygamber’in açıklamalarıyla tefsir hareketi de başlamıştır.
Hz. Peygamber’in Kur’an ayetleri ile ilgili açıklamaları ilk önceleri hadis mecmualarının içinde “Kitâbü’t-Tefsir” ismi altında toplanmıştır.
Tefsirle ilgili bilgiler ilk dönemden sonra ciddi anlamda kopukluk arzederek tabiin alimlerine gelmiştir.
Fıkıh
Hadis
Kelam
Tefsir
2)Din alanında üniversite eğitimi aşağıdakilerden hangisiyle bağdaşmaz?
Yöntemli bir eğitimdir
Öğrenilenleri kesin bilgi konumuna getirir
Dini bilginin güvenilirliğini artırır
Kişiye dindarlık kazandırmaz
3)Aşağıdakilerden hangisi “hakikati bulma hedefi”yle bağdaşmaz?
Öğrenilenler nihai bilgiler değildir
Yoruma ve eleştiriye açık olmak gerekir
Dinde dogmatiklik önlenemez
Hakikat ve doğru farklıdır
4)Aşağıdakilerden hangisi bilgi kaynağı değildir?
Sezgi
Duyular
Haber
İlham
5)Bir yöntemde aşağıdakilerden hangisi bulunmaz?
Merak uyandırmak
Bir çözüm önermek
Sebepleri ortaya koymak
Deliller arasındaki ilişkiyi göstermek
6)Gazzalî'nin, Felsefe ve Kelam gibi aklî ilimleri Şer'iî ilimler dışında göstermesinin İslam düşüncesi açısından en önemli sonucu ne olmuştur?
Aklî ilimlere ilginin artmasını sağlamıştır.
İslam ilimlerinin gerilemesine yol açmıştır.
Sonraki devirlerdeki ilim tasniflerini etkilemiştir.
İslam düşünce geleneğinde felsefe ve kelama ilginin azalmasına neden olmuştur.
7) Bağdat'ta kurulan “Bey¬tu'l-Hikme” hakkında aşağıdakilerden hangisi yanlıştır.
Bağdat’ta 832’de inşa edilen Abbasi sarayının adıdır.
Kütüphanesi yanında, kırtasiye ve her türlü bilgi araçlarının bulunduğu bir eğitim ve araştırma kurumudur.
Birçok dilden kitapların tercüme edildiği bir çeviri akademsidir.
11. yüzyılda yayılmaya başlayan medreselerin ilk örneğidir.
8)“İslam Bilimlerin doğuşu ve ilmî bir geleneğin oluşması sırasıyla …… ….farklı aşamadan geçmiştir.” İfadesindeki boş bırakılan yeri aşağıdakilerden hangisi doğru bir şekilde tamamlar.
Doğuş, gelişme, yayılma ve tasnif gibi dört
Tasnif, gelişme ve yaygınlaşma gibi üç
Tanım, açıklama ve çözümleme ve uygulama gibi dört
Tespit, tedvin ve tasnif gibi üç
9)Aşağıdakilerden hangisi İslam bilimlerinde başvurulan yöntemlerden birisi değildir?
Dilbilim Yöntemleri
Gözlem yöntemi
Tarihi Yöntemler
Akli Yöntemleri
Sezgisel Yöntem
10)Aşağıdakilerden hangisi İslam’da bilimlerin gelişmesine katkıda bulunan dâhili etkenlerden biri değildir?
Başka kültür ve dillerden yapılan tercümeler.
Kuran’ın ilme ve ilim öğrenmeye teşviki.
Hz. Peygamber'in ilim öğretimi ve yaygınlaşmasını teşvik eden uygulama ve sözleri.
İslam toplumu arasında ortaya çıkan siyasi ihtilaflar ve tartışmalar.
11)Yeni dinin ilk kaynağı olan Kur’an Mekke’de hüküm sürmekte olan yanlışları hedef aldığı açıktır. Örnek yollu olarak bu ifadeler içerisinde Kur’an’da en dikkat çekici olanlar aşağıdaki seçeneklerden hangisinde doğru olarak verilmiştir
“mele” ve “mütref”
Tevhid, mele, mütref ve şirk
Şirk, mele ve mütref
Mütref ve şirk
12)Aşağıdakilerden hangisi Kur’an-ı Kerim’in Hz Peygamber’e yüklemiş olduğu vazifelerden değildir?
Şahitlik
Hidayete erdirme
Davet
Müjdeleme
13)Aşağıdakilerden hangisi Hanefi fıkhına dair eserlerden değildir?
Kitabü’l-Harac
el-Asl
el-Ümm
Siyeru’s-sağir
14)Maturidiliğin yayılması konusunda ilk akla gelen “Tabsıratu’l-Edille” sahibi alim aşağıdakilerden hangisidir?
Ebu’l-Muîn Nesefî
Bakıllani
Cüveyni
Taftazani
15)Aşağıdakilerden hangisi Kur’an’ın tamamını kapsayan ilk tefsir olarak bilinmektedir?
Ali b. Ebi Talha (ö.143/760)
Mukatil b. Süleyman (ö.150/767)
Süfyan es-Sevri (ö.161/778
Abdurrazzak b. Hemmam (ö.211/827)
16)Sahabenin yaptığı Kur’an yorumuna tefsir; diğerlerinkine ise tevil yorumunu getiren müfessir aşağıdaki seçeneklerden hangisinde doğru olarak verilmiştir.
Mâtürîdî
Razi
Alusi
Zemahşeri
17)İnsanın keşfe dayalı bilgiye ulaşabilmesi için aşağıdakilerden hangisi daha etkilidir?
Hüzün
Tefekkür
Sabır
Muhabbet
18)Kelam Tarihinde ”sırf nakli delilin ilim ifade etmesi imkansızdır. Çünkü başkasının haberi, onun doğruluğu bilinmedikçe bir şey ifade etmez. Naklin akla tercih edilmesi halinde aklın yerilmesi gerekir. Yalnız bu da naklin akla muhtaç olması bakımından naklin yerilmesine götürür…“ görüşüyle yer etmiş bilgin aşağıdakilerden hangisidir?
Cüveyni
Bakıllani
Râzî
Taftazani
19)Tevilin bilgi üretme noktasında önemli bir yere sahip olduğu açıktır. Buna göre aşağıdaki hususlardan hangisi yanlştır.
İslam tarihi boyunca te’villerin yapılması dine müthiş bir canlılık getirmiştir.
Te’vilin yapıldığı dönemlerde hayatın hemen her alanında bilgi alışverişi hızlı ve canlı bir biçimde olagelmiştir.
Tevil yapanların sadece benim yaptığım tevil doğru savına kapılmamaları gerekir.
Tevil zanni olmakla beraber çoğu zaman da tefsir gibi kesinlik arzeder.
20)Tefsir bilgi kaynağı olarak elbette önemli bir yere sahiptir. Bunun nedenleri arasında aşağıdaki seçeneklerden hangisi yanlıştır.
Tefsir sahabenin yorumunu içerirse kabule görür.
Hz. Peygamber’in açıklamalarıyla tefsir hareketi de başlamıştır.
Hz. Peygamber’in Kur’an ayetleri ile ilgili açıklamaları ilk önceleri hadis mecmualarının içinde “Kitâbü’t-Tefsir” ismi altında toplanmıştır.
Tefsirle ilgili bilgiler ilk dönemden sonra ciddi anlamda kopukluk arzederek tabiin alimlerine gelmiştir.