- İslam Alimleri Arasında Nesh

Adsense kodları


İslam Alimleri Arasında Nesh

Smf Seo Versiyon , -- Seo entegre sistem.

rray
müzzemmil
Sun 18 September 2011, 12:14 pm GMT +0200
2- İslam Alimleri Arasında Nesh

Nesh kelimesi. Ehl-i Kitab'ı ilgilendirdiği gibi, Müslümanları ve Müslüman alimleri daha çok meşgul etmiştir. Kur'ân-ı Kerim esas alın­dığında, konunun yaratıcı ve kul bazında iki boyutunun olduğu gözle­nir. Yaratıcı açısından nesh söz konusu değildir. O'nun ilmi her şeyi kapsamıştır.[35] O kararından dönmez, iradesini değiştirmez. Allah'ın nesh ettiği veya onun yerine getirdiği hükümlerden her biri, Allah'ın İlmi açısından aynı değeri taşımaktadır. Her biri kulların içinde bulun­duğu ihtiyaca ve şartlara göre gerekli oian hükümlerdir. Bu değişiklik Allah'ın ilminde veya takdirinde değil, insanların içinde bulunduğu şartlarda farklı çözümlerdir.
Neshin insanları ilgilendiren yönü tatbikat sahasıdır. Bilindiği gibi, Hz. Peygamber her konuda eğitime muhtaç ümmi bir kavme gönde­rilmiştir. Kulların içinde bulunduğu durumu çok iyi bilen Yüce Yaratıcı da ilahi vahyi uzun bir zaman dilimi içinde göndermiştir. Bunun hik­meti açıktır. İnsanlık devamlı gelişen ve kendini yenileyen mükemmel bir varlıktır. İnsanların içinde bulundukları durumlara göre ilk emri or­taya koyan ayet. geçici konun hükmünü taşıyabilmektedir. İlk nazil olan ayette, başka bir ayetin geleceğine işaret edilmiş olabilir. Aynı konuda daha sonra gelen ayetle bu durumu anlama İmkanı olur.[36] Kullar için böyle oian bir hüküm. Yaratıcı için önceden belli ve zamanı tayın edilmiş bir hükümdür.[37] Yüce Allah, İslâm'ın ilk dönemlerinde gönderdiği emirler ile son dönemlerdeki emirler arasında basitten zora doğru bir seyr çizdiği gözlenebilmektedir. O yaratılanlara daima kolay­lık dilemekte, zorluk istememektedir. O insanların gelişme ve anlayış durumlarına göre vahiy gönderebilmektedir. Bunu noksanlıktan ziya­de, talim ve teşrideki tedricilik olarak düşünmek mümkündür.
Kur'ân ve tefsir ilimleriyle ilgili kaynaklarda nesh kelimesine yapı­lan tanımlar, yorum ve değerlendirmeler alimlerin ilmi kapasiteleri, İçinde bulundukları ortam ve gelen nakilleri değerlendirme açısından farklı olabilmektedir. Lügat anlamlarına ilaveten [38] geçici bir kanun hükmünü kaldırmak anlamında düşünülmektedir. Bazı müfessirler ise, daha geniş anlam için kullanarak söz konusu terim kapsamına değişik usul konularını almış, bir metne getirilen her türlü açıklayıcı bilgileri nesh kapsamında değerlendirmişlerdir.[39] Nesh teriminde ifrata kaçan alimlerden bazıları, İbn Hazm (ö. 320/923), Hibetullah (ö. 410/ 1019) ve İsferâînî (ö. 1177/1763) gibilerdir.[40] Bunlara göre, 300e yakın ayet neshe konu olmaktadır. Zamanımıza kadar gelen veriler ve konuyla ilgili eser veren alimlerin görüş ve düşüncelerinden hareket­le, ileri sürülen nakillere katılmamız mümkün değildir. İyi niyetle de ol­sa, yapılan çalışmalar yanlış anlamalara sebep olabilmiştir. Nesih ko­nusunda araştırma yapan Şah Veliyyullah Dihlevî (ö. 1176/1762). Fevzü'l-Kebir isimli eserinde neshe konu olan ayetleri beş ile sınırla­mış, Suyutî (ö. 910/1505) de, İbn Arabi'nin tefsirini esas alarak bu sayıyı 20 olarak belirtmiştir. Tespit edebildiğimiz kadarıyla, Müslüman alimlerin farklı görüş ve yorumlarının sebebi, kelimeye verilen anlam, usul konularının nesh terimi kapsamında incelenmesi ve ilk eser ve­ren alimlerin görüşlerinin kriteri yapılmadan aynen aktarılması şeklin­de ifade edebiliriz. Üç bölüm halinde incelemeyi düşündüğümüz ''Kur'ân-ı Kerim'de Nesh'' isimli çalışmamızı, konulu tefsir çalışması sisteminde, daha Önce yapılan çalışmaların önemli olanlarından fay­dalanarak, neshe konu olan ayetleri inceleyip, zamanımıza verilmek istenen mesajı algılamayı düşünmekteyim.[41]


[35] Bk. Kuran-ı Kerim. Bakara. 2/29,33,231; Al-i İmran. 3/5. Nisa, 4/24.111, Mâide 5/7. 99.
[36] Bk. Kur an-ı Kerim. Nisa. Nisa. 4/15. Krş. Nur, 24/2.
[37] Bk. Kur'ân-ı Kerim. Bakara. 2/143.
[38] Lügat anlamlan için bk. Taben, Tefsir, 1/475; Râzi, Tefsir. 111/226: Kurtubî, Tefsir. 11/62.
[39] Konuyla ilgili bk. Abdullah Draz. Kurana Giriş, 5   115.
[40] Neshin fazla olduğunu ileri sürün alimler burada ifade edilenlerden ibaret değildir
[41] Doç. Dr. Remzi Kaya, Kur'ân-ı Kerim'de Nesih, ISBN : 975-97468-1-6, Bursa Nisan 2001: 18-19.

ceren
Fri 1 February 2019, 06:19 pm GMT +0200
Esselamu aleykum. Rabbim razı olsun paylasimdan kardeşim. ..

Bilal2009
Sat 2 February 2019, 01:51 pm GMT +0200
Ve aleykümüsselam Rabbim paylaşım için razı olsun