rray
reyyan
Mon 4 April 2011, 12:38 pm GMT +0200
Sınav sorularını bu konu altından paylaşabilirsiniz...Başarılar...
ernst
Tue 5 April 2011, 05:13 pm GMT +0200
arkadaşlara kolaylıklar diler,çıkan soruların bu sitede paylaşılmasını istirham ederim!..
dedecim
Sun 10 April 2011, 09:52 pm GMT +0200
hadi arkadaşlar birlikten güç doğar inşaallah bu sınava giren varsa lütfen soruları eklesin saygılarımla
nasbil
Mon 11 April 2011, 12:46 pm GMT +0200
SINAVA GİREN YOK MU ARKADAŞLAR. NEREDE BU ÇALIŞKAN KARDEŞLERİMİZ... SELAM VE DUA İLE...
İlitamli
Mon 11 April 2011, 01:48 pm GMT +0200
Aşağıdakilerden hangisi İslam ahlak felsefesi bağlamında doğrudur?
I. dinler sabit bir ahlak anlayışı sunarlar
II. ahlak anlayışı siyasal yapı ve değişikliklerden etkilenir
III. üretim biçimlerimiz ahlak alanında etkide bulunur
II, III
Yalnız II
I, II
Yalnız I
I, II, III
fatih42
Tue 12 April 2011, 10:37 am GMT +0200
2 )
Mutezile tevellüd teorisiyle hangi soruna çözüm getirmeye çalışmaktadır?
Emr bil Maruf nehyi anil münker ilkesini temellendirmeye
Allah’ın irade ve adaletinin mutlaklığını temellendirmek
İnsanın belirlenmişlik ve özgürlük arasındaki ikilemini çözmeye
İnsanın fiillerinin ortaya çıkışı ve sorumluluğunu temellendirmek
İnsan fiillerinin zaman içerisinde oluşumunu açıklamak
3 )
Aşağıdakilerden hangisi Mutezile için doğrudur?
I). Mutezile’nin adalet prensibi insan hürriyeti ilkesini gerektirir.
II). Mutezileye göre insanın iyiyi ve kötüyü aklen bilebilmesi Allah’ın adaletinin bir tezahürüdür.
III). Mutezile’ye göre Yüce Allah iradesinde hiçbir şeyle sınırlı değildir.
II, III
Yalnız III
Yalnız I
I, II, III
I, II
4 )
Kelami ahlak aşağıdakilerden konulardan hangisi ile birincil derecede ilgilenmez?
Erdemlerin tasnifi
İyilik ve kötülük
Allah’ın iradesi
Kader
İnsanın iradesi
5 )
“Kul iyi veya kötü fiillerinin yaratıcısıdır ve yaptıklarından dolayı gelecek hayatta mükafat ve ceza hak edecektir.” Bu görüş hangi okula aittir?
Eşari
Cebriyye
Mutezile
Maturidi
Cehmiyye
1 )
Aşağıdaki ifadelerden hangileri İslam ahlak felsefesi bağlamında doğrudur?
I). Dinler sabit bir ahlak anlayışı sunarlar.
II). Ahlak anlayışı siyasal yapı ve değişikliklerden etkilenir.
III). Üretim biçimlerimiz ahlak alanında etkide bulunur.
Yalnız I
II, III
Yalnız III
I, II
I, II, III
1 )
“Allah yeryüzündeki her fiil veya oluşun fâilidir. İradî fiiller insana sadece mecazî olarak atfedilir” görüşü aşağıdaki fırkalardan hangisine aittir?
Maturidi
Hanefi
Cebriler
Eşari
Mutezile
2 )
Aşağıdaki şıklardan hangisi Kelami ahlakın özelliklerinden birisi değildir?
Cedeli yöntemi kullanmaları
Ahlaki önermelerin mantıki konumlarını araştırmayı öncelemeleri
Dini metinlerdeki ahlaki ifadelerin nasıl anlaşılması gerektiğini önemsemeleri
Bireyin toplum içindeki rollerini tespit
Diğer kelami okulların eleştirisine önem verme
3 )
Soru 2: Aşağıdaki şıklardan hangi şık dini ahlakın özelliklerini yansıtmaktadır?
I). Kur’an ve sünneteki ahlaki ve dini öğretilerin aktarımı
II). Hz. Peygamber ile sahabelerin hayatlarının ve örnek davranışlarının öğretilmesi
III). Allah’ın iradesi ve kulun seçimi arasında denge kurma
I, II, III
II, III
I, II
Yalnız III
Yalnız I
4 )
Eşarilere göre İstitâat nedir?
Allah'ın insanda fiili işleme gücünü bil kuvve olarak vermesi ve kulun fiili tercihiyle yapmasıdır.
Kulun fiilinin mutlak hakimi olması ve tercihlerinde hür olmasıdır.
Allah'ın insanda fiili işleme kudret ve hürriyetini vermemesi, kulun fiilinin Allah’ın mutlak kudretine uygun olarak fiilini ortaya koymasıdır.
Allah'ın insanda fiili işlemek kudretini yaratması ve kulun bu gücü dilediği anda kullanması ve bundan dolayı fiilinden sorumlu olmasıdır.
Allah'ın insanda fiili işlemekte olduğu anda ve ancak o fiili yapmaya elverişli olarak yarattığı, bu sebeple zıt değerde iki fiilden birini serbestçe kullanmaya elverişli olmayan bir kudrettir
5 )
Cebrîler insan için doğru ve yanlışın kaynağı olarak neyi görür?
Bilim
Akıl
Toplumun uzlaşımı
Allah’ın iradesi
Örf ve adet
1 )
“Allah yeryüzündeki her fiil veya oluşun fâilidir. İradî fiiller insana sadece mecazî olarak atfedilir” görüşü aşağıdaki fırkalardan hangisine aittir?
Maturidi
Hanefi
Cebriler
Eşari
Mutezile
2 )
Mutezile tevellüd teorisiyle hangi soruna çözüm getirmeye çalışmaktadır?
Emr bil Maruf nehyi anil münker ilkesini temellendirmeye
İnsan fiillerinin zaman içerisinde oluşumunu açıklamak
Allah’ın irade ve adaletinin mutlaklığını temellendirmek
İnsanın fiillerinin ortaya çıkışı ve sorumluluğunu temellendirmek
İnsanın belirlenmişlik ve özgürlük arasındaki ikilemini çözmeye
3 )
Aşağıdakilerden hangisi Mutezile için doğrudur?
I). Mutezile’nin adalet prensibi insan hürriyeti ilkesini gerektirir.
II). Mutezileye göre insanın iyiyi ve kötüyü aklen bilebilmesi Allah’ın adaletinin bir tezahürüdür.
III). Mutezile’ye göre Yüce Allah iradesinde hiçbir şeyle sınırlı değildir.
Yalnız III
I, II
I, II, III
Yalnız I
II, III
4 )
Mutezile’nin Yüce Allah hakkında kullandıkları hikmet terimiyle neyi kast etmektedir.
Allah’ın iradesinin mutlaklığını
Allah’ın fiillerinin sorgulanamaz oluşunu
Allah’ın felsefe ve hikmetin kaynağı oluşunu
Allah’ın tüm fiillerinin bir gaye üzerine oluşunu
Allah’ın bilgisinin müteal oluşunu
5 )
“Kul iyi veya kötü fiillerinin yaratıcısıdır ve yaptıklarından dolayı gelecek hayatta mükafat ve ceza hak edecektir.” Bu görüş hangi okula aittir?
Maturidi
Cebriyye
Cehmiyye
Eşari
Mutezile
1 )
Aşağıdakilerden hangisi sufi ahlakının ayır edici bir özelliği olarak görülebilir?
Müslüman bireyin dünya ile ilişkisini düzenlemek öncelikli sorunu olmuştur.
Tanrı iradesi kavramı üzerine odaklaşır.
Kader konusu öncelikli sorunudur.
Kuran ve sünnetteki ahlaka dair ifadelerin anlaşılması öncelikli sorunudur.
Müslüman bireyin aile içindeki rollerini tespit eder
birızbın
Tue 12 April 2011, 10:40 am GMT +0200
Sevgili arkadaşlar! Bu sorunun(İSLAM AHLAK FELSEFESİ BAĞLAMIDA DOĞRUDUR?) cevabı [E'dir]1.2.3. bilgilerinize arz ederim...
dedecim
Tue 12 April 2011, 03:49 pm GMT +0200
lütfen bu soruların cevaplarınıda yazalım saygılarımla
omerkorkmaz
Wed 13 April 2011, 11:27 am GMT +0200
Kelami ahlak aşağıdakilerden konulardan hangisi ile birincil derecede ilgilenmez?
Erdemlerin tasnifi
Allah’ın iradesi
İnsanın iradesi
Kader
İyilik ve kötülük
Aşağıdakilerden hangisi Mutezile için doğrudur?
I). Mutezile’nin adalet prensibi insan hürriyeti ilkesini gerektirir.
II). Mutezileye göre insanın iyiyi ve kötüyü aklen bilebilmesi Allah’ın adaletinin bir tezahürüdür.
III). Mutezile’ye göre Yüce Allah iradesinde hiçbir şeyle sınırlı değildir.
I, II
I, II, III
Yalnız I
II, III
Yalnız III
Mutezile tevellüd teorisiyle hangi soruna çözüm getirmeye çalışmaktadır?
Emr bil Maruf nehyi anil münker ilkesini temellendirmeye
İnsanın fiillerinin ortaya çıkışı ve sorumluluğunu temellendirmek
İnsan fiillerinin zaman içerisinde oluşumunu açıklamak
Allah’ın irade ve adaletinin mutlaklığını temellendirmek
İnsanın belirlenmişlik ve özgürlük arasındaki ikilemini çözmeye
Aşağıdaki ifadelerden hangileri İslam ahlak felsefesi bağlamında doğrudur?
I). Dinler sabit bir ahlak anlayışı sunarlar.
II). Ahlak anlayışı siyasal yapı ve değişikliklerden etkilenir.
III). Üretim biçimlerimiz ahlak alanında etkide bulunur.
I, II
II, III
Yalnız I
I, II, III
Yalnız III
Hayvanlarla mukayeseli düşünüldüğünde insanda ahlak alanı nasıl ortaya çıkmaktadır?
İnsanın davranışları iç güdüyle ortaya çıktığı için ahlak alanı ortaya çıkmaktadır.
İnsan tüm fiillerini düşünme sonucu gerçekleştirdiği için ahlak alanı ortaya çıkmaktadır.
İnsan davranışlarının ortaya çıkmasında akıl, dürtü, arzu ve istekler hep beraber etkili olduğu için ahlak alanı ortaya çıkmaktadır.
İnsanın davranışları hayal gücüyle gerçekleştirdiği için ahlak alanı ortaya çıkmaktadır.
İnsanın davranışları sadece dini değerlerle ortaya çıktığı için ahlak alanı ortaya çıkmaktadır.
omerkorkmaz
Wed 13 April 2011, 12:27 pm GMT +0200
Eş’arîler doğru ve yanlışın mükellefe yüklediği sorumluluk bakımından fiilleri hangi kritere göre tasnif ederler?
Örf
Tanrı iradesi
Akıl
Zevk
Fayda
“Allah yeryüzündeki her fiil veya oluşun fâilidir. İradî fiiller insana sadece mecazî olarak atfedilir” görüşü aşağıdaki fırkalardan hangisine aittir?
Maturidi
Cebriler
Hanefi
Eşari
Mutezile
Soru 2: Aşağıdaki şıklardan hangi şık dini ahlakın özelliklerini yansıtmaktadır?
I). Kur’an ve sünneteki ahlaki ve dini öğretilerin aktarımı
II). Hz. Peygamber ile sahabelerin hayatlarının ve örnek davranışlarının öğretilmesi
III). Allah’ın iradesi ve kulun seçimi arasında denge kurma
II, III
I, II, III
Yalnız I
I, II
Yalnız III
Cebrîler insan için doğru ve yanlışın kaynağı olarak neyi görür?
Toplumun uzlaşımı
Örf ve adet
Bilim
Allah’ın iradesi
Akıl
Eşarilere göre İstitâat nedir?
Kulun fiilinin mutlak hakimi olması ve tercihlerinde hür olmasıdır.
Allah'ın insanda fiili işlemekte olduğu anda ve ancak o fiili yapmaya elverişli olarak yarattığı, bu sebeple zıt değerde iki fiilden birini serbestçe kullanmaya elverişli olmayan bir kudrettir
Allah'ın insanda fiili işleme gücünü bil kuvve olarak vermesi ve kulun fiili tercihiyle yapmasıdır.
Allah'ın insanda fiili işlemek kudretini yaratması ve kulun bu gücü dilediği anda kullanması ve bundan dolayı fiilinden sorumlu olmasıdır.
Allah'ın insanda fiili işleme kudret ve hürriyetini vermemesi, kulun fiilinin Allah’ın mutlak kudretine uygun olarak fiilini ortaya koymasıdır.
omerkorkmaz
Wed 13 April 2011, 02:16 pm GMT +0200
Mutezile tevellüd teorisiyle hangi soruna çözüm getirmeye çalışmaktadır?
Allah’ın irade ve adaletinin mutlaklığını temellendirmek
İnsan fiillerinin zaman içerisinde oluşumunu açıklamak
Emr bil Maruf nehyi anil münker ilkesini temellendirmeye
İnsanın belirlenmişlik ve özgürlük arasındaki ikilemini çözmeye
İnsanın fiillerinin ortaya çıkışı ve sorumluluğunu temellendirmek***
Mutezile’nin Yüce Allah hakkında kullandıkları hikmet terimiyle neyi kast etmektedir.
Allah’ın fiillerinin sorgulanamaz oluşunu
Allah’ın iradesinin mutlaklığını
Allah’ın bilgisinin müteal oluşunu
Allah’ın tüm fiillerinin bir gaye üzerine oluşunu***
Allah’ın felsefe ve hikmetin kaynağı oluşunu
“Gerçek hürriyet tam kulluktadır” sözüyle Sufi Kuşeyri neyi kast etmektedir?
Hürriyetin değil kulluğun hayatın anlamı bakımından önemli oluşu
Kulun üzerinde Allah'tan başka hiçbir şeyin etkili olmaması***
Sufilerin hürriyet sorununu hiç önemsemediklerini
Kulun yetilerini yetkince kullanmasını
Hürriyetin kullukla başlayan bir hedef olduğunu
İslam Dinin Arap toplumunun ahlak yapısı üzerindeki etkilerini aşağıdaki şıklardan hangisi ifade etmektedir ?
Bireyselleşmeyi vurgulamıştır
Tasarruf kavramını merkeze getirmiştir.
Arap ahlakını bedevi kabile ölçeğinden evrensel boyuta çıkarmıştır.***
Arap ahlakının ekonomik boyutunda keskin düzenlemeler getirmiştir
Aile ahlakını tamamen dönüştürmüştür
“Kul iyi veya kötü fiillerinin yaratıcısıdır ve yaptıklarından dolayı gelecek hayatta mükafat ve ceza hak edecektir.” Bu görüş hangi okula aittir?
Maturidi
Cebriyye
Eşari
Cehmiyye
Mutezile***
Cevaplarda yanlışlık olabilir arkadaşlar. Kontrol edin lütfen...
f.i.k.r.e.t
Wed 13 April 2011, 07:40 pm GMT +0200
eşariler kulun fiili ile allahın iradesi arasındaki ilişkiyi çözümlemek için hangi kavramı istihdam etmişler
kesb
tevlid
cüz-i irade
adalet
fiili yaratma
tasavvufta seyru suluk neye işaret eder
sufilerin fena kavramı ne ifade der
dedecim
Wed 13 April 2011, 09:48 pm GMT +0200
haydi dostlar az kaldı soru ve cevapları eklemeye devam edelim hep birlikte gayret saygılarımla
cananay
Thu 14 April 2011, 06:50 pm GMT +0200
4 )
“Güçlü bir devlet yapısının bulunmadığı bir toplumdaki ahlak anlayışıyla güçlü bir devletin olduğu toplumdaki ahlak anlayışlarının farklı olması bunun en güzel örneğidir. Veya tarım toplumundaki ahlak alanının değer ve buna uygun davranış kalıplarıyla sanayi toplumundaki değer ve buna uygun davranış kalıplarının farklı olması kaçınılmazdır. Yine sosyal yapıdaki değişikliğe örnek olarak, çekirdek aile anlayışının yaygın olduğu bir toplum, geleneksel geniş ailenin yaygın olduğu toplumlar arasında ahlak anlayışlarının değişiklik göstermesi kaçınılmazdır. Yine buna şehir ve kırsal alandaki yaşam biçimlerinin ahlak alanına farklı şekillerde etkide bulunduğunu da ekleyebiliriz. Yine tarihte köle ve cariyeliğin meşru kabul edildiği toplumlardaki aile ahlakının ve rollerin dağıtımının çok farklı olduğunu öngörebiliriz”.
Yukarıdaki metnin ana vurgu ve amacı nedir?
Şehir hayatındaki ahlak anlayışının köye ve kasabada olan ahlak anlayışından farklılığını göstermek
Köle ve cariyelerin hiçbir ahlaka tabi olmadığını göstermek
Devletin ahlak alanını etkilediğini ve bu bağlamda ahlaki değerlerin nasıl değiştiğini göstermek
Ahlak alanın sosyal, siyasal ve ekonomik yapılardaki değişimlerle etkileşim halinde olduğunu göstermek ccc
Sosyal yapıdaki değişikliklerin aile anlayışını değiştirdiğini ve bununda geleneksel ahlakı değiştirdiğini göstermek
dedecim
Thu 14 April 2011, 09:14 pm GMT +0200
değerli dostlar az kaldı lütfen soruların cevaplarını ekleyelim inş saygılarımla
sivas
Fri 15 April 2011, 05:15 am GMT +0200
arkadaşlar,cevaplarıda verirseniz çok makbule geçer
bosna
Fri 15 April 2011, 10:41 am GMT +0200
4 ) Kelami ahlak aşağıdakilerden konulardan hangisi ile birincil derecede ilgilenmez?
Erdemlerin tasnifi ********
İyilik ve kötülük
ALLAH’ın iradesi
Kader
İnsanın iradesi
5) “Kul iyi veya kötü fiillerinin yaratıcısıdır ve yaptıklarından dolayı gelecek hayatta mükafat ve ceza hak edecektir.” Bu görüş hangi okula aittir?
Eşari
Cebriyye
Mutezile ************
Maturidi
Cehmiyye
4 ) Eşarilere göre İstitâat nedir?
a)ALLAH'ın insanda fiili işleme gücünü bil kuvve olarak vermesi ve kulun fiili tercihiyle yapmasıdır.
b-Kulun fiilinin mutlak hakimi olması ve tercihlerinde hür olmasıdır.
c-ALLAH'ın insanda fiili işleme kudret ve hürriyetini vermemesi, kulun fiilinin ALLAH’ın mutlak kudretine uygun olarak fiilini ortaya koymasıdır.
d-ALLAH'ın insanda fiili işlemek kudretini yaratması ve kulun bu gücü dilediği anda kullanması ve bundan dolayı fiilinden sorumlu olmasıdır.
e-ALLAH'ın insanda fiili işlemekte olduğu anda ve ancak o fiili yapmaya elverişli olarak yarattığı, bu sebeple zıt değerde iki fiilden birini serbestçe kullanmaya elverişli olmayan bir kudrettir********
5 ) Cebrîler insan için doğru ve yanlışın kaynağı olarak neyi görür?
Bilim
Akıl
Toplumun uzlaşımı
ALLAH’ın iradesi******
Örf ve adet
1 ) “ALLAH yeryüzündeki her fiil veya oluşun fâilidir. İradî fiiller insana sadece mecazî olarak atfedilir” görüşü aşağıdaki fırkalardan hangisine aittir?
Maturidi
Hanefi
Cebriler********
Eşari
Mutezile
2 ) Aşağıdaki şıklardan hangisi Kelami ahlakın özelliklerinden birisi değildir?
Cedeli yöntemi kullanmaları
Ahlaki önermelerin mantıki konumlarını araştırmayı öncelemeleri
Dini metinlerdeki ahlaki ifadelerin nasıl anlaşılması gerektiğini önemsemeleri
Bireyin toplum içindeki rollerini tespit********
Diğer kelami okulların eleştirisine önem verme*
Soru 2: Aşağıdaki şıklardan hangi şık dini ahlakın özelliklerini yansıtmaktadır?
I). Kur’an ve sünneteki ahlaki ve dini öğretilerin aktarımı *
II). Hz. Peygamber ile sahabelerin hayatlarının ve örnek davranışlarının öğretilmesi*
III). ALLAH’ın iradesi ve kulun seçimi arasında denge kurma
I, II, III
II, III
I, II ******
Yalnız III
Yalnız I
4 ) Mutezile’nin Yüce ALLAH hakkında kullandıkları hikmet terimiyle neyi kast etmektedir.
ALLAH’ın iradesinin mutlaklığını
ALLAH’ın fiillerinin sorgulanamaz oluşunu
ALLAH’ın felsefe ve hikmetin kaynağı oluşunu
ALLAH’ın tüm fiillerinin bir gaye üzerine oluşunu*********
ALLAH’ın bilgisinin müteal oluşunu
ahmett
Fri 15 April 2011, 05:13 pm GMT +0200
allaha yar ve yardımcımız olsun amin..
yüsra72
Fri 15 April 2011, 05:22 pm GMT +0200
Aşağıdakilerden hangisi Mutezile için doğrudur?
I). Mutezile�nin adalet prensibi insan hürriyeti ilkesini gerektirir.
II). Mutezileye göre insanın iyiyi ve kötüyü aklen bilebilmesi ALLAH�ın adaletinin bir tezahürüdür.
III). Mutezile�ye göre Yüce ALLAH iradesinde hiçbir şeyle sınırlı değildir.
I, II
I, II, III
Yalnız I
II, III
Yalnız III
arkadaşlar bu sorunun cevabı hangisi.bilen varmı? I VE II doğru.III yanlış gibi.ama emin değilim.biri aydınlatsın:)
marziye
Fri 15 April 2011, 07:52 pm GMT +0200
Fahreddin Razi’ye göre insanın arzu ve isteklerinin konusu nedir?
Mutlak bir özgürlüğe kavuşmak
Müstagni olmak
Kaygıyı gidermek
****Sınırsız bilgi ve güç elde etmek
Allah aşkına ulaşmak
nisan.24
Sat 16 April 2011, 04:45 am GMT +0200
sufiler tasavvufun gayesi hakkında aşağıdakilerden hangisini söylememişlerdir.
adil olmak ****
marifetullah
allah sevgisi
güzel ahlak
allah korkusunun kalbe yerleşmesi
ben adil olmka dedim ama siz yinede bi inceleyin.
Mehmet34
Sat 16 April 2011, 03:29 pm GMT +0200
YUKARIDA OLMAYAN SORULAR
_______________________
1 )
Eş’arîler doğru ve yanlışın mükellefe yüklediği sorumluluk bakımından fiilleri hangi kritere göre tasnif ederler?
Fayda *****
Örf
Zevk
Tanrı iradesi
Akıl
2 )
Soru 2: Aşağıdaki şıklardan hangi şık dini ahlakın özelliklerini yansıtmaktadır?
I). Kur’an ve sünneteki ahlaki ve dini öğretilerin aktarımı
II). Hz. Peygamber ile sahabelerin hayatlarının ve örnek davranışlarının öğretilmesi
III). Allah’ın iradesi ve kulun seçimi arasında denge kurma
II, III
Yalnız III
Yalnız I
I, II *****
I, II, III
3 )
Eşariler kulun fiiliyle Allah’ın iradesi arasındaki ilişkiyi çözümlemek için hangi kavramı istihdam ederler?
Fiili yaratma
Tevlid
Kesb *****
Cüzi irade
Adalet
4 )
Eşarilere göre İstitâat nedir?
Allah'ın insanda fiili işlemekte olduğu anda ve ancak o fiili yapmaya elverişli olarak yarattığı, bu sebeple zıt değerde iki fiilden birini serbestçe kullanmaya elverişli olmayan bir kudrettir *****
Allah'ın insanda fiili işleme gücünü bil kuvve olarak vermesi ve kulun fiili tercihiyle yapmasıdır.
Kulun fiilinin mutlak hakimi olması ve tercihlerinde hür olmasıdır.
Allah'ın insanda fiili işleme kudret ve hürriyetini vermemesi, kulun fiilinin Allah’ın mutlak kudretine uygun olarak fiilini ortaya koymasıdır.
Allah'ın insanda fiili işlemek kudretini yaratması ve kulun bu gücü dilediği anda kullanması ve bundan dolayı fiilinden sorumlu olmasıdır.
5 )
“Allah yeryüzündeki her fiil veya oluşun fâilidir. İradî fiiller insana sadece mecazî olarak atfedilir” görüşü aşağıdaki fırkalardan hangisine aittir?
Maturidi
Hanefi
Cebriler *****
Mutezile
Eşari
6 )
Fahreddin Razi’ye göre insanın arzu ve isteklerinin konusu nedir?
Müstagni olmak
Kaygıyı gidermek
Mutlak bir özgürlüğe kavuşmak
Sınırsız bilgi ve güç elde etmek *****
Allah aşkına ulaşmak
7)
“Gerçek hürriyet tam kulluktadır” sözüyle Sufi Kuşeyri neyi kast etmektedir?
Hürriyetin kullukla başlayan bir hedef olduğunu
Hürriyetin değil kulluğun hayatın anlamı bakımından önemli oluşu
Kulun üzerinde Allah'tan başka hiçbir şeyin etkili olmaması *****
Sufilerin hürriyet sorununu hiç önemsemediklerini
Kulun yetilerini yetkince kullanmasını
8 )
Sufiler fena kavramından neyi kast ederler?
Tanrı ve kulun iradesi ilişkisi bağlamında Allah iradesinin mutlaklığını kavrayış
Tam bir Allah korkusunun kalpte yerleşmesi
Tüm dünya mallarından vaz geçme ve yokluk hali
Kalbinde dünya sevgisine yer vermeme
Allah aşkı peşinde koşan sufinin kendi benliğini yok etmesi *****
9)
Tasavvufta seyru süluk kavramı aşağıdakilerden hangisine işaret eder?
İnsanın mertebelerinin Kuran ve Sünnetten çıktığına
İslam ahlakının en yüksek model oluşuna
İnsanın manevi oluşumun bir süreç olduğuna *****
İnsanın ahlakının değişmez oluşuna
İnsanlarla melekler arasındaki yapı farklılığına
10 )
Kelami ahlak aşağıdakilerden konulardan hangisi ile birincil derecede ilgilenmez?
İnsanın iradesi
Erdemlerin tasnifi *****
Allah’ın iradesi
İyilik ve kötülük
Kader
11 )
Hayvanlarla mukayeseli düşünüldüğünde insanda ahlak alanı nasıl ortaya çıkmaktadır?
İnsanın davranışları hayal gücüyle gerçekleştirdiği için ahlak alanı ortaya çıkmaktadır.
İnsan davranışlarının ortaya çıkmasında akıl, dürtü, arzu ve istekler hep beraber etkili olduğu için ahlak alanı ortaya çıkmaktadır. *****
İnsan tüm fiillerini düşünme sonucu gerçekleştirdiği için ahlak alanı ortaya çıkmaktadır.
İnsanın davranışları sadece dini değerlerle ortaya çıktığı için ahlak alanı ortaya çıkmaktadır.
İnsanın davranışları iç güdüyle ortaya çıktığı için ahlak alanı ortaya çıkmaktadır.
12)
“Kul iyi veya kötü fiillerinin yaratıcısıdır ve yaptıklarından dolayı gelecek hayatta mükafat ve ceza hak edecektir.” Bu görüş hangi okula aittir?
Mutezile *****
Eşari
Cehmiyye
Maturidi
Cebriyye
Yalnız I
Yalnız III
I, II, III
II, III *****
I, II
14)
Mutezile tevellüd teorisiyle hangi soruna çözüm getirmeye çalışmaktadır?
İnsanın belirlenmişlik ve özgürlük arasındaki ikilemini çözmeye
İnsan fiillerinin zaman içerisinde oluşumunu açıklamak
Allah’ın irade ve adaletinin mutlaklığını temellendirmek
İnsanın fiillerinin ortaya çıkışı ve sorumluluğunu temellendirmek *****
Emr bil Maruf nehyi anil münker ilkesini temellendirmeye
15)
Cebrîler insan için doğru ve yanlışın kaynağı olarak neyi görür?
Örf ve adet
Bilim
Toplumun uzlaşımı
Akıl
Allah’ın iradesi *****
15 )
Aşağıdaki ifadelerden hangileri İslam ahlak felsefesi bağlamında doğrudur?
I). Dinler sabit bir ahlak anlayışı sunarlar.
II). Ahlak anlayışı siyasal yapı ve değişikliklerden etkilenir.
III). Üretim biçimlerimiz ahlak alanında etkide bulunur.
I, II
I, II, III
II, III *****
Yalnız I
Yalnız III
16 )
Fahreddin Razi’ye göre insanın arzu ve isteklerinin konusu nedir?
Kaygıyı gidermek
Müstagni olmak
Mutlak bir özgürlüğe kavuşmak
Allah aşkına ulaşmak
Sınırsız bilgi ve güç elde etmek *****
17 )
Tasavvufta seyru süluk kavramı aşağıdakilerden hangisine işaret eder?
İnsanın ahlakının değişmez oluşuna
İnsanın mertebelerinin Kuran ve Sünnetten çıktığına
İnsanın manevi oluşumun bir süreç olduğuna *****
İnsanlarla melekler arasındaki yapı farklılığına
İslam ahlakının en yüksek model oluşuna
Mehmed
Sat 16 April 2011, 11:21 pm GMT +0200
İSLAM AHLAK FELSEFESİ
1) Aşağıdakilerden hangisi İslam ahlak felsefesi bağlamında doğrudur?
I. Dinler sabit bir ahlak anlayışı sunarlar
II. Ahlak anlayışı siyasal yapı ve değişikliklerden etkilenir
III. Üretim biçimlerimiz ahlak alanında etkide bulunur
II, IIIcccccc
Yalnız II
I, II
Yalnız I
I, II, III
2)Mutezile tevellüd teorisiyle hangi soruna çözüm getirmeye çalışmaktadır?
Emr bil Maruf nehyi anil münker ilkesini temellendirmeye
ALLAH’ın irade ve adaletinin mutlaklığını temellendirmek
İnsanın belirlenmişlik ve özgürlük arasındaki ikilemini çözmeye
İnsanın fiillerinin ortaya çıkışı ve sorumluluğunu temellendirmek cccccccccc
İnsan fiillerinin zaman içerisinde oluşumunu açıklamak
3 ) Aşağıdakilerden hangisi Mutezile için doğrudur?
I). Mutezile’nin adalet prensibi insan hürriyeti ilkesini gerektirir.
II). Mutezileye göre insanın iyiyi ve kötüyü aklen bilebilmesi ALLAH’ın adaletinin bir tezahürüdür.
III). Mutezile’ye göre Yüce ALLAH iradesinde hiçbir şeyle sınırlı değildir.
II, III
Yalnız III
Yalnız I
I, II, III
I, II
4 ) Kelami ahlak aşağıdakilerden konulardan hangisi ile birincil derecede ilgilenmez?
Erdemlerin tasnifi ccccccccccc
İyilik ve kötülük
ALLAH’ın iradesi
Kader
İnsanın iradesi
5 )“Kul iyi veya kötü fiillerinin yaratıcısıdır ve yaptıklarından dolayı gelecek hayatta mükafat ve ceza hak edecektir.” Bu görüş hangi okula aittir?
Eşari
Cebriyye
Mutezile ccccccc
Maturidi
Cehmiyye
6 )“ALLAH yeryüzündeki her fiil veya oluşun fâilidir. İradî fiiller insana sadece mecazî olarak atfedilir” görüşü aşağıdaki fırkalardan hangisine aittir?
Maturidi
Hanefi
Cebriler ccccccc
Eşari
Mutezile
7 ) Aşağıdaki şıklardan hangisi Kelami ahlakın özelliklerinden birisi değildir?
Cedeli yöntemi kullanmaları
Ahlaki önermelerin mantıki konumlarını araştırmayı öncelemeleri
Dini metinlerdeki ahlaki ifadelerin nasıl anlaşılması gerektiğini önemsemeleri
Bireyin toplum içindeki rollerini tespit ccccccccccc
Diğer kelami okulların eleştirisine önem verme
8 ) Aşağıdaki şıklardan hangi şık dini ahlakın özelliklerini yansıtmaktadır?
I). Kur’an ve sünneteki ahlaki ve dini öğretilerin aktarımı
II). Hz. Peygamber ile sahabelerin hayatlarının ve örnek davranışlarının öğretilmesi
III). ALLAH’ın iradesi ve kulun seçimi arasında denge kurma
I, II, III
II, III
I, II ccccccccc
Yalnız III
Yalnız I
9 ) Eşarilere göre İstitâat nedir?
ALLAH'ın insanda fiili işleme gücünü bil kuvve olarak vermesi ve kulun fiili tercihiyle yapmasıdır.
Kulun fiilinin mutlak hakimi olması ve tercihlerinde hür olmasıdır.
ALLAH'ın insanda fiili işleme kudret ve hürriyetini vermemesi, kulun fiilinin ALLAH’ın mutlak kudretine uygun olarak fiilini ortaya koymasıdır.
ALLAH'ın insanda fiili işlemek kudretini yaratması ve kulun bu gücü dilediği anda kullanması ve bundan dolayı fiilinden sorumlu olmasıdır.
ALLAH'ın insanda fiili işlemekte olduğu anda ve ancak o fiili yapmaya elverişli olarak yarattığı, bu sebeple zıt değerde iki fiilden birini serbestçe kullanmaya elverişli olmayan bir kudrettir cccccccc
10 ) Cebrîler insan için doğru ve yanlışın kaynağı olarak neyi görür?
Bilim
Akıl
Toplumun uzlaşımı
ALLAH’ın iradesi cccccccc
Örf ve adet
11 ) “ALLAH yeryüzündeki her fiil veya oluşun fâilidir. İradî fiiller insana sadece mecazî olarak atfedilir” görüşü aşağıdaki fırkalardan hangisine aittir?
Maturidi
Hanefi
Cebriler cccccccc
Eşari
Mutezile
12 )Mutezile’nin Yüce ALLAH hakkında kullandıkları hikmet terimiyle neyi kast etmektedir.
ALLAH’ın iradesinin mutlaklığını
ALLAH’ın fiillerinin sorgulanamaz oluşunu
ALLAH’ın felsefe ve hikmetin kaynağı oluşunu
ALLAH’ın tüm fiillerinin bir gaye üzerine oluşunu ccccccc
ALLAH’ın bilgisinin müteal oluşunu
13 )Aşağıdakilerden hangisi sufi ahlakının ayır edici bir özelliği olarak görülebilir?
Müslüman bireyin dünya ile ilişkisini düzenlemek öncelikli sorunu olmuştur.
Tanrı iradesi kavramı üzerine odaklaşır.
Kader konusu öncelikli sorunudur.
Kuran ve sünnetteki ahlaka dair ifadelerin anlaşılması öncelikli sorunudur. cccccccc
Müslüman bireyin aile içindeki rollerini tespit eder
14) Hayvanlarla mukayeseli düşünüldüğünde insanda ahlak alanı nasıl ortaya çıkmaktadır?
İnsanın davranışları iç güdüyle ortaya çıktığı için ahlak alanı ortaya çıkmaktadır.
İnsan tüm fiillerini düşünme sonucu gerçekleştirdiği için ahlak alanı ortaya çıkmaktadır.
İnsan davranışlarının ortaya çıkmasında akıl, dürtü, arzu ve istekler hep beraber etkili olduğu için ahlak alanı ortaya çıkmaktadır. cccccccc
İnsanın davranışları hayal gücüyle gerçekleştirdiği için ahlak alanı ortaya çıkmaktadır.
İnsanın davranışları sadece dini değerlerle ortaya çıktığı için ahlak alanı ortaya çıkmaktadır.
15) Eş’arîler doğru ve yanlışın mükellefe yüklediği sorumluluk bakımından fiilleri hangi kritere göre tasnif ederler?
Örf
Tanrı iradesi
Akıl
Zevk
Faydaccccccc
16) Eşarilere göre İstitâat nedir?
Kulun fiilinin mutlak hakimi olması ve tercihlerinde hür olmasıdır.
ALLAH'ın insanda fiili işlemekte olduğu anda ve ancak o fiili yapmaya elverişli olarak yarattığı, bu sebeple zıt değerde iki fiilden birini serbestçe kullanmaya elverişli olmayan bir kudrettir cccc
ALLAH'ın insanda fiili işleme gücünü bil kuvve olarak vermesi ve kulun fiili tercihiyle yapmasıdır.
ALLAH'ın insanda fiili işlemek kudretini yaratması ve kulun bu gücü dilediği anda kullanması ve bundan dolayı fiilinden sorumlu olmasıdır.
ALLAH'ın insanda fiili işleme kudret ve hürriyetini vermemesi, kulun fiilinin ALLAH’ın mutlak kudretine uygun olarak fiilini ortaya koymasıdır.
17) Mutezile’nin Yüce ALLAH hakkında kullandıkları hikmet terimiyle neyi kast etmektedir.
ALLAH’ın fiillerinin sorgulanamaz oluşunu
ALLAH’ın iradesinin mutlaklığını
ALLAH’ın bilgisinin müteal oluşunu
ALLAH’ın tüm fiillerinin bir gaye üzerine oluşunu*** cccccccc
ALLAH’ın felsefe ve hikmetin kaynağı oluşunu
18)“Gerçek hürriyet tam kulluktadır” sözüyle Sufi Kuşeyri neyi kast etmektedir?
Hürriyetin değil kulluğun hayatın anlamı bakımından önemli oluşu
Kulun üzerinde ALLAH'tan başka hiçbir şeyin etkili olmaması*** cccccccc
Sufilerin hürriyet sorununu hiç önemsemediklerini
Kulun yetilerini yetkince kullanmasını
Hürriyetin kullukla başlayan bir hedef olduğunu
19)İslam Dinin Arap toplumunun ahlak yapısı üzerindeki etkilerini aşağıdaki şıklardan hangisi ifade etmektedir ?
Bireyselleşmeyi vurgulamıştır
Tasarruf kavramını merkeze getirmiştir.
Arap ahlakını bedevi kabile ölçeğinden evrensel boyuta çıkarmıştır.*** cccccccc
Arap ahlakının ekonomik boyutunda keskin düzenlemeler getirmiştir
Aile ahlakını tamamen dönüştürmüştür
20)“Kul iyi veya kötü fiillerinin yaratıcısıdır ve yaptıklarından dolayı gelecek hayatta mükafat ve ceza hak edecektir.” Bu görüş hangi okula aittir?
Maturidi
Cebriyye
Eşari
Cehmiyye
Mutezile***cccccccc
21) Eşariler kulun fiili ile ALLAHın iradesi arasındaki ilişkiyi çözümlemek için hangi kavramı istihdam
etmişler
kesbcccccccc
tevlid
cüz-i irade
adalet
fiili yaratma
22) Tasavvufta seyru süluk kavramı aşağıdakilerden hangisine işaret eder?
İnsanın mertebelerinin Kuran ve Sünnetten çıktığına
İslam ahlakının en yüksek model oluşuna
İnsanın manevi oluşumun bir süreç olduğuna ***** cccccccccc
İnsanın ahlakının değişmez oluşuna
İnsanlarla melekler arasındaki yapı farklılığına
23) Sufiler fena kavramından neyi kast ederler?
Tanrı ve kulun iradesi ilişkisi bağlamında ALLAH iradesinin mutlaklığını kavrayış
Tam bir ALLAH korkusunun kalpte yerleşmesi
Tüm dünya mallarından vaz geçme ve yokluk hali
Kalbinde dünya sevgisine yer vermeme
ALLAH aşkı peşinde koşan sufinin kendi benliğini yok etmesi *****cccccccccc
4) Güçlü bir devlet yapısının bulunmadığı bir toplumdaki ahlak anlayışıyla güçlü bir devletin olduğu toplumdaki ahlak anlayışlarının farklı olması bunun en güzel örneğidir. Veya tarım toplumundaki ahlak alanının değer ve buna uygun davranış kalıplarıyla sanayi toplumundaki değer ve buna uygun davranış kalıplarının farklı olması kaçınılmazdır. Yine sosyal yapıdaki değişikliğe örnek olarak, çekirdek aile anlayışının yaygın olduğu bir toplum, geleneksel geniş ailenin yaygın olduğu toplumlar arasında ahlak anlayışlarının değişiklik göstermesi kaçınılmazdır. Yine buna şehir ve kırsal alandaki yaşam biçimlerinin ahlak alanına farklı şekillerde etkide bulunduğunu da ekleyebiliriz. Yine tarihte köle ve cariyeliğin meşru kabul edildiği toplumlardaki aile ahlakının ve rollerin dağıtımının çok farklı olduğunu öngörebiliriz”.
Yukarıdaki metnin ana vurgu ve amacı nedir?
Şehir hayatındaki ahlak anlayışının köye ve kasabada olan ahlak anlayışından farklılığını göstermek
Köle ve cariyelerin hiçbir ahlaka tabi olmadığını göstermek
Devletin ahlak alanını etkilediğini ve bu bağlamda ahlaki değerlerin nasıl değiştiğini göstermek
Ahlak alanın sosyal, siyasal ve ekonomik yapılardaki değişimlerle etkileşim halinde olduğunu göstermek ccccccc
Sosyal yapıdaki değişikliklerin aile anlayışını değiştirdiğini ve bununda geleneksel ahlakı değiştirdiğini göstermek
25) Fahreddin Razi’ye göre insanın arzu ve isteklerinin konusu nedir?
Mutlak bir özgürlüğe kavuşmak
Müstagni olmak
Kaygıyı gidermek
****Sınırsız bilgi ve güç elde etmek cccccccc
ALLAH aşkına ulaşmak
26) sufiler tasavvufun gayesi hakkında aşağıdakilerden hangisini söylememişlerdir.
adil olmak ****cccccccccc
marifetullah
ALLAH sevgisi
güzel ahlak
ALLAH korkusunun kalbe yerleşmesi
ismail
Sun 17 April 2011, 12:02 am GMT +0200
Aşağıdakilerden hangisi Mutezile için doğrudur?
I). Mutezile�nin adalet prensibi insan hürriyeti ilkesini gerektirir.
II). Mutezileye göre insanın iyiyi ve kötüyü aklen bilebilmesi ALLAH�ın adaletinin bir tezahürüdür.
III). Mutezile�ye göre Yüce ALLAH iradesinde hiçbir şeyle sınırlı değildir.
I, II
I, II, III
Yalnız I
II, III
Yalnız III
arkadaşlar bu sorunun cevabı hangisi.bilen varmı? I VE II doğru.III yanlış gibi.ama emin değilim.biri aydınlatsın:)
bence I ve II doğru III yalnış 2.Haftada geçen konu şu şekilde"Mu‘tezile, ALLAH’ın kötülüğü irade edebileceği iddiasının aklen iğrenç olması bir yana, ALLAH’a sefeh ve abes atfetmesi nedeniyle de reddeder. Buna ilaveten, insanı kötülüğü arzu etmeye sevkedip iyiliği iğrendirmek, arzunun gerçek tabiatı olan iyiliği irade etmeyi teşvik etmek ve iğrenmenin gerçek tabiatı olan kötülükten kaçınmayı teşvik etmek ile çelişir. Bu durum aynı zamanda ALLAH’ın doğru seçim yapanlara ihsan ettiği mükafatı kazanma fırsatını da insanın elinden alır.36
Bunlara ilave olarak, kötülüğü irade etmek de kötülüktür.
Buna göre, ALLAH ne başkalarının yaptığı kötülüğü irade edebilir, ne de onu kendisi başlatabilir." Haşa (:
Mehmed
Sun 17 April 2011, 12:40 am GMT +0200
Aşağıdakilerden hangisi Mutezile için doğrudur?
I). Mutezile’nin adalet prensibi insan hürriyeti ilkesini gerektirir.
II). Mutezileye göre insanın iyiyi ve kötüyü aklen bilebilmesi ALLAH’ın adaletinin bir tezahürüdür.
III). Mutezile’ye göre Yüce ALLAH iradesinde hiçbir şeyle sınırlı değildir.
II, III
Yalnız III
Yalnız I
I, II, III
I, II ccccccccccccccccccc
CEVAP I,II OLACAK
imran
Sun 17 April 2011, 08:01 am GMT +0200
şu dakka itibariyle girdim farklı soru çıkmadı.hatta kendi sınavlarım içinde aynı sorularla karşılaştım sürekli..