- Irak ta Kıyas

Adsense kodları


Irak ta Kıyas

Smf Seo Versiyon , -- Seo entegre sistem.

Array
seymanur K
Tue 4 October 2011, 04:33 pm GMT +0200
Irak'ta Kıyas :


“Kıyas ehli” diye tanınan Irak fakîhlerinin yetişme ve anlayış­ları üzerinde en çok etkisi olan Abdullah b. Mes'ûd ve hocası Hz. Ömer'in re'y'e önem verdiği, hadîs ehli'nin daha çok Hicaz'da bu­lunduğu ve Irak'ın eski medeniyet merkezlerinden biri olduğu dü­şünülürse, burada kıyasa fazla yer verilişinin sebebi anlaşılmış olur. Iraklılar, hadîs rivayetinde çok titizlik gösterdikleri ve bu ko­nuda pek ağır şartlar ileri sürdükleri için bir kısım hukukî meseleleri re'y ve kıyas ile, yani aklî yollarla çözümlüyorlardi. [349]

Irak'ta, kıyas'ın pratik bakımdan her zaman istenilen sonucu vermediği veya başka bir nass  (Sünnet, haber,  eser  bulunduğu görülürse istihsân'a başvuruluyordu, Ebû Hanife ve İmam  Muhanımed b. el-Hasen eş-Şeybânî gibi, gerektikçe kıyas'ı bırakıp me­seleyi istihsân'la çözümleyen hukukçular, daha sonra İmam Şafiî tarafından şiddetle tenkit edilmiştir. [350] İstihsân metodunu en iyi kullanan Ebû Hanîfe'ye göre kıyas, insan aklıyla anlaşılabilen yerlerde carîdir. Kıyas, îman'ın esaslarım isbat, yahut ilâhî emrin hakikî sebeblerini bulmak konusunda faydalı değildir. Kıyas, yal­nız hangi şeylerin yapılması ve hangi şeylerin yapılmamasını tesbit konusunda, yani muamelâtla ilgili hükümlerin istinbatında işe ya­rar. [351]

Irak'ta, hakkında nass veya icrnâ' bulunmayan meselelerin çö­zümü için her zaman mutlaka kıyas'a başvurulmuyordu. Bazan da ma'kul (akl'a yatkın)'e göre hüküm veriliyordu. Buna bir misâl ol­mak üzere, Şafiî ile Iraklı muarızı arasında geçen şu konuşmayı zikredebiliriz:

Şafiî, Iraklı muarızına:

“Durgun bir su, ne kadar olursa, içine düşen pislik (necaset) onu kirletmiş olmaz, diye sorar. [352]




[349] A. Emin, Fecru'l-İsIâm, s. 240,241 vd.

[350] Bu konudaki tartışmalar için tezimizin III. bölümünün “E” parag­rafına bak.

[351] Kerderî, I, 145'den M. Hamîdullah, İslâmın Hukuk İlmine Yardımları, Der. Salih Tuğ, İstanbul 1962, s. 128.

[352] Dr. Abdulkadir Şener, İslam Hukukunun Kaynaklarından Kıyas, Istıhsan Ve Istıslah, Diyanet İsleri Başkanliği Yayınları: 76.