- İnsanın hayatta iken, çocukları arasında ayrım yaparak?

Adsense kodları


İnsanın hayatta iken, çocukları arasında ayrım yaparak?

Smf Seo Versiyon , -- Seo entegre sistem.

rray
mevlüdekalınsaz
Tue 24 February 2015, 05:29 pm GMT +0200
İnsanın hayatta iken, çocukları arasında ayrım yaparak birine veya bazılarına mal varlığının tamamını veya bir kısmını bağışlaması caiz midir?

Esasen kişinin sağlığında kendi malında istediği şekilde tasarruf etme hakkı vardır. Hukuken, malının bir kısmını veya tamamını yabancı birisine verebileceği gibi, çocuklarından birisine veya bazılarına da verebilir. Bu tasarrufu hukuken geçerlidir. Ancak hükmü konusunda İslam alimleri arasında farklı görüşler vardır. Konu ile ilgili tartışmalar şu hadisin farklı anlama ve yorumlanmasına dayanır.

Hz. Peygamber (s.a.s.), malının bir bölümünü bir oğluna vermek isteyip, kendisini şahit tutmak isteyen Numan b. Beşir adındaki sahabiye, diğer çocuklarına da mal verip vermediğini sormuş, vermediğini öğrenince, ona şahit olmamış, başkasını şahit tutmasını istemiş, (hadisin farklı rivayetlerindeki ifadelere göre) “onu geri al”, “çocukların arasında adil davran”, “zulmüne beni şahit tutma” gibi ifadelerle Numan’ı reddetmiştir (Buhari, Hibe, 12).

Hanefi, Şafii ve Maliki’lerdeki güçlü görüşe göre, babanın hayatında iken çocuklarına mal vermesi durumunda eşit davranması müstehab, ayırım yapması mekruhtur (Kasani, Bedaiu’s-sanai, VI, 127; İbn Nüceym, el-Bahru’r-raik, VII, 288; Huraşi, Şerhu Muhtasari’l-Halil, VII, 82; Zekeriyya el-Ensari, Esne’l-metalib, II, 483). Ahmet b. Hanbel’e, bazı Malikilere ve Hanefilerden Ebu Yusuf’tan gelen bir rivayete göre ise, babanın mal verirken evlatları arasında eşit davranması vacip (farz), ayırım yapması haramdır (Buhuti, Keşşafü’l-Kına, Beyrut, 1982, IV, 309; İbn Cüzey, el-Kavaninü’l-Fıkhiyye, 546).

Babanın bütün çocuklarına mal vermesi durumunda; kız erkek ayırımı yapmadan hepsine eşit mi vereceği yoksa mirasta olduğu gibi erkek çocuğuna iki, kız çocuğuna bir pay mı vereceği konusu da tartışmalıdır. Bu konuda da çoğunluğun görüşü hepsine eşit vermesidir (Kasani, Bedaiu’s-sanai, VI, 127; İbn Kudame, el-Muğni, V, 388).

İster farz olsun ister müstehab, babanın mal verirken çocukları arasında eşit davranması, dinin ruhuna daha uygundur. Ayrıca çocuklar arasında ayırım yapmak, onların hem ana babalarına hem de birbirlerine karşı buğz etmelerine, aralarına soğukluk hatta düşmanlık girmesine sebep olur. Bu yüzden babalar meşru bir gerekçe yoksa mal verirken çocukları arasında eşit davranmalı, aralarında ayırım yapmamalıdırlar.

Hanefi alimleri, evlatlardan bir kısmı çalışamayıp, ilimle meşgul olursa veya daha muttaki ise, ya da çalışamayacak derecede hasta ise diğerlerine tercih etmekte herhangi bir sakınca olmadığını söylemektedirler (Şeyhzade, Mecmau’l Enhur, İst:anbul 1316, II, 357).

Allah(c.c) bize vesile olan hocamıza rahmet eylesin

Kaynak: Dini Soruları Cevaplandırma Platformu

ceren
Wed 4 March 2015, 09:57 pm GMT +0200
Esselamu aleyküm.Rabbim razı olsun paylaşımdan kardeşim.Dinen eşit dağıtmak ve evlatlar arasında ayrım yapmamak lazımdır.Ama şimdiki zaman da ne yazık ki aileler evlat ayırır olmuş.Rabbim anne ve babalara hak ,hukuk yapmayı nasip etsin inşallah...

HALACAHAN
Fri 9 December 2016, 04:19 pm GMT +0200
Ayrimcilik yapmak dinimizin hos karsilamadigi durumdur ..Adalet olmali hayatimizda ..rabbim adil olan kullarindan eylesin