sümeyra
Sat 14 January 2012, 08:21 pm GMT +0200
İmamete Ehil Olmanın Şartları
Ömer Nesefî (Rh. A.), İmametin şartlarını şöyle sıralamıştır.
1. İmamın zahir (açık) olması gerekir.,» Korku sebebiyle de olsa, imam gizli olamaz.
2. Muntazar (gelmesi beklenilen) bir imam da kabul edilemez.»
Bazı sapık yoldaki gurupların, bir imamın geleceğini beklemeleri yanlıştır.
3. İmam, Kureyş'ten olmalı-lıdır. Ancak imamlık, Hâşîm ve Ali oğullarına mahsus değildir.
4. İmamın, zamanının en faziletlisi olması şart değildir.
5. İmam, kâmil ve tam bir idareci olmalıdır.
6. İmam, siyasî (siyaset İlim ve sanatım bilir) olmalıdır,
7. Ahkâmı tenffze (İslâm nizamının yürürlükte kalmasını temine), İslâm memleketlerinin huduttarım muhafazaya ve mazlumun hakkını zalimden almaya kadir olmalıdır.»
İslâm âleminin muteber ve kaynak kitaplarında, imamete ehil olmanın bu şartlan birbirine yakın farklarla zikredilmiştir. [305]
İmam Âmidî'nin beyanma göre, islâm âlimleri, bu meselede sekiz şart üzerinde ittifak, dört şartta da ihtilâf etmişlerdir.[306]
ittifak edilen şartlar şunlardır:
1 — Müctehid olmak.
2 — Harpte ve askeri mesafelerde basîret sahibi olmak.
3 — Cezalan tatbike, suçlara cezalarını vermeye ve mazlumun hakkını zalimden almaya gü»; yetirebilmek.
4 — Âdil olmak.
5 — Mükellef (âkil ve baliğ) olmak.
6 — Erkek olmak.
7 — Hür olmak.
8 — Hükmünü geçirmeye ve omnnden çıkanı yenmsye gücü yetmek.
İhtilâf edilen şartlar ise, şunlardır.
a) Kureyşten olmak.
b) Hâşimî olmak.
c) Masum olmak.
d) Zamanın en faziletlisi olmak. Bunlardan başka, İmam Ma verdi; şu şartlan da ilâve etmiştir: [307]
I. Göz, kulak, dil gibi hislerinin sağlam olması.
II. Vücut sakatlığı veya akıl hastalığı ile ma'îûl olmaması.
III. Milleti idare etmekte ve tedbir almakta mahir olması.[308]
Ömer Nesefî (Rh. A.), İmametin şartlarını şöyle sıralamıştır.
1. İmamın zahir (açık) olması gerekir.,» Korku sebebiyle de olsa, imam gizli olamaz.
2. Muntazar (gelmesi beklenilen) bir imam da kabul edilemez.»
Bazı sapık yoldaki gurupların, bir imamın geleceğini beklemeleri yanlıştır.
3. İmam, Kureyş'ten olmalı-lıdır. Ancak imamlık, Hâşîm ve Ali oğullarına mahsus değildir.
4. İmamın, zamanının en faziletlisi olması şart değildir.
5. İmam, kâmil ve tam bir idareci olmalıdır.
6. İmam, siyasî (siyaset İlim ve sanatım bilir) olmalıdır,
7. Ahkâmı tenffze (İslâm nizamının yürürlükte kalmasını temine), İslâm memleketlerinin huduttarım muhafazaya ve mazlumun hakkını zalimden almaya kadir olmalıdır.»
İslâm âleminin muteber ve kaynak kitaplarında, imamete ehil olmanın bu şartlan birbirine yakın farklarla zikredilmiştir. [305]
İmam Âmidî'nin beyanma göre, islâm âlimleri, bu meselede sekiz şart üzerinde ittifak, dört şartta da ihtilâf etmişlerdir.[306]
ittifak edilen şartlar şunlardır:
1 — Müctehid olmak.
2 — Harpte ve askeri mesafelerde basîret sahibi olmak.
3 — Cezalan tatbike, suçlara cezalarını vermeye ve mazlumun hakkını zalimden almaya gü»; yetirebilmek.
4 — Âdil olmak.
5 — Mükellef (âkil ve baliğ) olmak.
6 — Erkek olmak.
7 — Hür olmak.
8 — Hükmünü geçirmeye ve omnnden çıkanı yenmsye gücü yetmek.
İhtilâf edilen şartlar ise, şunlardır.
a) Kureyşten olmak.
b) Hâşimî olmak.
c) Masum olmak.
d) Zamanın en faziletlisi olmak. Bunlardan başka, İmam Ma verdi; şu şartlan da ilâve etmiştir: [307]
I. Göz, kulak, dil gibi hislerinin sağlam olması.
II. Vücut sakatlığı veya akıl hastalığı ile ma'îûl olmaması.
III. Milleti idare etmekte ve tedbir almakta mahir olması.[308]