hafiza aise
Sun 12 June 2011, 05:27 pm GMT +0200
C) HZ. PEYGAMBERİN (S.A.) GİYİMİ
Hz. Peygamberdin (s.a.) giyim işlerini düzenlemesi şöyledir:
Bu konudaki tutumu en doğru, vücuda en yararlı ve hafif, giyilmesi ve çıkarılması en kolay olanı seçmek şeklindeydi. Çoğu kez rida ve izar giyerdi. Bunlar, vücuda diğerlerinden daha hafiftir.
Gömlek de giyerdi, hatta en sevdiği elbisesi gömlekti. Gömlek giyme konusundaki tutumu, vücuda en yararlısını giymekten ibaretti. Yenlerini uzatmaz ve geniş tutmazdı. Yeni bileğine kadar olup, giyene ağır gelecek, onu hareket ve tutmasın^ engel olacak şekilde değildi. Sıcak veya soğuğa maruz kalmaması için bundan kısa yapmazdı.
Gömlek ve izannin eteği topuklanm aşmayacak biçimde uyluklarının yarısına kadardı. Böylece yürüyenlere eziyet ve ağırlık vermez, onu bağlı gibi yapmazdı. Açılmaması, soğuk ve sıcaktan etkilenmemesi için uyluk kaslarından da kısa değildi.
Sarığı, taşınması başa eziyet verecek, onu zayıflatacak, zayıflık ve âfete sebebiyet verecek biçimde büyük, başı soğuk ve sıcaktan korumayacak kadar küçük değildi, bilâkis orta büyüklükteydi. Onu kuşak altına koyardı. Bunda birçok fayda vardır: Bu, boynu sıcak ve soğuktan korur, özellikle ata ve deveya binince, hareket durumunda daha elverişli olur. Pek çok insan kuşak yerine, kanca edinmiştir. Yarar ve estetik olarak birbirleri arasında ne kadar da fark vardır. Bu giyim şeklini incelediğinde, vücudun sağlık ve kuvvetini korumada, zorlanma 've güçlükten uzak oluşunda en iyi şekil olduğunu görürsün.
Bacaklar sıcak ve soğukta kendilerini koruyacak bir şeye ihtiyaç duyduğundan; yolculuklarında daima veya çoğunlukla, bazan hazardayken de mestlerini giyerdi.
En çok sevdiği elbise rengi, beyaz ve —çizgili bürdeleri gibi— çizgili idi. Kırmızı, siyah, boyalı ve parlak elbise giyme alışkanlığı yoktu. Giydiği kırmızı elbisesi, yeşili gibi, üstünde siyah, kırmızı ve beyaz renkler bulunan yemen rtdâsı idi. Hem bunu, hem de ötekini giymiştir. Bunun böyle olduğunun açıklaması ve kırmızıyı giydiğinin yanlışlığının yeterli ölçüde ortaya konulusu daha önce geçmişti.[785]
[785] Bu konu için 1 .cilde bakınız, s.125-134.
İbn Kayyim el-Cevziyye, Za’du’l-Mead, İklim Yayınları: 4/443-444.