hafiza aise
Thu 2 December 2010, 04:26 pm GMT +0200
15. Hayızli Kadınla Temas Etmenin Kefareti
Nefsine hâkim olamayıp, hayızlı olduğu halde ha-nımıyla temas e *en kimse bir veya yarım dinar kefaret vermelidir.
İbn Abbas şöyle rivayet etmektedir:
Hayızlı olduğu halde hanımıyla münasebette bulunan kimse bir veya yarım dinar sadaka versin.[31]
Bir veya yarım dinar vermek,kefaret verenin durumuna bağlıdır. Zengin ise bir dinar, fakir ise yarım dinar vermelidir. Nitekim bazı hadislerde bu durum belirtilmiştir.[32]
16. Hayızlı Hanımdan Kocasına Neler Helâldir?
Kişi, hanımına cima' dışında her şekilde yaklaşa bilir. Nitekim bu hususta birçok hadis varid olmuştur.
a) "Hayız halindeki hanımınıza cima' dışında her, şeyi yapabilirsiniz.[33]
b) Hz. Aişe şöyle anlatmaktadır:
Hayızlı olduğumuz zamanlar, Hz. Peygamber (s.a) bizim izar (peştemal) bağlamamızı ister, izar bağladıktan sonra, bizimle aynı yatakta yatardı.
Hz. Aişe, bu sözüne ilave ederek, Hz. Peygamber'in izardan sonra eşiyle mübaşerette bulunduğunu da söylemiştir.[34]
Not: Mübaşeret, cima' anlamına gelirse de, burada cima' olmaksızın kadına yaklaşmak kastedilmiştir!
c) Hz. Peygamber'in hanımlarından rivayet olunduğuna göre, Rasûîullah hayızh hanımına yaklaşmak istediğinde, ona avret mahallinin aşağısını örtmesini söyler ve sonra istediğini yapard.[35]
17. Kadın Temizlendiğinde Ne Zaman Kocasına Helâl Olur?
Kadm hayız halinden çıktığında, (kendisinden kan kesildiğinde) avret mahallini yıkadıktan veya abdest aldıktan veya guslettikten; yani bunlardan birini yerine getirdikten sonra kendisine yaklaşmak caiz olur. [36] Çünkü Allah Teâlâ; "Temizlendiklerinde Allah 'm emrettiği yerden onlara yaklaşın. Allah tevbe edenleri ve temizlenenleri sever" (Bakara: 222) buyurmuştur. [37]
[31] Bütün Sünen sahipleri, Taberânî, İbn'ul-Arabî, Dârimî, Hakim ve Beyhakî
[32] Nasıruddin Elbani, Hadîs-i Şeriflere Göre Evlenme Adabı, Arslan Yayınları: 30.
[33] Bu, Hz. Enes'in rivayet ettiği 14. deki hadisin bir kısmıdır.
[34] Buhari, Müslim, Ebu Avane, Ebu Davud
[35] Ebu Davud, Hadis No: 262 Nasıruddin Elbani, Hadîs-i Şeriflere Göre Evlenme Adabı, Arslan Yayınları: 31-32.
[36] Şafii (r.a) yıkanmanın şar! olduğu görüşündedir. Ona göre, hayızdan yeni çıkmış ve henüz yıkanmamış bir kadına kocasının yaklaşması haramdır. İmam Ebu Hanife'ye göre, kadının hayız süresi 10 gün sürdükten sonra, kadın hayızdan çıkarsa, yıkanmadan da kocası ona yaklaşabilir.
[37] İbn Hazm'a göre, abdest almak temizlik demektir. Bütün bedenin yıkanması da temizliktir. Hayızdan kesilen kadın bunlardan hangisini yaparsa koasma helâl olur. Nasıruddin Elbani, Hadîs-i Şeriflere Göre Evlenme Adabı, Arslan Yayınları: 32.
Nefsine hâkim olamayıp, hayızlı olduğu halde ha-nımıyla temas e *en kimse bir veya yarım dinar kefaret vermelidir.
İbn Abbas şöyle rivayet etmektedir:
Hayızlı olduğu halde hanımıyla münasebette bulunan kimse bir veya yarım dinar sadaka versin.[31]
Bir veya yarım dinar vermek,kefaret verenin durumuna bağlıdır. Zengin ise bir dinar, fakir ise yarım dinar vermelidir. Nitekim bazı hadislerde bu durum belirtilmiştir.[32]
16. Hayızlı Hanımdan Kocasına Neler Helâldir?
Kişi, hanımına cima' dışında her şekilde yaklaşa bilir. Nitekim bu hususta birçok hadis varid olmuştur.
a) "Hayız halindeki hanımınıza cima' dışında her, şeyi yapabilirsiniz.[33]
b) Hz. Aişe şöyle anlatmaktadır:
Hayızlı olduğumuz zamanlar, Hz. Peygamber (s.a) bizim izar (peştemal) bağlamamızı ister, izar bağladıktan sonra, bizimle aynı yatakta yatardı.
Hz. Aişe, bu sözüne ilave ederek, Hz. Peygamber'in izardan sonra eşiyle mübaşerette bulunduğunu da söylemiştir.[34]
Not: Mübaşeret, cima' anlamına gelirse de, burada cima' olmaksızın kadına yaklaşmak kastedilmiştir!
c) Hz. Peygamber'in hanımlarından rivayet olunduğuna göre, Rasûîullah hayızh hanımına yaklaşmak istediğinde, ona avret mahallinin aşağısını örtmesini söyler ve sonra istediğini yapard.[35]
17. Kadın Temizlendiğinde Ne Zaman Kocasına Helâl Olur?
Kadm hayız halinden çıktığında, (kendisinden kan kesildiğinde) avret mahallini yıkadıktan veya abdest aldıktan veya guslettikten; yani bunlardan birini yerine getirdikten sonra kendisine yaklaşmak caiz olur. [36] Çünkü Allah Teâlâ; "Temizlendiklerinde Allah 'm emrettiği yerden onlara yaklaşın. Allah tevbe edenleri ve temizlenenleri sever" (Bakara: 222) buyurmuştur. [37]
[31] Bütün Sünen sahipleri, Taberânî, İbn'ul-Arabî, Dârimî, Hakim ve Beyhakî
[32] Nasıruddin Elbani, Hadîs-i Şeriflere Göre Evlenme Adabı, Arslan Yayınları: 30.
[33] Bu, Hz. Enes'in rivayet ettiği 14. deki hadisin bir kısmıdır.
[34] Buhari, Müslim, Ebu Avane, Ebu Davud
[35] Ebu Davud, Hadis No: 262 Nasıruddin Elbani, Hadîs-i Şeriflere Göre Evlenme Adabı, Arslan Yayınları: 31-32.
[36] Şafii (r.a) yıkanmanın şar! olduğu görüşündedir. Ona göre, hayızdan yeni çıkmış ve henüz yıkanmamış bir kadına kocasının yaklaşması haramdır. İmam Ebu Hanife'ye göre, kadının hayız süresi 10 gün sürdükten sonra, kadın hayızdan çıkarsa, yıkanmadan da kocası ona yaklaşabilir.
[37] İbn Hazm'a göre, abdest almak temizlik demektir. Bütün bedenin yıkanması da temizliktir. Hayızdan kesilen kadın bunlardan hangisini yaparsa koasma helâl olur. Nasıruddin Elbani, Hadîs-i Şeriflere Göre Evlenme Adabı, Arslan Yayınları: 32.