- Hadislerde bu görevin farziyyeti ve önemi

Adsense kodları


Hadislerde bu görevin farziyyeti ve önemi

Smf Seo Versiyon , -- Seo entegre sistem.

Array
sidretül münteha
Sat 28 May 2011, 07:35 pm GMT +0200
Hadislerde "Ma'rufu Emr, Münkeri Nehiy" Görevinin Farziyyeti Ve Önemi:


Şimdi Rasûlullah'ın (s.a.v.) "ma'rufu emr, münkeri nehiy" görevinin ilim, takva, yakınları ziyaret etme gibi yüksek fazilet ve yüce sıfatlar gibi bir takım derecelere göre değer kazanacağı ile ilgili bir kaç hadis-i şerifî arzetmek isterim. Diğer bir ifâde ile îman olgunluğu; hakka da'vet yolunda daima gayret göstermek, İslâm'ın sosyal hayattaki görüntüleri olan ahlâkî yaşantıyı yaygın hale getirmek ve bunda sebat etmek. Bu ise şahsî, fikrî ve pratik faziletlere bürünerek ıslaha çalışmak ile olur. Allah Rasûlü (s.a.v.) İslâmî toplumdaki bu tür çalışmayı "dinin temel esasları" saymıştır. "Ma'rufu emr, münkeri nehiy" görevinin İslâm toplumunun inşa ve kuruluş esası, onun temel kavramı ve müslümanın ilk ve son hedefi olduğunun bilincinde olmayan kimseyi ıslah görevinden uzaklaştırmıştır veya uzak kalmasını istemiştir Rasûllah'ın (s.a.v.) bu görevi ifâ etmede titizlik gösterdiğini ve her hal-û kârda kusur etmediğini ve ihmalkâr davranmadığını görmekteyiz. Hatta bu kadar önemli bir görevin terki hâlinde Allah Teâlâ'nın gazabının hemen ineceğini haber vererek duyduğu korkuyu bile açığa vurmuştur.
1-Düne bint-i Ebi Leheb rivayet eder: "Rasûlüllah (s.a.v.) minberde halka hitab ederken, adamın biri ayağa kalktı” ve şöyle dedi:
“Ya Rasûlallah! İnsanların en hayırlısı kimdir?” Allah'ın Rasûlü:
“İnsanların en hayırlısı, insanlara selâm veren, Allah'tan en çok korkan, ma'rufu emredip münkerden nehyetmeye çalışan ve yakınlarını ziyaret eden kimsedir.”54
2. Ebû Hûreyre (r.a.) Peygamber'den (s.a.v.) şöyle rivayet etti: İslâm Allah'a ibâdette (din ve dünya işlerinde, hüküm vermede ve şartsız itatte) her ne şekilde olursa olsun ortak koşmaman, namazı dosdoğru kılman, zekâtı vermen, ramazan orucunu tutman, Allah'ın evini haccetmen, ma'rufu emredip münkerden.nehyetmen ve hakkı ehline teslim etmendir. Kim bunlardan birini ihmal etmez ve bu hususta kusur işlemezse o, İslâm'dan alacağı nasibini almıştır. Kim de bu görevlerin hepsini terkederse o kimse arkasını İslâm'a çevirmiştir. 55
3.Abdullah b. Abbas (r.a) Nebî'den (s.a.v) şöyle rivayet etmiştir: "Küçüklerimize merhamet etmeyen, büyüklerimize saygı duymayan, Allah'ın emrettiklerini emredip, yasakladıklarını ve arzu etmediklerini yasaklamayan yani ma'rufu emredip, münkeri nehyetmeyen bizden değildir. 56
4. Huzeyfe (r.a) Nebî'den (s.a.v.) şöyle rivayet eder:
"Nefsim kudret elinde olan Allah'a yemin ederim ki; ya ma'rufu emreder münkerden vaz geçirmeye çalışırsınız yahut Allah Teâlâ'nın size azab göndermesi çok yakındır. Sonra Allah'a ( bu azabtan ve cezadan kurtulmanız için) yalvarırsınız; lâkin Allah duanızı kabul etmez. 57
5. Câbir'dan (r.a) rivayetle Allah'ın Rasûlü şöyle buyurdular: "Allah Teâlâ Cebrail'e bir şehri ahâlisiyle birlikte altını üstüne çevirmesini emretti de Cebrail (a.s):
"Ya Rabbi! onların aralarında sana karşı göz açıp kapama miktarı da olsa isyan etmeyen falan kişi de var" deyince, Allah Teâlâ "onu da onlarla birlikte yok et. Çünkü bir saat de olsa işlenen münker karşısında yüzü kızarmadı."58 buyurdu.



54 Müsned-İmam Ahmet 6/43, Hafız el-Münziri der ki: "Bu hadisi Ebu's Şeyh "es-Sevab'da, beyhakî "Zühdü'l-Kebir"inde rivayet etti. Diğer bir kaynağı ("et-Tergib ve't-Terhib: 4/9)
55 Hâkim-Müstedrek: 1/21. Münziri aynı anlamda el-Bezzâr'dan rivayet eder. (et-Tergib ve't -Terhib: 4/11
56 İmam Ahmed ve Tirmizi aynı lafızla, Ibni Hibban sahihinde rivayet etti. (et-Tergib ve't-Terhib: 4/12)
57 Sünenu't-Tirmizî-fitneler ve ma'rufu emr münkeri nehiy babı (Ayrıca Riyazü's-Sâlihin Tere: 1/234 H.No. 191