GizEmLi_yAzaR
Tue 11 December 2007, 01:35 am GMT +0200
HACDA KADINLARIN ÖZEL DURUMLARI
Adetli Olan Kadının Haccı:
Bir kadın, ihramdan önce âdet görür veya lohusa olursa, ihram için gusül abdesti alır, ihrama girer ve normal bir hacının yaptıklarını yapar.
Fakat, temizleninceye kadar Kâbe'yi tavaf edemez.
Kadın ihramdan sonra adet görür veya lohusa olursa gusül abdesti alması gerekmez. Ama kan mahallini çok sıkı kontrol etmesi ve dışarı çıkmaması için gerekli tedbirleri alması lazımdır.
Buna göre, hayız ve nifas halinde bulunan bir kadın, kudüm tavafından ve O’nun kazasından sorumlu değildir. Çünkü kudüm tavafı sünnettir.
Temettu haccı yapan bir kadın, umre tavafından önce adet görse, Kâbe'yi tavaf etmez. Eğer haccın kaçırılmasından korkarsa umresi ile birlikte hac ihramına girer ve böylece âlimlere göre kıran haccı yapmış olur.
İmam-ı Azama göre; bu durumdaki kadın umreden vazgeçer ve hac için telbiye getirir.
Kadın, Arafat'ta vakfeden ve ziyaret tavafından sonra adet görürse, Mekke'den memleketine döner, veda tavafı üzerinden düşer ve bundan dolayı kendisine bir şey gerekmez.
Bütün meşhur fakihlerin ittifakı ile, eğer bir kadın veda tavafından önce adet görürse, veda tavafı ve fidye konularında herhangi bir sorumluluk yüklenmiş olmaz.
Adet ve lohusalık süresi dolmadan Mekke'den ayrılmak zorunda kalan ve ifada (rükun) tavafını yapamamış olan bir kadın, gusül abdesti alır ve vücudundaki ilgili kısmı iyice kontrol eder ve gerekli tedbirde kusur etmeyerek, ifada tavafı olarak Kâbe'yi yedi defa tavaf eder ve daha sonra Safa ile Merve arasında yedi defa sa’y eder.
Ama bütün bunlardan sonra bir büyük baş hayvan kurban kesmek mecburiyetindedir. (bu da beş yaşını doldurmuş bir deve yada iki yaşını doldurmuş sığırdır.)
Maliki mezhebinde buna göre daha geniş bir fetva vardır. Bir kadının kanı bir gün kesilir de, kanın tekrar ne zaman geleceğini bilmez ise o kadının tavafı sahihtir.
Buna göre kadın, iki kanın arasında temiz sayılır. O zaman tavafını yapabilir ve bir ceza lazım gelmez.
Yine Maliki Mezhebine göre; hayız halinde bir kadın ilaç kullanmak suretiyle kanını bir gün kesebiliyorsa, gusül abdestini aldıktan sonra tavafını yapabilir.
Adetli Olan Kadının Haccı:
Bir kadın, ihramdan önce âdet görür veya lohusa olursa, ihram için gusül abdesti alır, ihrama girer ve normal bir hacının yaptıklarını yapar.
Fakat, temizleninceye kadar Kâbe'yi tavaf edemez.
Kadın ihramdan sonra adet görür veya lohusa olursa gusül abdesti alması gerekmez. Ama kan mahallini çok sıkı kontrol etmesi ve dışarı çıkmaması için gerekli tedbirleri alması lazımdır.
Buna göre, hayız ve nifas halinde bulunan bir kadın, kudüm tavafından ve O’nun kazasından sorumlu değildir. Çünkü kudüm tavafı sünnettir.
Temettu haccı yapan bir kadın, umre tavafından önce adet görse, Kâbe'yi tavaf etmez. Eğer haccın kaçırılmasından korkarsa umresi ile birlikte hac ihramına girer ve böylece âlimlere göre kıran haccı yapmış olur.
İmam-ı Azama göre; bu durumdaki kadın umreden vazgeçer ve hac için telbiye getirir.
Kadın, Arafat'ta vakfeden ve ziyaret tavafından sonra adet görürse, Mekke'den memleketine döner, veda tavafı üzerinden düşer ve bundan dolayı kendisine bir şey gerekmez.
Bütün meşhur fakihlerin ittifakı ile, eğer bir kadın veda tavafından önce adet görürse, veda tavafı ve fidye konularında herhangi bir sorumluluk yüklenmiş olmaz.
Adet ve lohusalık süresi dolmadan Mekke'den ayrılmak zorunda kalan ve ifada (rükun) tavafını yapamamış olan bir kadın, gusül abdesti alır ve vücudundaki ilgili kısmı iyice kontrol eder ve gerekli tedbirde kusur etmeyerek, ifada tavafı olarak Kâbe'yi yedi defa tavaf eder ve daha sonra Safa ile Merve arasında yedi defa sa’y eder.
Ama bütün bunlardan sonra bir büyük baş hayvan kurban kesmek mecburiyetindedir. (bu da beş yaşını doldurmuş bir deve yada iki yaşını doldurmuş sığırdır.)
Maliki mezhebinde buna göre daha geniş bir fetva vardır. Bir kadının kanı bir gün kesilir de, kanın tekrar ne zaman geleceğini bilmez ise o kadının tavafı sahihtir.
Buna göre kadın, iki kanın arasında temiz sayılır. O zaman tavafını yapabilir ve bir ceza lazım gelmez.
Yine Maliki Mezhebine göre; hayız halinde bir kadın ilaç kullanmak suretiyle kanını bir gün kesebiliyorsa, gusül abdestini aldıktan sonra tavafını yapabilir.