seymanur K
Tue 5 July 2011, 09:04 am GMT +0200
Fıkıhcı Ve Kelamcıların Kullandığı Üslup
Fehmu'l-Kur'ân ve Mâiyetu'l-Akl isimli eserlerinde Muhasibi konuyu bölümlere ayırırken, farklı görüş ve düşünceleri serdederken, tartışma yöntemlerine baş vururken ve yine Massignon'u "Muhasibi, Mutezile'nin kullandığı dili Mutezile'ye karşı kullanıyordu" demeye itmiş olan kelamcılara ait bir takım kavramları kullanırken son derece açık bir biçimde fıkıhcı ve kelamcıların kullandığı üsluba baş vurmuştur.
Ayrıca: Akıl nedir? Zühd nedir? Takva nedir? vs. gibi bazı kavramları tanımlarken gösterdiği özen de fıkıh ve kelamcıların Muhâsibî üzerindeki etkisini ortaya koymaktadır. Muhtemelen bu etki sadece yöntemle sınırlı olmayıp; özellikle delillerden söz ederken ve ayan varlıklar ile varlığı haber verilenler arasında ayrım yaparken; bu etki onun düşüncesine de yansımış olmalıdır. Bütün bunlar el-Vasaya'nın girişinde, Maiyetu'l-Akl ve Fehmu'l-Kur'ân’da sözünü ettiği kelamı kültürün, Haris üzerindeki etkileridir.
Hâris'in kullandığı bazı kavramlar; felsefecilerin kavramlarını hatırlatmaktadır. [376]
[376] Haris El- Muhasibi, El- Akl Ve Fehmü’l Kur’an, İşaret Yayınları, İstanbul, 2003: 146.