GizEmLi_yAzaR
Mon 10 December 2007, 02:56 am GMT +0200
1-Sabah Namazının Vakti:
Sabah namazının vakti, fecr-i sadık adı verilen, şafağın doğu ufkunda belirmesi ile güneşin doğuşu arasındaki zamandır. Fecr-i sadık, sabaha karşı doğu tarafında ufuktan yayılmaya başlayan aydınlıktan ibarettir. Bu aydınlık ile, sabah vakti girmiş olur.
Bu fecr-i sadıkın doğmasından önce, gökyüzünde iki tarafı karanlık dörtgen bir çizgi şeklinde beliren ve kısa süre sonra kaybolan bir beyazlık görülür. Buna, fecr-i kazip (yalancı fecir) denir. Bu fecir gece hükmündedir. Bununla ne yatsı vakti çıkmış olur, ne de sabah vakti girmiş olur.
Hanefi mezhebinde sabah namazını, vaktin sonuna doğru kılmak müstehaptır.
Şafi mezhebine göre ise, ilk vaktinde kılmak müstehaptır.
2- Öğle Namazı Vakti:
Hanefi mezhebine göre öğle namazının vakti güneşin tam tepe noktasına geldikten sonra batıya doğru meyletmesiyle başlar ve her şeyin kendi gölgesinin iki katı olduğu zaman sona erer.
Şafii mezhebine göre ise her şeyin kendi gölgesinin bir katı olduğu zaman, öğle namazı vaktinin sonudur.
Cuma namazının vakti de aynen öğle namazının vaktidir.
3- İkindi Namazının Vakti.
İkindi namazının vakti, öğle namazının vaktinin çıkışı ile başlar, güneşin batması ile sona erer.
4- Akşam Namazının Vakti:
Akşam namazının vakti, güneşin batmasından başlayıp, şafağın kaybolmasına kadar devam eden zamandır.
Şafak, İmam-ı Azam’a göre, akşamleyin ufuktaki kızıltıdan sonra meydana gelen beyazlıktır.
İmam Ebu Yusuf ve İmam Muhammed ile diğer üç imama göre ve İmam-ı Azam’dan diğer bir rivayete göre; şafak, ufukta meydana gelen kızartıdır. Bu kızartı kaybolunca akşam namazının vakti çıkmış olur.
Akşam namazını, ilk vaktinde kılmak müstehaptır. Akşam namazının vakti dar olduğundan onu geciktirmek uygun olmaz. Bu namazı kızartının kaybolmasına kadar geciktirme-melidir.
5- Yatsı Namazının Vakti:
Yatsı namazının vakti, akşam namazı vaktinin çıkışı ile başlar, sabah namazı vaktinin girişi ile sona erer.
Hanefi ve Şafii mezhebine göre, yatsı namazının vakti, aynı zamanda vitir namazının da vaktidir. Fakat yatsı namazı kılınmadan, vitir namazı kılınmaz.
Sabah namazının vakti, fecr-i sadık adı verilen, şafağın doğu ufkunda belirmesi ile güneşin doğuşu arasındaki zamandır. Fecr-i sadık, sabaha karşı doğu tarafında ufuktan yayılmaya başlayan aydınlıktan ibarettir. Bu aydınlık ile, sabah vakti girmiş olur.
Bu fecr-i sadıkın doğmasından önce, gökyüzünde iki tarafı karanlık dörtgen bir çizgi şeklinde beliren ve kısa süre sonra kaybolan bir beyazlık görülür. Buna, fecr-i kazip (yalancı fecir) denir. Bu fecir gece hükmündedir. Bununla ne yatsı vakti çıkmış olur, ne de sabah vakti girmiş olur.
Hanefi mezhebinde sabah namazını, vaktin sonuna doğru kılmak müstehaptır.
Şafi mezhebine göre ise, ilk vaktinde kılmak müstehaptır.
2- Öğle Namazı Vakti:
Hanefi mezhebine göre öğle namazının vakti güneşin tam tepe noktasına geldikten sonra batıya doğru meyletmesiyle başlar ve her şeyin kendi gölgesinin iki katı olduğu zaman sona erer.
Şafii mezhebine göre ise her şeyin kendi gölgesinin bir katı olduğu zaman, öğle namazı vaktinin sonudur.
Cuma namazının vakti de aynen öğle namazının vaktidir.
3- İkindi Namazının Vakti.
İkindi namazının vakti, öğle namazının vaktinin çıkışı ile başlar, güneşin batması ile sona erer.
4- Akşam Namazının Vakti:
Akşam namazının vakti, güneşin batmasından başlayıp, şafağın kaybolmasına kadar devam eden zamandır.
Şafak, İmam-ı Azam’a göre, akşamleyin ufuktaki kızıltıdan sonra meydana gelen beyazlıktır.
İmam Ebu Yusuf ve İmam Muhammed ile diğer üç imama göre ve İmam-ı Azam’dan diğer bir rivayete göre; şafak, ufukta meydana gelen kızartıdır. Bu kızartı kaybolunca akşam namazının vakti çıkmış olur.
Akşam namazını, ilk vaktinde kılmak müstehaptır. Akşam namazının vakti dar olduğundan onu geciktirmek uygun olmaz. Bu namazı kızartının kaybolmasına kadar geciktirme-melidir.
5- Yatsı Namazının Vakti:
Yatsı namazının vakti, akşam namazı vaktinin çıkışı ile başlar, sabah namazı vaktinin girişi ile sona erer.
Hanefi ve Şafii mezhebine göre, yatsı namazının vakti, aynı zamanda vitir namazının da vaktidir. Fakat yatsı namazı kılınmadan, vitir namazı kılınmaz.