Hadice
Wed 6 October 2010, 05:08 pm GMT +0200
Evlilikte İnsanın Duyguların Gözetilmesi
1- Ahmed, Buhârî, Malik, Ebû Davud, Nesaî, el-Ensariyye'den şunu naklederler: Babası, onu biriyle evlendirir. Kendisi duldur. Ancak bu evliliğe karşı koyar ve Rasûlullah'a (s.a.v.) gelerek durumunu arze-der. Rasûlullah da nikahını bozar. [326]
2- Dârekutnî'nin (III. 231) rivayetinde Muhammed b. Ishak tarikiyle Haccâc b. es-Saib'ten, babasından o da ninesi Hansa bint Haddam b. Halid'den şöyle dediğini nakleder: Hansa, dul idi. Babası onu Avfoğullanndan biriyle evlendirdi. Ancak Hansa, Ebû Lubâbe b. Abdilmünzir'i seviyordu. Durumu Rasûlullah'a (s.a.v.) arzedildi. Rasûlullah (s.a.v.), babasına sevdiğiyle onu evlendirmesini emretti. Bunun üzerine, Ebû Lubâbe ile evlendirildi.
3- Ahmed'in rivayeti (XX. 161-162) ise şöyledir: Haccâc b. es-Sâib b. Ebî Lubâbe b. el-Münzir el-Ensari'nin naklettiğine göre, ninesi Ummu's-Sâib Hansa bint Haddam b. Halid, Ebu Lubabe'den önce bir adamın yanında idi. Babası onu Avf h biriyle evlendirmek hususunda ısrarlıydı. Nihayet mesele Rasûlullah'a (s.a.v.) intikal ettirildi. Rasûlullah: "Kendi hakkında karar vermek öncelikle kendisini ilgilendiren bir husustur; onu sevdiğine verin" buyurdu. Bunun üzerine Avf lıdan alındı ve Ebû Lubâbe ile evlendi. Ebû's-Sâib b. Ebî Lubâbe bu kadının oğludur.
Ahmed'in rivayeti hariç bu rivayetlerin hepsi muttasıl olup sahih rivayetlerdir. Ahmed'in rivayeti ise mürseldir. Ancak onun da senedi iyi olup diğer rivayetler sebebiyle kuvvet kazanmaktadır.
Bu olayda Islamın insanî duyguları nasıl gözettiğini, onu evlilik ilişkilerinin temeli saydığını, nikah akdinin devamı ya da feshedilmesi konusunda ne kadar etkili olduğunu gördük.
Rivayetlerde kullanılan şu ifadeleri dikkatlice inceleyelim: "Kadın, bu duruma karşı çıktı," "Ebû Lûbâbe'yi sevdi."
"Rasûlullah (s.a.v.), babasına, onu sevdiğine vermesini emretti."
"Kendi hakkında karar vermek, öncelikle ona aittir, onu sevdiğine verin." [327]