hafiza aise
Thu 2 December 2010, 04:07 pm GMT +0200
22. Evde Bir Banyo Bulunmasının Gerekliliği
Eşlerin evinde bir banyonun olması, mutlaka gereklidir. Sürekli umumî bir hamama gitmesi hususunda kişi hanımına müsamaha etmemelidir. Çünkü rivayet edilen hadislere göre bu haramdır!
a) Hz. Cabir'den şöyle rivayet edilmektedir.
Allah'a ve Ahiret Günü'ne iman eden bir erkek hanımını umumî hamama sokmasın. Allah'a ve Ahiret Günü'ne iman eden bir kimse önünü peştemal ile örttükten sonra hamama girsin ve Allah 'a ve Ahiret Günü'ne iman eden bir kimse içki sofrasına oturmasın.[46]
b) Ümmü Derdâ şöyle anlatmaktadır:
Hamamdan çıktım. (Yolda giderken) Hz. Peygamber ile karşılaştık. Bana nereden geldiğimi sordu. Kendisine hamamdan geldiğimi söyleyince, şöyle buyurdu: "Nefsimi yed-i kudretinde tutan Allah'a yemin ederim ki, annelerinden birinin evinden başka bir yerde, elbiselerini çıkaran bir kadın, kendisiyle Allah arasındaki bütün (haya) perdelerini yırtmış demektir. [47]
c) Ebu'l-Muleyh şöyle anlatmaktadır:
Aişe validemize Şamlı birkaç kadın geldiklerinde, Hz. Aişe onlara nereli olduklarını sordu. Kadınlar Şamlı olduklarım söyleyince, Hz. Aişe; "Siz kadınları umumî hamama giden memleketten misiniz?" dedi. Kadınlar "evet' diye cevap verince, Hz. Aişe şöyle dedi: "Dikkatinizi çekerim! Ben RasûluUah 'tan şöyle işittim: Evinin dışında bir yerde elbisesini çıkaran bir kadın, kendisiyle A ilah arasındaki (haya) perdesini yırtmış demektir.[48]
23. Eşlerin Aralarında Geçeni Başkalarına Anlatması Haramdır
Eşlerin yatakta aralarında geçen şeyleri başkalarına anlatması, her ikisi için de haramdır. Bu hususta iki hadis nakledelim.
a) Kuşkusuz ki Kıyamet Gününde Allah nezdin-de derece bakımından insanların en kötüsü, hammıyla münasebette bulunduktan sonra, hammıyla arasında geçenlerin sırrını ifşa edenlerdir.[49]
b) Yezid kızı Esma şöyle anlatmaktadır:
Hz. Peygamber'in yanında bulunuyordum. Erkekler ve kadınlar oturmuşlardı. RasûluUah; "Kişi hammıyla, hanımı kocasıyla olan münasebetlerini sağda-solda konuşuyor mu?" deyince orada bulunanların hepsi sükût etti. Ben, "Ey Allah'ın Rasülü! Yemin ederim ki konuşuyorlar" dedim. Bunun üzerine Hz. Peygamber; "Sakın ha! Böyle şeyleri anlatmayın. Çünkü böyle şeyleri anlatmak, tıpkı erkek ve dişi iki şeytanın yolda halkın gözü önünde münasebette bulunmasına benzer" dedi. [50]
24. Düğün Yemeği Verilmesinin Gereği
Zifaftan sonra düğün yemeği (velime) vermek gerekir. Çünkü -ileride de beyan olunacağı gibi Hz. Peygamber (s.a) Abdurrahman b. Avf'a evlenme yemeği vermesini emretmiştir.
Büreyde b. Husayb'ın rivayet ettiğine göre, Hz. Ali Hz. Fatıma'yı Rasûlullah'tan isteyince, Rasûlullah; "Evlenmek için Velime vermek gerekir" diye buyurdu. Bunun üzerine Hz. Sa'd, "Ben bir koç veriyorum" dedi. Bir başkası da, "Ben de şu kadar darı veriyorum" diye taahhüdde bulundu.
Bir başka rivayete göre, Ensar'dan bir cemaat, Hz. Ali'ye yardım maksadıyla birkaç sa' (bir ölçü birimidir) buğday toplamıştır.[51]
[46] Hakim, 4/288, Tirmizi, Nesâî, Ahmed, 3/339
[47] İmam Ahmed, (Biri sahih iki isnadla rivayet edilmiştir).
[48] Nesâî dışındaki Sünen'ler, Darİmi, Ahmed, Tayalasi, Hakim, Begavi Nasıruddin Elbani, Hadîs-i Şeriflere Göre Evlenme Adabı, Arslan Yayınları: 38-40.
[49] Ibn Ebi Şeybe 7/67, Müslim, 4/157, Müsned-i Ahmed, 3/69, Ebu Nuaym
[50] İmam Ahmed, Ebu Davud, 1/339 ve Beyhâki Nasıruddin Elbani, Hadîs-i Şeriflere Göre Evlenme Adabı, Arslan Yayınları: 40-41.
[51] Müsned-i Ahmed, 5/359, Taberâni, 1/112, Tâhavî, el-Müşkil, 4/144, 145 Nasıruddin Elbani, Hadîs-i Şeriflere Göre Evlenme Adabı, Arslan Yayınları: 42.
Eşlerin evinde bir banyonun olması, mutlaka gereklidir. Sürekli umumî bir hamama gitmesi hususunda kişi hanımına müsamaha etmemelidir. Çünkü rivayet edilen hadislere göre bu haramdır!
a) Hz. Cabir'den şöyle rivayet edilmektedir.
Allah'a ve Ahiret Günü'ne iman eden bir erkek hanımını umumî hamama sokmasın. Allah'a ve Ahiret Günü'ne iman eden bir kimse önünü peştemal ile örttükten sonra hamama girsin ve Allah 'a ve Ahiret Günü'ne iman eden bir kimse içki sofrasına oturmasın.[46]
b) Ümmü Derdâ şöyle anlatmaktadır:
Hamamdan çıktım. (Yolda giderken) Hz. Peygamber ile karşılaştık. Bana nereden geldiğimi sordu. Kendisine hamamdan geldiğimi söyleyince, şöyle buyurdu: "Nefsimi yed-i kudretinde tutan Allah'a yemin ederim ki, annelerinden birinin evinden başka bir yerde, elbiselerini çıkaran bir kadın, kendisiyle Allah arasındaki bütün (haya) perdelerini yırtmış demektir. [47]
c) Ebu'l-Muleyh şöyle anlatmaktadır:
Aişe validemize Şamlı birkaç kadın geldiklerinde, Hz. Aişe onlara nereli olduklarını sordu. Kadınlar Şamlı olduklarım söyleyince, Hz. Aişe; "Siz kadınları umumî hamama giden memleketten misiniz?" dedi. Kadınlar "evet' diye cevap verince, Hz. Aişe şöyle dedi: "Dikkatinizi çekerim! Ben RasûluUah 'tan şöyle işittim: Evinin dışında bir yerde elbisesini çıkaran bir kadın, kendisiyle A ilah arasındaki (haya) perdesini yırtmış demektir.[48]
23. Eşlerin Aralarında Geçeni Başkalarına Anlatması Haramdır
Eşlerin yatakta aralarında geçen şeyleri başkalarına anlatması, her ikisi için de haramdır. Bu hususta iki hadis nakledelim.
a) Kuşkusuz ki Kıyamet Gününde Allah nezdin-de derece bakımından insanların en kötüsü, hammıyla münasebette bulunduktan sonra, hammıyla arasında geçenlerin sırrını ifşa edenlerdir.[49]
b) Yezid kızı Esma şöyle anlatmaktadır:
Hz. Peygamber'in yanında bulunuyordum. Erkekler ve kadınlar oturmuşlardı. RasûluUah; "Kişi hammıyla, hanımı kocasıyla olan münasebetlerini sağda-solda konuşuyor mu?" deyince orada bulunanların hepsi sükût etti. Ben, "Ey Allah'ın Rasülü! Yemin ederim ki konuşuyorlar" dedim. Bunun üzerine Hz. Peygamber; "Sakın ha! Böyle şeyleri anlatmayın. Çünkü böyle şeyleri anlatmak, tıpkı erkek ve dişi iki şeytanın yolda halkın gözü önünde münasebette bulunmasına benzer" dedi. [50]
24. Düğün Yemeği Verilmesinin Gereği
Zifaftan sonra düğün yemeği (velime) vermek gerekir. Çünkü -ileride de beyan olunacağı gibi Hz. Peygamber (s.a) Abdurrahman b. Avf'a evlenme yemeği vermesini emretmiştir.
Büreyde b. Husayb'ın rivayet ettiğine göre, Hz. Ali Hz. Fatıma'yı Rasûlullah'tan isteyince, Rasûlullah; "Evlenmek için Velime vermek gerekir" diye buyurdu. Bunun üzerine Hz. Sa'd, "Ben bir koç veriyorum" dedi. Bir başkası da, "Ben de şu kadar darı veriyorum" diye taahhüdde bulundu.
Bir başka rivayete göre, Ensar'dan bir cemaat, Hz. Ali'ye yardım maksadıyla birkaç sa' (bir ölçü birimidir) buğday toplamıştır.[51]
[46] Hakim, 4/288, Tirmizi, Nesâî, Ahmed, 3/339
[47] İmam Ahmed, (Biri sahih iki isnadla rivayet edilmiştir).
[48] Nesâî dışındaki Sünen'ler, Darİmi, Ahmed, Tayalasi, Hakim, Begavi Nasıruddin Elbani, Hadîs-i Şeriflere Göre Evlenme Adabı, Arslan Yayınları: 38-40.
[49] Ibn Ebi Şeybe 7/67, Müslim, 4/157, Müsned-i Ahmed, 3/69, Ebu Nuaym
[50] İmam Ahmed, Ebu Davud, 1/339 ve Beyhâki Nasıruddin Elbani, Hadîs-i Şeriflere Göre Evlenme Adabı, Arslan Yayınları: 40-41.
[51] Müsned-i Ahmed, 5/359, Taberâni, 1/112, Tâhavî, el-Müşkil, 4/144, 145 Nasıruddin Elbani, Hadîs-i Şeriflere Göre Evlenme Adabı, Arslan Yayınları: 42.