seymanur K
Wed 6 July 2011, 05:11 pm GMT +0200
El-Mesail Fi'z-Zühdü Ve Gayruhu; Ve'l-Mesail fî Amali'l-Kulub Ve'l-Cevarih
Her iki eser de el-Mesail ile aynı dönemde kaleme alınmıştır. Çünkü müellifin sorunlara yaklaşımı ve tasavvufî hassasiyetle meczedilmiş fıkhî eğilimler paralelinde çözümler önermesi, nefsin afetlerine değinmesi ve bu konuda önceki kuşakların sahabe ve tabiinin görüşlerine yer vermesi göz önünde bulundurulduğunda her üç eser de benzer özellikler göstermektedir.
Belki bu görüşü destekleyen en güçlü delil; her üç eserin birbirini andıran üslubudur. Her üç eser de hemen hemen aynı ifadelerle, şeytanın vesveseleri, nefsin arzuları, kibir, tevekkül, tevfiz (işlerin akıbetini Allah'a havale) ve maişet uğruna çalışma gibi konuları ele almaktadır. Bütün bunlar; her üç eserin de aynı dönemde ve muhtemelen müellife yöneltilen sorulara cevap niteliğinde kaleme alındıkları anlamına gelmektedir. [197]
[197] Haris El- Muhasibi, El- Akl Ve Fehmü’l Kur’an, İşaret Yayınları, İstanbul, 2003: 79-80.