- El Evvel

Adsense kodları


El Evvel

Smf Seo Versiyon , -- Seo entegre sistem.

rray
Gulinur
Sun 26 December 2010, 02:38 pm GMT +0200

El-Evvel

Her varlıktan mukaddem olan, başlangıcı olmayan...

73

el-EVVEL

Allah Teâlâ bütün varlıklar üzerine mukaddem olup kendi varlığının evveli yoktur. Kendisi için asla başlangıç tasavvur olunamaz. Onun için Ona EVVEL demek, "ikincisi var" demek değildir. "Sâbık'ı, yani, kendisinden evvel bir varlık sâhibi yok" demektir.

muhsin iyi
Fri 23 September 2011, 02:25 pm GMT +0200
İnsanın Ebedi Yaşama Arzusu, El-Evvel, El-Âhir, El-Bâkî

Aslında Allah’ın (c.c.) el-Evvel (Öncesi olmayan ilk) ve el-Âhir  (Sonrası olmayan son) oluşu, biz zamanla kayıtlı insanlara göredir. Allah (c.c.) zaman kavramıyla kayıtlı olmadığına göre O her zaman vardır. O’na bir başlangıç ve son düşünülemez. Zaman da evren gibi yaratılmıştır. İnsanın belli bir zamanda doğması, büyümesi, olgunlaşması, ölmesi zaman kavramını bir doğa olgusu haline getirmiştir. Ama Allah (c.c.) doğmamıştır, değişmemiştir ve ölmeyecek diridir. O’nun katında geçmiş zaman, şimdiki zaman, gelecek zaman birdir.

Zaman kavramı ezeli değildir. Evrenle birlikte yaratılmıştır. Ayrıca zaman kavramı ebedi de değildir. Kıyametin kopması ile son bulacaktır. Ahiret için daimi bir mekanla (cennet ve cehennem) ebediyet yaratılmıştır.

İnsanın içerisinde bulunduğu madde âlemini aşıp Allah’ı (c.c.) düşünmesi ve O’na yönelmesi için çeşitli ibadetler konmuştur. Oruç, bedenin doğal ihtiyaçlarını gün boyunca kesmekle bunu gerçekleştirmeye çalışır. Oruçta yeme, içme, cinsel münasebet gibi nefsin maddi âlemle kurduğu doğal ilişki biçimi ilgili sürede askıya alınarak onun ötesinde ruhun ilahi aşkla gereksinim duyduğu Allah (c.c.) rızası boyutuna geçilmeye çalışılır. Zekat da madde âleminin simgesi olan para ile yapılan büyük bir kendini aşma çabasıdır. Hakeza namaz da müminin miracı olarak öteler ötesine, ilahi huzura  yönelmedir. Hac adeta ölüme ve ölümden sonrasına yapılan bir yolculuktur. Kısacası bütün ibadetlerle bu dünyadan, madde âleminden uzaklaşarak Allah’a (c.c.) yönelmeye çalışılır. İşte el-Evvel, el-Âhir güzel isimleri de dünyadan, madde âleminden kopuşun zaman boyutunu simgelemektedir.

El-Evvel, el-Âhir güzel isimleri ile insanın üzerine düşen görev şudur: İnsan evvelinin babanın sulbünde bir meni, annenin rahminde bir kan pıhtısı olduğunu, sonrasının da kabirde çürümüş bir kemik yığını olacağını unutmamalıdır. Bu dünyaya, madde âlemine gönlünü kaptırmamalıdır. Hem dünyayı, madde âlemini hem de geçmiş, şimdiki ve gelecek zamanı aşmalı, ahirete, ebediyete, Allah’a (c.c.)  yönelmelidir.

   Allah (c.c.) yaşamamız için iç dünyamızda bir açlık içgüdüsü yaratmıştır. Bu içgüdü olmasaydı pek çok insan yemek yemeyi ihmal eder, sağlığını bozardı. Allah (c.c.) sadece iç dünyamızda el-Hayy (Allah ölmeyen diridir.)  güzel ismiyle açlık içgüdüsünü yaratmamış dış dünyada da er-Rezzâk (Allah bütün varlıları besler.) güzel ismiyle bunun için yeryüzü büyüklüğünde bir sofra kurmuştur. Bitkilerin, hayvanların çoğu iştahımıza ve midemize hizmet etmektedirler. İnsanın iç dünyasında bir de ebedi yaşam arzusu vardır. İnsan fani olmayı kendisine, sevdiklerine hiç yakıştırmamaktadır. Ölüm sanki hiç başına gelmeyecek bir şeymiş gibi yaşamaktadır. Bunun nedeni insanın ebedi yaşama olan tutkusudur. Allah (c.c.) nasıl açlık içgüdüsünü tatmin için yeryüzünü bir sofra gibi hazırlamışsa, elbette insanın bu ebedi yaşama arzusunu görmezden gelmeyecek, ahireti de yaratacaktır. 

   El-Bâkî (var oluşunun sonu olmamak) güzel ismi insanın faniliği nedeni ile ruhsal dünyasında meydana gelen karamsarlığa merhem olabilecek bir anlama sahiptir. Gerçi ölüm pek bilincimize gelmez. Gelse de hemen uzaklaştırmaya çalışırız veya başkalarının başına gelir ama benim başıma gelmez biçiminde bencilce bir düşünceyle yaşamımızdan soyutlarız. Ama evren, yeryüzü, maddi ve manevi bünyemiz ölümü adeta bize bir ders gibi okutmaya çalışır. Yaş ilerledikçe de bu dersler daha bir etkisini gösterir. Gece ve uyku ölümün ikizi gibi her gün yakamıza yapışır. Sonbahar ölümü doğada gözlerimizin önüne sermeye başlar. Bunlar elbette üzerinde düşünülecek konular değildir, ama insan ruhunda derin akisler bırakır. Bilinçdışı dünyamız ölüm kaygısıyla sarsılmaya, huzursuz olmaya başlar. Dünyanın güzelliklerinde faniliği görürüz ve iç dünyamız adeta buna isyan eder. İşte Allah (c.c.) böyle bir buhranlı anda el-Bâkî güzel ismiyle bizim imdadımız yetişir ve ebedi yaşam arzumuzu tatmin eder.

   Nakşibendiyye tarikatında küçük zikir topluluğunda (küçük hatme-i hacegânda) Allah’ın (c.c.) bu güzel isminin bir seferde iki kere zikredilmesi çok manidardır: “Yâ Bâkî Ente’l- Bâkî (Ey Bâkî, Sen el-Bâkî’sin). İlk Bâkî ile insanın faniliğine merhem olunmakta, ikinci Bâkî ile de ebedilik karşısında duyulan iştiyak dile getirilmektedir. Başlarındaki sözcükler de bu sözlerimizi teyit etmektedir. Şöyle ki: İnsan bir tehlike anında ünlemleri kullanır. İlkinde fanilik bir ruhsal hastalık, yani bir bunalım ve buhran doğurduğu için bir yaşamsal ihtiyaçla “Yâ (Ey)” ünleminin kullanılması uygun düşmüştür. İkincisinde bu ruhsal hastalıktan kurtulan insanın aşk, arzu, iştiyak duyduğu ebedilik özlemi için Allah’la (c.c.) içten bir ilişkiye girmek istemesi dile getirilmiştir. “Ente (Sen)” zamiri de bu sıcak ilgiye işaret etmektedir. Yani, Yâ Bâkî Ente’l- Bâkî, ruhumuzun faniliğine şifa, ebedi yaşam arzusuna şevk katan bir anlam bünyesine sahiptir.

   El-Bâkî güzel ismi ile kula düşen görev, nasıl bir tohum toprağa düştüğünde dış kabuğu çürüyüp filizlenirse insan da ölüp kabre girince ebedi bir yaşam için yeniden diriltileceği konusunda bir kuşkuya düşmemesidir. Gönül ister ki bu ebedi yaşam cennetle ve Allah’ın (c.c.) rızasıyla ödüllendirilsin.
Muhsin İyi

sümeyra
Fri 23 September 2011, 02:43 pm GMT +0200


      Nakşibendiyye tarikatında küçük zikir topluluğunda (küçük hatme-i hacegânda) ALLAH’ın (c.c.) bu güzel isminin bir seferde iki kere zikredilmesi çok manidardır: “Yâ Bâkî Ente’l- Bâkî (Ey Bâkî, Sen el-Bâkî’sin). İlk Bâkî ile insanın faniliğine merhem olunmakta, ikinci Bâkî ile de ebedilik karşısında duyulan iştiyak dile getirilmektedir. Başlarındaki sözcükler de bu sözlerimizi teyit etmektedir. Şöyle ki: İnsan bir tehlike anında ünlemleri kullanır. İlkinde fanilik bir ruhsal hastalık, yani bir bunalım ve buhran doğurduğu için bir yaşamsal ihtiyaçla “Yâ (Ey)” ünleminin kullanılması uygun düşmüştür. İkincisinde bu ruhsal hastalıktan kurtulan insanın aşk, arzu, iştiyak duyduğu ebedilik özlemi için ALLAH’la (c.c.) içten bir ilişkiye girmek istemesi dile getirilmiştir. “Ente (Sen)” zamiri de bu sıcak ilgiye işaret etmektedir. Yani, Yâ Bâkî Ente’l- Bâkî, ruhumuzun faniliğine şifa, ebedi yaşam arzusuna şevk katan bir anlam bünyesine sahiptir.
    Üstadımızın Lem'alar adlı eserinden bu mevzuyu okursak,konu çok daha güzel anlaşılabilir..Değerli katkınız için Rabbim razı olsun..

reyyan
Tue 20 August 2013, 04:05 pm GMT +0200
Evvel, kıdem sıfatını da bizlere hatırlatıyor, Rabbimize iman ediyoruz bütün isim ve sıfatlarına, elhamdülillah...

cerendemir
Sat 14 September 2013, 01:28 am GMT +0200
İnsan düşünüyor ama evrenin başlangıcını,evvelini bulamıyor.Çünkü yok Rabbimin evreni nasıl,ne zaman yarattı bilmiyoruz.Allah'ın emrine,birliğine ve evvel ismine subhanallah.

ilim ehli
Sat 14 September 2013, 02:09 am GMT +0200
YA BAKİ ENTEL BAKİ

8/A
Fri 10 January 2014, 09:39 pm GMT +0200
- Kur’an’da Allah, kendi  Zat-ı akdesinin  hakikatinden, mahiyetinden  söz etmez. Onu kendi ilmine tahsis edip sır gibi saklar. Zaten insanın akıl ve  idraki de onu tasavvur etmekten âcizdir. Kendi öz benliğini teşkil eden ruhunun mahiyetini anlamaktan âciz olan insanın, kendi yaratıcısının mahiyetini anlamasına elbette imkan yoktur. Nitekim peygamberimiz(asm) de “Allah’ın yaratıklarını, sanatını düşünün, fakat onun zat-ı akdesini düşünmeyin, çünkü siz onu hakkıyla değerlendirip anlayamazsınız” buyurmuştur(Aclûnî, 1/311).

Zeynep7D
Fri 10 January 2014, 09:43 pm GMT +0200
“el-Evvel ve el-Âhîr’dir; ez-Zâhîr ve el-Batîn’dır; ve O her şeyi en iyi bilendir.                (Hadîd 57:3)
 
Evvel; ilk, Ahir; sondur. Peygamberler içinde evvel kullanılır. “Şeriki yoktur onun, ben bununla emrolundum ve ben Müslümanların evveliyim” (En’âm 6:163).

RAMAZAN 7/D
Sun 26 July 2015, 09:07 pm GMT +0200
Es Selamün Aleyküm . ALLAH-u Teâla'nın varlığının Evveli yoktur ve sonsuza kadar da  olacak O' dur

Bilal2009
Tue 28 July 2015, 02:57 am GMT +0200
Ve aleykümüsselam ve rahmetüllah,  Rabbimizden  ( celle celaluhu ) hiçbir şey yoktur. Rabbimizin ( celle celaluhu ) öncesi ve sonrası da yoktur. Allah ( celle celaluhu ) zamandan ve mekandan munezzehtir.

mevlüde06
Tue 28 July 2015, 10:02 am GMT +0200
Ve aleykumusselam ve rahmetullah;Rabbim bu güzel isimlerini hakkıyla öğrenip,anlayabilmeyi nasip eylesin inşallah.Allah razı olsun..

[Muhammed]
Tue 28 July 2015, 11:28 am GMT +0200
Ve Alleykümselam Ve Rahmetullah Ve Berekatuh.Kendisinden önce hiçbir varlık olmamıştır.O tektir.Ondan başka ilah'ta yoktur.Rabbim bizleri kendisi olan iteatinden ayırmasın İnşaAllah.Rabbim bizleri sevdiği kular arasına ve cennet ehli kulları arasına alsın İnşaAllah.Allah razı olsun İnşaAllah...

ikranur 7d
Tue 28 July 2015, 11:39 am GMT +0200
ve aleykümüsselam ve rahmetullah ve berekatuh.
Allah Tealanın evveli yoktur. Allah ilktir.

ykpcn
Tue 28 July 2015, 12:35 pm GMT +0200
Ve aleykümüsselam ve rahmetullah.Allah razı olsun paylaşımdan dolayı.

AyşeSungur7-B
Tue 28 July 2015, 11:04 pm GMT +0200
Allah'ın öncesi veya sonrası yoktur.O hiçbir zaman doğmamıştır ve hiçbir zaman da ölmeyecektir.

yagmur_7-c
Mon 3 August 2015, 08:08 pm GMT +0200
Esselamu aleykum;
Allah sonsuzdur başı ve sonu yoktur ,o sürekli ve her zaman daimdir..Rabbim onun ismiyle yaşayabilmeyi ve öğrenebilmeyi nasip etsin inşalalh ..Rabbim c.c. razı olsun....

Mustafa/Samed
Wed 12 August 2015, 12:29 pm GMT +0200
Ve Aleykümüsselam. Allah'ın başlangıcı yoktur.

rabiayldz
Mon 18 January 2016, 04:26 pm GMT +0200
El-Evvel her şeyden önce var olan. Allah tektir. Allah'dan başka ilah yoktur. Allah bizleri affeder inşAllah. (AMİN).

hatice öncü 7B
Tue 19 January 2016, 06:03 pm GMT +0200
   Yüce Allah bütün evrenin sahibidir . O tekdir , doğurmamış ve doğrulmamıştır.O yüzden o El Evvel'dir.

melda 6D
Tue 19 January 2016, 07:04 pm GMT +0200
Selamün aleyküm. İnşallah Rabbimiz doksan dokuz sıfatını her birini manasıyla biliriz. Allah razı olsun.

es-Sabur
Tue 19 January 2016, 08:13 pm GMT +0200
Ondan evvel hiç bir şey yoktur düşünülemez zaten herşeyin başlangıcı büyük Yaratıcı dır kesinlikle

Alican 7-B
Tue 2 February 2016, 10:33 pm GMT +0200
Selamun Aleyküm. İnsanlar düşünüyor dünyanın ne zaman başlangıcı olduğunu evrenin ne zaman başlangıcının olduğunu ama bulamıyorlar. Çünkü Rabbim her şeye mukaddes. Rabbim paylaşım için razı olsun.

selma 8-D
Fri 20 May 2016, 03:53 pm GMT +0200
El evvel Allah tektir birdir allahîn òncesi veya sonrasî yoktur

Yağmur Gmş
Fri 20 May 2016, 04:01 pm GMT +0200
Bismillah...
Rabbimin El Evvel ismi ondan başka bir ilah olmadığının en büyük kanıtıdır. Bunu da vesilenizle öğrenmiş olduk. Allah cc. razı olsun.

Edanur 8/D
Fri 20 May 2016, 04:25 pm GMT +0200
Esselamun Aleyküm
Allah Teala hayy dır hakktır.Ondan öncesi ve ondan sonrası yoktur.
Allah c.c razı olsun inşaallah

[Muhammed]
Fri 20 May 2016, 05:56 pm GMT +0200
Ve Alleykümselam Ve Rahmetullah Ve Berekatuh.Allah c.c herşeyi bir düzen içerisinde yaratmıştır.İnsan oğlu bunları düşünmeye kalkınca bunlara yanıt bulamıyor.Rabbimizin kudretinden sual olunmaz.O alemlerin Rabbi'dir ve tek'tie ondan başka ilah yoktur.

melda 6D
Fri 20 May 2016, 06:22 pm GMT +0200
Selamün aleyküm .   Rabbim  El Evvel ' dır. Ondan başka ilah yoktur .

damla6d
Fri 20 May 2016, 06:49 pm GMT +0200
#Esselamu aleykum..El evvel başı,başlanıcı olmayan demektir..Allah a.c. nin ne başı ve de sonu vardır..Rabbim razı olsun..#

HALACAHAN
Fri 17 June 2016, 04:10 am GMT +0200
Rabbimizin varlığı sonsuzdur zaman ve mekandan munezehtir..Doğmamış ve dogrulmamistir..

melda 6D
Mon 20 June 2016, 09:04 pm GMT +0200
Allah El Evvel ' dır.

HALACAHAN
Mon 17 October 2016, 12:26 pm GMT +0200
Rabbim evvel ve ahirdir. .Doğmamış ve dogurmamiztir..Rabbim bizlere hayirli ömürler ver ..Bizlere merhamet eyle ..Sana karşı gelmekten isyana dusmekten koru ..

cihanbag
Sat 19 November 2016, 04:49 pm GMT +0200
allahtan başka birtane yoktur o doğmamış doğurmamıştır asla ölmeyecektir ondan önceside sonrası yoktur o tektir.

Oğuzhan D7
Sun 20 November 2016, 06:19 pm GMT +0200
Esselamu Aleykum.
Yaradan Allah'tır.
Yaradan Sonsuzdur.
Allah 1 dir
[/b][/i]

Furkan D7
Sun 27 November 2016, 10:31 pm GMT +0200
Selamun Aleyküm
Herşeyi Yaratan Sadece Allahtır.
Allah Sonsuz Bir Varlıktır.
Allah Tekdir.Ve Görünmezdir

Sevgi.
Mon 28 November 2016, 01:54 am GMT +0200
Esselâmü Aleyküm Ve Rahmetüllah. Allah'ın isimlerini manaları ile birlikte bilip herdaim zikredenlerden oluruz inşaAllah. Amin ecmain.

Esma korkmaz koü
Fri 28 December 2018, 12:14 am GMT +0200
Rabbim ezeli ve ebedidir.. Hamid ve şükür rabbime dir.. Selam ve dua ile