rray
bengisu
Sun 9 December 2007, 06:57 pm GMT +0200
Hanefi Mezhebi’nin ortaya çıkması
Hanefi mezhebinin temeli, İmam-ı Azam’a yani Ebu Hanife’nin (H.80-150 / M.699-767) içtihatlarına dayanır.
Aynı şekilde İmam-ı Azam’ın talebeleri de onun rivayet ettiği hadisleri, kabul ettiği görüşlerini toplayarak sistemleştirdiler. O görüşlerinden yeni yeni eserler telif ettiler. Zaman içerisinde bu eserlere şerh yazdılar. İmamların görüşlerine ve fıkıhtaki usullerine uygun yeni yeni hükümler çıkardılar. Bunlarda çeşitli bölgelere dağıldılar. Böylece İmam-ı Azam’ın görüşleri bir mezhep halini aldı.
İmam-ı Azam’ın talebeleri arasında en meşhurları; İmam Ebu Yusuf ve İmam-ı Muhammed’dir. Bu iki İmamın zaman zaman İmam-ı Azam’dan farklı fetvalarda verdiklerini de burada ifade edelim. Bunun en mühim sebeplerinden birisi, o alimler zamanında hadislerin daha derli toplu hale gelmesidir. Bunlar kendilerine sahih bir hadis ulaştığında (İmam’ın fetvasına aykırı bir şey söylüyorsa) hocalarının fetvalarına zırt hükümler vermişlerdir.
Mâliki Mezhebi’nin ortaya çıkması
Maliki mezhebi, İmam Malik Hz.lerinin (ö. 179 / 795) içtihatlarına dayanır. Zaman içerisinde İmam-ı Malik’in talebeleri de onun rivayet ettikleri hadisleri ve görüşlerini toplayarak benimsemiş ve sistemleştirmişlerdir. Onun talebeleri de onun metoduna uygun şekilde karşılaştıkları yeni meselelerde fetva verdiler, böylece de Malikî mezhebi ortaya çıktı.
Şafi Mezhebi’nin zuhuru
İmam Şafii, Maliki ve Hanefi mezheplerinin usullerinin yayılmaya başladığı ilk zamanlarda yetişti. (H.150-204 / M.767/819).
İmam-ı Şafii Hz.lerinin, bu iki İmam’dan sonra dünyaya gelmesi, kendisi için Allah’ın büyük bir lütfu idi. Çünkü o ilimle meşgul olduğu zamanlarda, bu iki mezhep teşekkül etmiş, usülleri belirlenmiş ve bir çok yerde yaygınlaşmıştı. Dolayısıyla İmam-ı Şafi Hz.leri mezheplerin yollarını inceleme fırsatı buldu. Ve onlardan farklı bir usül takip etti. Ve fıkhın usulleri ile ilgili İslam tarihinde ilk eser olan ‘er-Risale’ isimli kitabını yazdı.
Diğer taraftan, Sahabilerin her biri (tabii olarak) bütün hadisleri bilmiyordu. Hakkında hadis ulaşmamış meselelerde kendi içtihatları ile fetva veriyorlardı. Bu da birbirinden farklı değişik yerlerde yaşayan sahabiler arasında, aynı konu hakkında farklı hükümler vermesine yol açıyordu.
Sahabilerin içtihatları İmam-ı Şafii zamanında derlenip toplanmıştır ve böylece aynı meselede sahabilerin verdikleri farklı fetvalar gün yüzüne çıkmıştı. İmam- Şafi bunların çoğunu sahih hadislere dayanarak eledi.
Yine, önceki alimlerin o konuda kendilerine bir hadis ulaştığı takdirde, o hadisi bilmeden evvel kendi içtihatlarıyla verdikleri fetvalardan vazgeçtiklerini gördü. Bunun için önceki alimlerin ittifak etmedikleri içtihatlara sarılmayı bıraktı.
Zaman içerisinde fakihler onun etrafında toplandılar, onun kitaplarını şerhettiler. Onun geliştirdiği usüle uygun fetvalar verdiler. Böylece Şafii Mezhebi doğdu.
Hanbeli Mezhebi
Hanbeli Mezhebi’nin esasları, Ahmed b. Hanbelin içtihatlarına dayanır. Yine bu mezhep de onun talebeleri tarafından sistemleştirilerek batıl olan ve sahih kavillere dayanmayan görüşlerin zararlarından bertaraf edilerek günümüze kadar ulaştırılmıştır.
Kaan8/B
Wed 8 April 2015, 12:03 pm GMT +0200
1.Hanefi Mezhebi Mezhebin kurucusu İmam-ı Azam Ebû Hanîfedir (rh.). Hicri 80 (M. 699) yılında Kufede doğmuş, 150de (M. 767) Bağdatta vefat etmiştir. Aslen varlıklı bir aileden gelen İmâm-ı Azam hazretleri, ilim öğrenme ve öğretmenin yanında ticaretle de meşgul olmuştur. Ticari hayatı, günlük meseleleri iyi bilmesine, ihtiyaçları yakından tanıyıp problemleri kolay ve isabetli çözmesine yardımcı olmuştur. İmam-ı Azam Ebû Hanife (rh.) ictihatlarında daima insanların ihtiyaçlarını, dinin inanç ve ameldeki maksadını, temel kriterleri dikkate alarak hareket etmiştir. Mezhebin en önemli özelliği, ayet ve hadislerin hükmü ile aklın yorumu arasında makul bir dengenin oluşudur. Dört ana şerî delilin yanında örf ve âdet gibi ferî delilleri, kamu yararını daima göz önünde bulundurmuş, kişi hak ve hürriyetlerinin korunmasını düstur (ilke) edinmiştir. Kaynaklarda, İmâm-ı Azamın (rh.) dört bine yakın talebesinin olduğu ifade edilir. Bunlardan kırk tanesi ictihad yapabilecek seviyeye gelmiştir. İmam Ebû Yusuf ve İmam Muhammed (İmameyn) rahımehümallah en meşhur iki talebesidir. Ebû Hanîfe (rh.), Ehl-i Irak fıkhının temsilcisidir. Mezhep ekseriyetle Türkiye, Balkanlar, Türkistan, Hindistan, Pakistanda yaygındır. 2. Mâlikî mezhebi Mezhebin kurucusu İmam Maliktir (rh.). Hicri 93 (M. 711) yılında Medinede doğmuş, 179 (M. 795) yılında yine Medînede vefat etmiştir. Mezhebin en önemli özelliği, İmam Mâlikin, o günün ilim merkezi durumunda olan Medine halkının uygulamasına büyük ehemmiyet vermesidir. Ona göre, Medinelilerin ameli, mütevatir sünnet (en kuvvetli sünnet) hükmündedir. Mezheb genellikle Mısır ve Kuzey Afrikada yaygındır. İmam Mâlik, ehl-i hadis veya ehl-i Hicaz fıkhının temsilcisidir. 3. Şâfiî mezhebi Mezhebin kurucusu İmam Şâfiîdir. Hicri 150 tarihinde (M. 767) Filistinin Gazze şehrinde doğmuş, 204te (M. 819) de Mısırda vefat etmiştir (rh.). İmam Mâlikten Hicaz fıkhını, Ebû Hanîfenin talebesi olan İmam Muhammedden de Irak fıkhını öğrendi. Mezhebinin en önemli özelliği, âdeta Hanefî ile Mâlikî fıkhının terkibi/sentezi (birleşimi) niteliğinde olmasıdır. Şâfiî mezhebi genellikle Mısır, Suriye, Irak, Horasanda yaygındır. Ayrıca Türkiyenin Doğu ve Güney Doğu bölgelerinde de epeyce mensubu bulunmaktadır. 4. Hanbelî mezhebi Mezhebin kurucusu İmam Ahmed b. Hanbeldir (rh.). Hicri 164te (M. 780) Bağdatda doğmuş, 204te (855) de yine Bağdatta vefat etmiştir. İmam Ahmed b. Hanbel ibadet ve muamelat konularında iki ayrı usûl benimsedi. İbadetle ilgili hususlarda ayet ve hadislere çok sıkı sarılmakla birlikte, muamelat(3) konularında (günlük hayatın icapları) bir şeyin haram olduğuna dair ayet ve hadislerde açık bir delil yoksa, onun mubah olduğuna hükmederek daha serbest bir anlayış geliştirdi. Mezheb genellikle Hicaz, Filistin, Mısır gibi ülkelerde yaygındır. Bu dört hak mezhepten başka daha otuza yakın amelde hak mezhebin olduğu bilinmektedir. Ancak bunların bağlıları kalmadığı için kitaplarda sadece isimleri vardır.
ALINTIDIR
========
Haktan7/b
Wed 8 April 2015, 12:52 pm GMT +0200
Paylaşım İçin Allah Razı Olsun . Sizin Sayenizde Dört Büyük Mezhebi Öğrenmiş Oldum ..
melda 6D
Wed 8 April 2015, 01:18 pm GMT +0200
Ve Aleykumus Selam. Mezheplerin çokluğu İslam dininin zenginliğini gösterir. Paygamber Efendimiz abdest alıyormuş o sırada Hz Hatice Ona dokunmuş. O sırada da burnu yada dişi kanamış. Peygamberimiz tekrar abdestini almış. Şafi meshebi hanımı dokunduğu için hanifi meshebi burnu ya da dişi kanadığı için diyerek yorumlanmış.
8c nazlı
Fri 10 April 2015, 02:26 pm GMT +0200
mezhepler...Hanefi Mezhebi,Mâliki Mezhebi,ŞAFİ Mezhebi,HANBELİ Mezhebi vardır.
ceren
Mon 20 July 2015, 06:50 pm GMT +0200
Aleykümselam.Rabbim razı olsun paylaşımdan kardeşim.Rabbim bizi bu dört çezhebe uyan ve ibadet eden,Salih kullardan eylesin inşallah.....
Bilal2009
Fri 24 July 2015, 04:11 am GMT +0200
Ve aleykümüsselam ve rahmetüllah, 4 mezhep de haktır. Mezhep ayrimciligina yani mezhepçilige hiç gerek yok aslında. Rabbim ( celle celaluhu ) bizlerin taslasmis kalbini yumusatsin.
Nursima 7/B
Thu 31 March 2016, 10:01 pm GMT +0200
Selamun aleyküm ve rahmatululahi ve berakatuh.4 mezhepte iyidir.Yani mezhep kavgası ve ayrımcılığı tarzı şeyler bu durumda saçma.BU 4 mezhebin bir yolu var.O da Kur'an-ı Kerim ve Allah yoludur.
Sümeyye Şahiner7B
Mon 4 April 2016, 02:08 pm GMT +0200
Esselamu Aleykum ;Dört büyük mezhep:Hanefi,şafi,maliki ve hanbelidir.Hanefi mezhebinin imamı ''İmamı Azamdır''.Şafi mezhebinin imamı''İmamı Şafi''dir.. İmamı Şafinin Ebu Hanefi'nin vefat ettiği sene doğması İslam aleminde güzel bir şekilde ,manidar karşılanmıştır .
Aydınlattığınız için Allah c.c razı olsun.
damla6d
Mon 4 April 2016, 02:10 pm GMT +0200
#Esselamu aleykum..Aslında değişen fazla şey yok..Tüm mezheplerde Allah a.c. ye inanç söz konusu..Sadece bazı değişik kurallar var..Rabbim razı olsun..#
sultan aktay
Mon 4 April 2016, 03:55 pm GMT +0200
allah razı olsun
selma 8-D
Mon 4 April 2016, 04:37 pm GMT +0200
Bismillah
İnşaallah bizlerde mezhepimizi uygulayalım ve mezhep ayrımcılığı yapmayalım
Allah razı olsun
ceren
Wed 18 October 2017, 03:03 pm GMT +0200
Aleykümselam.İslam dininde oluşan bu dört hak mezhep aynı şeyi savunur aynı ibadeti yapar.Bazı farklılıklar olsa da hepsi peygamber efendimizi örnek alıp hak yolda gider.Rabbim bizleri bu dört hak mezhepe uyan ve ona göre amel eden kullardan eylesin inşallah.
İsra Mirac (Esra)
Fri 26 October 2018, 11:57 pm GMT +0200
Allah hepsinden razı olsun . Büyük alimler yaşamlarını ilme adamışlar. ve dinimizi zenginleştirmişler.
Fatma6969
Sat 3 November 2018, 08:52 am GMT +0200
Mesepler konusunda çok bir bilginiz olmamakla birlikte herkesin kendi mezhebine uyuması gerektiğini biliyoruz. Öğrencilerimle abdest namaz konularını konuşurken Hocam neden şafii mezhebinde kan abdesti bozmuyor keşke bizde Şafii olsak ne güzel bi şey diye yorumlar yapıyorlar. Halbuki çoğu hususta İmam Şafii diğer mezheplere göre daha kati davranmıştır. Rabbim hepsinin makamını güzel eylesin hepsinden razı olsun islam adına yapılan bu çalışmalar ahirete kadar devam edecek güzel çalışmalar. Allah razı olsun
Esma Hamuş
Sat 3 November 2018, 09:23 am GMT +0200
Rabbim razı olsun bütün imamlarımızdan.. Aslında hepsi de aynı Efendimize tabi olurlar fakat amelde farklılık olabiliyor.. Fakat bunları söylerken de yine Efendimizin sünnetine uyarak söylerler.. Rabbim bizleri imamlarımıza önderlerimize uyanlaradan eylesin inşaallah
ceren
Sat 3 November 2018, 03:09 pm GMT +0200
Esselamu aleyküm. Rabbım razı olsun bilgilerden kardeşim. Bizleri de dört mezhebe tabi hakkıyla yasayan ibadet eden kullardan eylesin insallah...
Esma korkmaz koü
Mon 28 January 2019, 12:16 am GMT +0200
her birisi hak mezheptir,detaylı bilgi için rabbim razı olsun.dua ile..
ceren
Wed 20 November 2019, 02:55 pm GMT +0200
Esselamu aleyküm.Rabbim razı olsun bilgilerden kardeşim...
Sevgi.
Thu 21 November 2019, 05:18 am GMT +0200
Aleyküm selâm. Bilgiler için Allah razı olsun kardeşim
es-Sabur
Thu 21 November 2019, 05:32 am GMT +0200
Dört mezhep şunlardır Hanefi Şafi Maliki ve Hanbeli dir ibadetlerimizde bize yol gösterirler