hafiza aise
Fri 3 December 2010, 02:27 pm GMT +0200
10. Cünup Olan Kimsenin Uyumadan Önce Âbdest Alması
Cünub olan eşler, ancak abdest aldıktan sonra uyuyabilirler. Nitekim bu konuda birçok hadis varid olmuştur.
a) Hz. Aişe şöyle demektedir:
Hz. Peygamber (s.a) cünup iken yemek veya uyumak istediğinde, avret mahallini yıkar ve namaz abdesti gibi abdest alırdı.[21]
b) İbn Ömer şöyle rivayet etmektedir:
Babam (Hz. Ömer), Hz. Peygamber'e; "Cünup olarak uyuyabilir miyiz? diye sorduğunda, Hz. Peygamber; "Evet, abdest aldığınız takdirde uyuyabilirsiniz (Bir rivayete göre; Abdest al, avret mahallini yıkas sonra uyu)" diye buyurdu. [22]
Diğer bir rivayette: "Evet, abdest aldıktan sonra, istenilirse gusledene kadar uyunabilir" denilmektedir.
Bir başka rivayette ise: "Evet, uyunabilir, istenilirse abdest de alınabilir" diye buyurulmaktadır.
c) Ammar b. Yasir şöyle rivayet etmektedir:
Hz. Peygamber (s.a) üç sınıf insana meleklerin yaklaşamayacağını söylemiştir: "Kâfir bir kimsenin leşine, bedenine kadınlara mahsus -heluk- diye adlandırılan kokuyu sürene ve cünup iken abdest almadan yatana.[23]
11. Bu Abdestin Hükmü
Cünup iken alınan abdest şer'an vacip değildir. Sadece müekked olan müstehab davranışlardandır. Nitekim Hz. Ömer; "Cünup iken uyuyabilir miyiz?"diye sorduğunda, Hz. Peygamber (s.a), "Evet, uyuyabilirsiniz, dilerseniz abdest de alabilirsiniz" diye cevap vermiştir. [24]
Bu abdestin müstehab olduğunu, Hz. Aişe'nin rivayet ettiği bir hadis teyid etmektedir. [25] (Fakat yukarıdaki 19 nolu hadiste buyurulduğu gibi takvayı gözeten bir kimse hiç olmazsa ya abdest almalı ya da teyemmüm etmelidir).[26]
12. Cünup Olan Bir Kimsenin Abdest Yerine Teyemmüm Alması
Eşler abdest yerine bazen teyemmüm alarak da yatabilirler. Nitekim Hz. Aişe; "Rasûlullah cünup iken uyumak istediğinde abdest alır ya da teyemmüm ederdi" buyurmuştur. [27]
13. Uyku Öncesinde Gusül Almak Daha Makbuldür
Eşlerin uyumadan önce yıkanmaları daha iyidir. Nitekim Abdullah b. Kays, Hz. Aişe'ye, "Rasûlullah cünup iken ne yapardı; yıkanmadan önce mi uyurdu, yoksa uyumadan önce mi yıkanırdı?'"diye sorduğunu ve Hz. Aişe'nin şöyle cevap verdiğini bildirmektedir:
"Her iki şekilde de olurdu, Bazan yıkandıktan sonra uyur, bazen de abdest alarak uyurdu!" Bunun üzerine Abdullah b. Kays şöyle der: "Bu hususta Ümmet-i Muhammed'e genişlik ihsan eden yüce Allah'a hamdolsun.[28]
[21] Sahihu Süneni Ebi Davud, Hadis no: 218, (Haz. Nasurid-din Elbanî) Lııhari, Müslim, Ebu Avane. (Burada söz konusu edilen abdest vacip değil, sünnettir)
[22] Üç Sünen sahibi
(18/a) Ebu Davud
(18/b) Müslim, Ebu Avane, Beyhaki. Bu hadis, abdestin vacip olmadığına delildir.
[23] Ebu Davud, 2/192-193, Müsned-i Ahmed, Tahavî, Beyha-ki, Taberânî, Mu'cem'ul-Kebir, 3/143 (îbn Abbas'tan). Tirmizi bu hadisin sahih olduğunu söylemiştir. Nasıruddin Elbani, Hadîs-i Şeriflere Göre Evlenme Adabı, Arslan Yayınları: 24-26.
[24] İbn Hibban, Îbn Huzeyme'ye nispeten Zehebî, Telhis
[25] İbn Ebi Şeybe, 1/45, Nesâî dışında diğer sünen sahipleri, Tahavî, Tayalasî, İmam Ahmed, Beyhakî ve Hakîm
[26] Nasıruddin Elbani, Hadîs-i Şeriflere Göre Evlenme Adabı, Arslan Yayınları: 26.
[27] Beyhaki, 1/200 (Assam b. Ali tankıyla). Hafız İbn Hacer "Feth"de senedinin hasen olduğunu söylemiştir, (1/313) Nasıruddin Elbani, Hadîs-i Şeriflere Göre Evlenme Adabı, Arslan Yayınları: 27.
[28] Müslim, 1/171, EbuAvane. 1/278, Müsned-i Ahmet, 6/73,149 Nasıruddin Elbani, Hadîs-i Şeriflere Göre Evlenme Adabı, Arslan Yayınları: 27-28.
Cünub olan eşler, ancak abdest aldıktan sonra uyuyabilirler. Nitekim bu konuda birçok hadis varid olmuştur.
a) Hz. Aişe şöyle demektedir:
Hz. Peygamber (s.a) cünup iken yemek veya uyumak istediğinde, avret mahallini yıkar ve namaz abdesti gibi abdest alırdı.[21]
b) İbn Ömer şöyle rivayet etmektedir:
Babam (Hz. Ömer), Hz. Peygamber'e; "Cünup olarak uyuyabilir miyiz? diye sorduğunda, Hz. Peygamber; "Evet, abdest aldığınız takdirde uyuyabilirsiniz (Bir rivayete göre; Abdest al, avret mahallini yıkas sonra uyu)" diye buyurdu. [22]
Diğer bir rivayette: "Evet, abdest aldıktan sonra, istenilirse gusledene kadar uyunabilir" denilmektedir.
Bir başka rivayette ise: "Evet, uyunabilir, istenilirse abdest de alınabilir" diye buyurulmaktadır.
c) Ammar b. Yasir şöyle rivayet etmektedir:
Hz. Peygamber (s.a) üç sınıf insana meleklerin yaklaşamayacağını söylemiştir: "Kâfir bir kimsenin leşine, bedenine kadınlara mahsus -heluk- diye adlandırılan kokuyu sürene ve cünup iken abdest almadan yatana.[23]
11. Bu Abdestin Hükmü
Cünup iken alınan abdest şer'an vacip değildir. Sadece müekked olan müstehab davranışlardandır. Nitekim Hz. Ömer; "Cünup iken uyuyabilir miyiz?"diye sorduğunda, Hz. Peygamber (s.a), "Evet, uyuyabilirsiniz, dilerseniz abdest de alabilirsiniz" diye cevap vermiştir. [24]
Bu abdestin müstehab olduğunu, Hz. Aişe'nin rivayet ettiği bir hadis teyid etmektedir. [25] (Fakat yukarıdaki 19 nolu hadiste buyurulduğu gibi takvayı gözeten bir kimse hiç olmazsa ya abdest almalı ya da teyemmüm etmelidir).[26]
12. Cünup Olan Bir Kimsenin Abdest Yerine Teyemmüm Alması
Eşler abdest yerine bazen teyemmüm alarak da yatabilirler. Nitekim Hz. Aişe; "Rasûlullah cünup iken uyumak istediğinde abdest alır ya da teyemmüm ederdi" buyurmuştur. [27]
13. Uyku Öncesinde Gusül Almak Daha Makbuldür
Eşlerin uyumadan önce yıkanmaları daha iyidir. Nitekim Abdullah b. Kays, Hz. Aişe'ye, "Rasûlullah cünup iken ne yapardı; yıkanmadan önce mi uyurdu, yoksa uyumadan önce mi yıkanırdı?'"diye sorduğunu ve Hz. Aişe'nin şöyle cevap verdiğini bildirmektedir:
"Her iki şekilde de olurdu, Bazan yıkandıktan sonra uyur, bazen de abdest alarak uyurdu!" Bunun üzerine Abdullah b. Kays şöyle der: "Bu hususta Ümmet-i Muhammed'e genişlik ihsan eden yüce Allah'a hamdolsun.[28]
[21] Sahihu Süneni Ebi Davud, Hadis no: 218, (Haz. Nasurid-din Elbanî) Lııhari, Müslim, Ebu Avane. (Burada söz konusu edilen abdest vacip değil, sünnettir)
[22] Üç Sünen sahibi
(18/a) Ebu Davud
(18/b) Müslim, Ebu Avane, Beyhaki. Bu hadis, abdestin vacip olmadığına delildir.
[23] Ebu Davud, 2/192-193, Müsned-i Ahmed, Tahavî, Beyha-ki, Taberânî, Mu'cem'ul-Kebir, 3/143 (îbn Abbas'tan). Tirmizi bu hadisin sahih olduğunu söylemiştir. Nasıruddin Elbani, Hadîs-i Şeriflere Göre Evlenme Adabı, Arslan Yayınları: 24-26.
[24] İbn Hibban, Îbn Huzeyme'ye nispeten Zehebî, Telhis
[25] İbn Ebi Şeybe, 1/45, Nesâî dışında diğer sünen sahipleri, Tahavî, Tayalasî, İmam Ahmed, Beyhakî ve Hakîm
[26] Nasıruddin Elbani, Hadîs-i Şeriflere Göre Evlenme Adabı, Arslan Yayınları: 26.
[27] Beyhaki, 1/200 (Assam b. Ali tankıyla). Hafız İbn Hacer "Feth"de senedinin hasen olduğunu söylemiştir, (1/313) Nasıruddin Elbani, Hadîs-i Şeriflere Göre Evlenme Adabı, Arslan Yayınları: 27.
[28] Müslim, 1/171, EbuAvane. 1/278, Müsned-i Ahmet, 6/73,149 Nasıruddin Elbani, Hadîs-i Şeriflere Göre Evlenme Adabı, Arslan Yayınları: 27-28.