sumeyye
Fri 28 January 2011, 01:02 pm GMT +0200
Cimrilik Ve İman, Mü'minin Kalbinde Bir Arada Bulunmaz:
Rasûlullah (s.a.) şöyle buyurmuştur:
"Bir kulun kalbinde cimrilik ve iman asla bir arada bulunamaz[435]
"Cennetin sekiz kapısı vardır; kim namaz ehlinden ise, namaz kapısından çağırılır, kim cihad ehlinden ise, cihad kapısından çağırılır, kim sadaka ehlinden ise, sadaka kapısından çağırılır, kim oruç ehlinden ise Reyyân kapısından çağırılır.[436]
Bil ki: Cennetin hakikati, nefsin, üzerine inen hoşnutluk, uygunluk ve itminan hali sebebiyle rahatından ibarettir. Nitekim bu manada Allah Teâlâ cennetlikler hakkında, "Allah'ın rahmeti içindedirler; onlar orada ebedi kalıcıdırlar. [437]zıddı durumda olanlar hakkında da, "Allah'ın, meleklerin ve tüm insanların la'ne-ti onların üzerinedir. Onlar ebediyen la'net içinde kalırlar. [438] buyurmuştur.[439]
Nefsin, Hayvani Zulmetlerden Cennete Çıktığı Kapılar:
Nefsin, hayvanı zulmetlerden cennete çıkışı, ancak melekî yönünün üstün, hayvanı yönünün de yenik düştüğü huy yoluyla olur. Bu çıkış kapılarım şu şekilde sıralamak mümkündür:
1. Huşu ve taharet kapısı: Bazı nefisler, huşu ve taharet huyunda melekî gücün üstün olması şeklinde yaratılmış olur. Bu özellikteki nefis, namaza düşkün olur ve ondan büyük bir nasibi bulunur.
2. Semahat kapısı: Yahut üstünlük semahat huyunda olur. Bu özellikteki nefis, sadaka vermeye, kendisine zulmedeni affetmeye, izzeti nefîs sahibi olmakla birlikte mü'minlere karşı mütevazi davranmaya düşkün olur ve bundan büyük bir nasip sahibi olur.
3. Şecaat kapısı: Yahut üstünlük şecaat huyunda olur, kulların ıslâhı için gerekli olan düzenlemeler o huy sahibine ilham edilir. Bu huyda olan nefis, cihada düşkün olur ve bundan büyük bir paya sahip olur.
4. Riyazet kapısı: Yahut (güçleri) uyuşmaz olan nefislerden olur ve bu durumda ilham ya da tecrübe yoluyla, nefsin hayvani gücünün oruç ve itikâfla kırılmasının kendisini hayvani karanlıklardan kurtaracağını öğrenir. Sonra bunu duyma ya da ictihâd yoluyla bütün kalbiyle kabul eder ve gereğini yapar. Bunun sonucu olarak da Reyyân kapısından girmek suretiyle ameline uygun olarak mükâfatlandırılır.
Rasûlullah'ın (s.a.) hadisinde saymış olduğu kapılar, bu saydığımız huylar olmaktadır. Bunlara ek olarak şu kapılar vardır:
5. İlimde rüsûh sahibi olan ulemâ kapısı,
6. Bela, musibet ve yoksulluk ehli kapısı,
7. Adalet kapısı. "Yedi kişi vardır ki, Allah Teâlâ onları, hiçbir gölgenin olmadığı günde kendi gölgesinde gölgelendirir: Âdil devlet başkanı[440] hadisinin ifade ettiği mana budur. Bunun da alâmeti, o kişinin, insanlar arasını bulmaya çalışmaya çok arzulu olmasıdır.
8. Tevekkül ve uğursuzluğun terki kapısı.
Bu kapılardan her biri hakkında çok sayıda meşhur hadis vardır.
Kısaca, bu sayılanlar, nefsin Allah'ın rahmetine çıkması için açılmış kapılardır. Allah'ın yüce hikmeti, Allah'ın kulları için yaratmış olduğu cennetin, bu huylara karşılık olarak sekiz tane kapısının olmasını gerekli kılmıştır. Sabikînden olan kemâl sahipleri için, bu kapılardan iki, üç ya da dört... tanesi birden açılabilir ve onlar kıyamet gününde hepsine birden davet edilebilirler. Nitekim Rasûlullah (s.a.), Hz. Ebû Bekir'in (r.a.) bu şekilde davet olunacağım müjdelemiştir.
"Kim, Allah yolunda bir şeyden bir çift infâkında bulunursa, o cennet kapılarından davet olunur. [441] hadisinin manası, bazı kapılarından demektir. Önemine binaen, hususiyle zikredilmiştir. [442]
[435] Nesâî, Cihâd, 8; Ahmed, 2/256.
[436] Buhârî, Savm, 4; Nesâî, Zekât, 85.
[437] Âl-i İmrân 3/107.
[438] Bakara 2/161-162.
[439] Şah Veliyyullah Dihlevî, Hüccetullâhi’l-Bâliğa İslâm Düşüncesinin İlkeleri, İz Yayınları: 2/128-129.
[440] Buhârî, Ezan, 36.
[441] Buhârî, Savm, 4, Cihâd, 37.
[442] Şah Veliyyullah Dihlevî, Hüccetullâhi’l-Bâliğa İslâm Düşüncesinin İlkeleri, İz Yayınları: 2/129-130.