- Borçlarla Caiz Olan Şeyler

Adsense kodları


Borçlarla Caiz Olan Şeyler

Smf Seo Versiyon , -- Seo entegre sistem.

rray
sidretül münteha
Fri 4 November 2011, 04:38 pm GMT +0200
43. Borçlarla Caiz Olan Şeyler


89. Resûlullah (s.a.v. )'in azatlı kölesi Ebû Râfi'den (r.a.) şöyle rivayet edildi: Resûlullah (s.a.v.) genç bir deve borç aldı. Nihayet kendisine zekat malından bir sürü deve geldi.[109]
Ebu Râfî' diyor ki: Resûlullah (s.a.v.) bana, O adama genç devesini vermemi emretti. Ben de:
«— Develer arasında yedi yaşında iyi bir deveden başka bir deve bulamadım» dedim. Bunun üzerine Resûlullah (s.a.v.):
«— Onu o adama ver. Çünkü insanların en hayırlısı, verirken en çok ihsan edendir.» buyurdu.[110]
 
90. Mücahid'den şöyle rivayet edildi: Abdullah b. Ömer (r.a.) bir adamdan birkaç dirhem borç aldı. Sonra o borcu daha iyi dir­hemlerle Ödedi. Adam: «Ey Ebu Abdurrahman! bunlar, benim sa­na verdiğim dirhemlerden daha iyi.» dedi. Abdullah b. Ömer: «Bili­yorum, fakat gönlüm böyle istedi» dedi.[111]
îman Malik der İd: Altın, gümüş, yiyecek veya hayvan borç ve­ren kimse eğer aralarında bir şart veya âdet yoksa, verdiğinden daha iyisini alabilir. Eğer böyle bir şart, bir vâ'd veya âdet olursa bu mekruhtur, caiz değildir.
îmam Malik der ki: Çünkü Resûlullah (s.a.v.) borç aldığı genç devenin yerine yedi yaşında daha iyi bir deve verdi. Abdullah b. Ömer (r.a.) de borç aldığı dirhemlerden daha üstününü verdi. Eğer bu borç alanın gönlünden gelir, herhangi bir şart, bir vad ve bir anlaşma olmazsa helâl olur, bir mahzuru yoktur.



[109] Resûlullah (s.a.v.)'e zekat malı helal olmadığına göre bu deveyi zekat eh­linden birisi için borç almış olması muhtemeldir. Yahut de zekat malından olan bu deve mahalline ulaştıktan sonra satın alma suretiyle veya başka yollarda Resûlullah (s.a.v.) gelmiş olabilir. Zekat ehlinden birisi için al­mış ise, o maldan verilmesi caizdir. Kendisi için almış ise, mahalline ulaş­tıktan sonra satın alınınca bu da verilebilir. (Bâcî, el-Münteka, c. 5, s. 96).
[110] Müslim, Müsâkat, 22/22, no: 118; Şafiî, Risale, no: 1606.
Yani vereceği devenin yaşında bir deve bulamıyor, daha büyük ve daha iyi bir deve buluyor, Resûlullah (s.a.v.) da onun verilmesini emrediyor. Bu hususta Ebû Hüreyre (r.a.)'ın rivayeti de şöyledir: Bir adam Resûlullah (s.a.v.)'den alacağını istedi ve ağır sözler sarfetti. As-hab ona hücum edince, Resûlullah (s.a.v.): «Onu bırakınız. Hak sahibi söyleyebilir, onun için bir deve alın ve ona verin.» dedi. Asab da onun devesinin yaşında bir deve bulamıyoruz, daha büyüğünü bulabiliyo­ruz, dediklerinde Resûlullah (s.a.v.): «Onu satın alın ve o adama verin, çünkü sizin en hayırlınız verirken en çok ihsan edeninizdir.» bu­yurdu, (a.g.e., Aynı yer).
[111] Bundan anlaşılan üstünlük, vasıftaki üstünlüktür. Yoksa, miktarda faz­lalık olursa, bu caiz değildir.

ceren
Fri 27 April 2018, 03:16 pm GMT +0200
Esselamu aleykum.borç alırken yada birçok verirken ahde  uyan sözünde duran kullardan olalim inşallah. Rabbim razı olsun bilgilerden kardeşim. ..

sedanurr
Fri 27 April 2018, 05:37 pm GMT +0200
Ve aleykümüsselam Rabbim paylaşım için razıı olsun

Bilal2009
Fri 27 April 2018, 06:02 pm GMT +0200
Ve aleykümüsselam Rabbim bizleri doğru yol üzere eylesin Rabbim paylaşım için razı olsun

Sevgi.
Sat 28 April 2018, 07:14 am GMT +0200
Aleyküm Selam. Rabbim bizleri herdaim hak yolunda olan kullarından olmayı nasip etsin inşaAllah