hafiza aise
Wed 11 May 2011, 05:21 pm GMT +0200
Birkaç Hatırlatma
Sizleri eserle baş başa bırakmadan önce, istifadeyi kolaylaştırma adına birkaç hatırlatmada bulunmak ve eser hakkında kısa da olsa bilgi vermek faydalı olacaktır:
Öncelikle bu eser, öncesi ve sonrası itibariyle Saadet Asrı'nda yaşanan olayların bugünlerde oturup yorumlanması yerine İbn Hişam'ın Slre'si, İbn Sa'd'ın Tobakôi'ı; İbn Kesir'in el-Bidiiue ve'n-Nihaye'si, Halebi'nin Slre'si, İbn Hacer'in İsabe'si, İbnü'l-Esir'in Üsüdü'l-Gabe'si, İbn Abdilberr'in İstiôb': ve Taberi'nin Tarih'ı gibi en temel siyer, meğazi ve tabakat kitaplan esas alınarak; temel tefsir kaynaklanyla Kütüb-ü Tis'a gibi en belirgin hadis literatürüne dayanılarak hazırlanmıştır. Bunun yanında, Efendimiz'in hayatıyla ilgili bugün hüsn-ü kabul görmüş yeni eserlerin de dikkate alınması ihmal edilmemiş; gerek konuların tasnifi, gerekse bazı yorumlan itibariyle bugün kaleme alınan orijinal yaklaşımlara da müracaat edilmiştir. Bu sebeple, ikide bir aynı kaynaklan dipnot olarak verip hacmi şişirmemek için her meselede dipnota inip kaynak verme yerine sadece dikkat çeken ve her siyer kitabında yer almayan konuların kaynağı verilmeye çalışılmış ve kaynak vermede esas olarak da, kitapların el-Mekiebetii's-Sira, el-Mektebetü1-Elfiye ve el-Mektebetii'ş-Şômile gibi dijital ortamdakiverileri nazara alınmıştır.
Farklı rivayetler, ayrı ayrı verilerek konunun uzatılması yerine, aynı konu etrafında oluşan farklı rivayetler birleştirerek istifade edilen kaynaklara dipnotta işaret etmek bir yöntem olarak kabul edilmiş ve bazı durumlarda ise, farklılık arz eden rivayetlerden birisi metin içinde tercih edilerek diğer rivayetlerin kritiğini dipnotta yapma yoluna gidilmiştir.
Metin terciimelerinde, aslına sadık kalmak şartıyla, her zaman birebir kelime karşılığını verip mekanik bir aktanm yapmak yerine, bazı durumlarda muhtevayı yansıtma, zaman zaman özetlerne veya bazı durumlarda da ilgili rivayetlerin bütününü birden yansıtma yollanndan birisi tercih edilmiş ve böylelikle tekrarlara girmernek hedeflenmiştir.
Elinizdeki eseri benzerlerinden ayıran en belirgin özelliklerinden birisi de, her an ayrı bir vahiyle olaylara yön veren ilahi hitabın toplumu nasıl dönüştürdüğüne dair örneklere sıklıkla yer vermesidir. Tefsir ilminde 'Esbab-ı NüzUli'l-Kur'an' olarak bilinen kültürün mümkün mertebe siyere yedirilerek anlatılmaya çalışılması, esere ayrı bir veche kazandırmıştır. Sahabe cemaatini yetiştirmede Kur'an'ın rolünü net bir şekilde ortaya çıkaran bu üslup yanında bir de Allah Resülü'nün talim ve terbiyesine yer veriliyor olması, eseri benzerlerinden ayıran belirgin özelliklerindendir. 'Bsbôbii Yiiriidil-Hadis' olarak bilinen bu metotla okurun, Efendimiz'e ait beyanların öncesi ve sonrasında yaşanan gelişmelere muttali kılınması hedeflenmiş ve böylelikle Kur'an'ın yetiştiriciliği yanında sahabe cemaatini dönüştürmede Efendimiz'in (sallallahu aleyhi ve sellem) rolüne de dikkat çekilmek istenmiştir.
Aynı zamanda bu eserin, tebliğe karşı çıkan veya yanında yer alanların ruh hallerini anlamaya matuf bir gayret ve o dönem insanlannın psikolojilerini de yansıtmayı amaçlayan bir çalışma olduğunu söyleyebiliriz.
Şu da bir gerçek ki, etrafındaki ashabıyla birlikte O'nun (sallallahu aleyhi ve sellem) hayatını bugüne taşıma adına daha ya
pılması gereken çok şey var. Zira ulaşılan her bir bilgi yeni bilgilerin elde edilmesine vesile oluyor ve bu bilgiler de dünyaya renk veren mesajların herkese ulaşabilmesi için yeni yeni fırsatlar anlamına geliyor. O'nun (sallallahu aleyhi ve sellem) hayatına açılan her bir kapı, açılması gereken binlerce kapının müjdecisi ... İstikbale yürürken yanılmamak için bu kapıların açılmasında zaten zaruret var!
Bütün titizlik ve hassasiyetimize rağmen şayet, çapımıza bakmadan cür'et edip de çıktığımız bu yolda Ruh-u Seyyidi'lEnam'ı rahatsız edip ineitecek bir kusurumuz olmuşsa şimdiden boynumuzu büküp O'nun (sa11a11ahu aleyhi ve sellem) engin affına sığınıyor ve Ebu Cehillerden bile esirgemek istemediği şefkat kanatlannın altına bizler de dehalet etmek istiyoruz.
Kusurumuz görüldüğünde, bunun bize ulaştırılması en büyük kazancımız; takdir hisleriyle dolup medih ihtiyacı hissedildiğinde ise, gönülden dökülen bir 'Allah razı olsun' ifadesiyle mukabelede bulunmak, bidayetinden nihayetine kadar eserin hazırlanmasında katkısı olan herkes adına ne büyük bahtiyarlıktır.
Reşid Haylamuz İstanbul - Mart 2006