Rüveyha
Wed 25 February 2015, 07:24 am GMT +0200
Bir borcun havale edilmesi karşılığında ücret almak caiz midir?
Bir borcun başkasına havale edilmesi karşılığında ücret almak caiz değildir. Zira yardımlaşma amacı taşıyan akitler karşılığında, ücret almak caiz görülmemiştir (Taberi, İhtilafu’l-Fukaha, Daru’l-Kütübi’l-İlmiyye, 193-194; İbnü’l- Hümam, Fethu’l-Kadir, Beyrut, ts. , VII, 186; Dusuki, Haşiyetu Şerhi’l-Kebir, Beyrut, ts. , III, 77).
Ancak bir borç havale yoluyla ödenir ve bu işlemden dolayı masraf oluşursa verilen hizmetin karşılığı olarak makul bir ücretin alınması caizdir. Zira havale işlemi esnasında verilen hizmet, günümüz İslam hukukçuları tarafından vekalet akdi kapsamında değerlendirilmektedir. Vekalet karşılığında ücret almak caiz görülmüştür (Mevsıli, el-İhtiyar, II, 230; İbn Cüzey, el-Kavaninü’l-Fıkhiyye, 494; Bilmen, Ömer Nasuhi, Hukuki İslamiye ve Istılahatı Fıkhiyye Kamusu, VI, 328).
Bir borcun başkasına havale edilmesi karşılığında ücret almak caiz değildir. Zira yardımlaşma amacı taşıyan akitler karşılığında, ücret almak caiz görülmemiştir (Taberi, İhtilafu’l-Fukaha, Daru’l-Kütübi’l-İlmiyye, 193-194; İbnü’l- Hümam, Fethu’l-Kadir, Beyrut, ts. , VII, 186; Dusuki, Haşiyetu Şerhi’l-Kebir, Beyrut, ts. , III, 77).
Ancak bir borç havale yoluyla ödenir ve bu işlemden dolayı masraf oluşursa verilen hizmetin karşılığı olarak makul bir ücretin alınması caizdir. Zira havale işlemi esnasında verilen hizmet, günümüz İslam hukukçuları tarafından vekalet akdi kapsamında değerlendirilmektedir. Vekalet karşılığında ücret almak caiz görülmüştür (Mevsıli, el-İhtiyar, II, 230; İbn Cüzey, el-Kavaninü’l-Fıkhiyye, 494; Bilmen, Ömer Nasuhi, Hukuki İslamiye ve Istılahatı Fıkhiyye Kamusu, VI, 328).