meryem
Fri 24 December 2010, 10:13 pm GMT +0200
Bedenî Cezalar
Kıyamet gününden sonra, haksızların uğramak durumunda oldukları fizikî acılar, ilk önce, temel ihtiyaçlardın mahrumiyetten ibaret olan negatif bir şekil altında takdim edilebilirler. Acıkmış ve susamış bir durumda olmalarına karşılık, onların açlıklarını ve susuzluklarını giderecek hiçbir şeyleri olmayacaktır[677].Fakat, onların azabını müsbet olarak tanımlayan Kur'ânî metinler çok daha kalabalıktırlar.-Tanrı'nm seçkin kullarının cennetteki ikâmetlerine taban tabana zıt olarak, cehennemliklerin ikâmetgâhı bir hapishanedir[678]-Herbiri belli bir kategoriye ayrılmış olmak üzere, pek çok bölümlerle (kapılar) birlikte[679]-Gardiyanları gürbüz ve sert melekler olan zindan[680]-Ancak bu, gittikçe daha alçak olan bir çok mahzenlere bölünmüş bir yeraltı hapishanesidir[681]-Sıkıca kapalı[682] i-Bu, ateş dolu bir çukurdur[683]-Harareti şiddetli ateşle[684]-Gazabının horultusu ve uğultusu uzaktan işitilir[685]-Fışkıran bir volkan gibi[686]-Saraylar kadar büyük kıvılcımlar saçan[687] -Sıkıca bağlı[688]
-Boyun, eller ve ayaklar bağlı[689]-Uzun zincirlere raptedilmiş[690]-Yüzleri üzerinde sürüklenmiş[691]-Cehennemlikler oraya, yüzleri ateşte olarak fırlatılacaklardır[692]-Dar bir yere sokuş turulmaya zorlanacaklardır[693],-Ve emsalsiz bir azabı[694]-Orada onlar yakılıp kül edilme cezasına uğrayacaklardır[695],-Onlar onun yakıtı olacaklardır[696].-Sıkıntı ve acıdan titreyen suçluların oradan kaçmak istemelerinin her seferinde onlar, kaim demir bastonlarla vurularak ateşin ortasına itileceklerdir[697].-Azap onları her taraftan saracaktır[698].Lteş onların yüzüne çarpacaktır[699]. -Derilerini yakıp kavuracaktır[700] -Etlerini yakacaktır[701]. -Yüreklerine dokunacaktır[702]-Cimriler tarafından yığılan altın ateşte kızdırılacak, sonra onunla onların alınları, böğürleri ve sırtları dağla nacaktır[703].-Orada acı ve yalvarma haykırışları olacaktır[704] -Orada onlar inim inim inleyecek ve hiç kıracaklardır[705]-Derileri yanıp tükenir tükenmez, azabı yeniden tattırmak için onlara bir başkası kaplanacak ve bu iş böylece sonsuza kadar devam edip gidecektir[706]-Ancak, orada sadece ateşin yakmasının işkencesi olmayacaktır. Aynı zamanda orda kaynar suyunki bulunacaktır: ateşle münavebeli olarak, onlar bu suya d aldırılacaklardır[707].-Derileri ve barsaklarmı eritmek üzere, başlarına kaynar su dökülecektir[708].-Ondan içerken, onların yüzleri yanıp kızaracak ve iç organları yırtı-lacaktır[709].-Onlarm çok zor yutabilecekleri, daha iğrenç kokulu bir başka içecekleri olacaktır[710].-Keza, onların karınlarında, eritilmiş kurşun gibi kaynayacak olan, zakkum gıdası olacaktır[711].-Ve öteki soluk tıkayıcı gıdalar ve başka azaplı işkenceler[712]-Meselâ yakıcı rüzgâr böyledir[713],-Dumanın sun'i gölgesi[714],Veya aynı şekilde, kelimesinin bazı müfessirlerine göre, aşın sıcakla münavebeli olarak değişen aşırı soğuk[715],-Kısacası onlar, daimi ve fasılasız cezalara ve eziyetlere duçar olacaklardır[716].Böylece, bedenî cezayı tayin ve tarif eden naslar şu sayılara erişiyor: (74 A, 15 B).Esasen, bütün bu fizikî cezaların, bir gaye olarak değil, fakat onlara ahlâkî bakımdan ıstırap çektirmek için bir vasıta şeklinde düşünülmeleri gerekir. Bu iğrenç yerden kaçışın temel amacı, onun ifade ettiği zillet ölçüsünde ateş değildir[717]Ve felâketlerini son kertesine eriştiren şey, ahlâkî ve fizikî elemlerinde onların, çevrelerinde merhamet ve teselli edici hiçbir kalbi bulamıyacak olmalarıdır. Tamamen tersine. Eskiden onlarm sahip oldukları ve artık kesilmiş bulunan dostluk bağlan, bu aynı eski dostların kötü bir komşuluğu tarafından doldurulacaktır. Bundan böyle, onlarm arasında sadece kavga[718], kin[719] ve karşılıklı lanetleme[720] olacaktır.Bu tasnif ve bu açık zikirlerle biz okuyucuya, Kur'ân-ı Kerim tarafından izlenen va'z ve nasihat metodu ve bütün içersinde onun usullerinin herbirinin temsil ettiği nisbet hakkında, yeterince tam bir fikir vermek istedik. Kur'ânî üslûbun kesafeti ve zenginliğini nazar-ı dikkate alarak biz, kesinlikle mükemmel bir istatistik ortaya koyduğumuzu iddia etmiyoruz. Hiç olmazsa biz, herbirine ait kadrolar içersinde başlıca olayları kataloglara ayırdık. Hatta biz orada yapılacak olan rötuşun pek küçük olacağını sanırız. Fakat, bu incelemenin sonucunun değerini ortaya koymak için, onu mücmel bir tabloda özetlemeyi faydalı buluyoruz.
A
B
Toplam
10
10
620
455
1075
20
62
82
Farklı davet tarzlarının frekans tablosu
Ödeve Teşvik:Formel otoritesi suretiyle:patını değerleri vasıtasıyla:İDini duygular yoluyla(sevgi, utanma, v.s...):
Tabiî neticeler vasıtasıyla:İlâhî müeyyideler vasıtasıyla:a- Genel olarak mükâfat ve ceza prensibi:- İki vadeli mükâfat ve ceza prensibi: Muaccel ilâhî müeyide: V Maddî türden: b- Medenî türden c- Zihnî ve ahlâki türden: d- Manevî türden 4- Ahirette ilâhî müeyyide a- Müstakbel ikametin cins ismi: Kısaca cennet Kısaca cehennem b- Tayin edilmemiş mükâfat veya Cezanın ilânı: Mükâfat: Mücâzat: jc- (Sevap veya ikab) tayinleri:İManevî saadet
Hissi saadet Topluca ifade Ahlâkî cezalar iFizikî cezalar
14
11
2
13
14
12
26
1
1
5
31
36
23
40
63
20
58
78
19
8
27
61
50
111
66
100
166
94
66
160
102
70
102
97
27
124
4
4
101
41
142
74
15
89
[677] el-A'râf 7/50; en-Nebe' 78/24; el-Ğaşiye 88/6,7.
[678] el-Isrâ 17/8: (=1A)
[679] el-Hicr 15/44) 0 (=1A)
[680] ct-Tahrîm 66/6; el-Müddessir 74/30-31: (=2A)
[681] en-Nisâ 4/145: (=1B)
[682] el-Mü'min 40/20; el-Hümeze 104/8: (=2A)
[683] ÂI-i tmrân 3/103: (=1B)
[684] el-Kâria 101/9,11: (=2A)
[685] Fâhr 35/12: (=1A)
[686] el-Mülk 67/7: (=1A)
[687] . el-Mürselat 77/32: (=1A)
[688] el-Furkân 25/13; el-Fecr 89/26: (=2A)
[689] er-Ra'd 13/5; İbrahim 14/49; Sebe' 34/33; el-Mü'min 40/71; er-Rahman 55/41; el-Hâkka 69/30; el-însân 76/4; Alâk 96/15: (=8A)
[690] el-Mü'min 40/71; el-Hâkka 69/32; el-İnsân 76/4: (=3A)
[691] el-Isrâ 17/97; el-Furkân 25/34; ez-Zümer 39/24: (=3A)
[692] en-Neml 27/90: (=1A)
[693] el-Furkân 25/13: (=1A)
[694] el-Fecr 89/25: (=IA)
[695] el-Enfâl 8/50; el-Hacc 22/9,22; Fâhr 35/10: (=1A, 3B)
[696] el-Bakara 2/24; Âl-i Imrân 3/10,98; et-Tahrînı 66/6; el-Cinn 72/15: (=2A, 3B)
[697] el-Hacc 22/21-22; es-Secde 32/20: (=1A, İB)
[698] el-A'râf 7/41; el-Kehf 18/29; el-Ankebût 29/54-5; ez-Zümer 39/16: (=4A)
[699] ibrahim 14/50; el-Mü'minûn 23/104; el-Ahzâb 33/66: (=2A, İB)
[700] el-Meârk 70/16: (=1A)
[701] . el-Müddessir 74/29: (=1A)
[702] el-Hümeze 104/7: (=1A)
[703] et-Tevbe 9/35: (=1B)
[704] el-Mü'minûn 23/107; Yasin 36/36; el-Mü'min 40/49; ez-Zuhrûf 43/77: (=4A)
[705] Hûd 11/106; el-Enbiya 21/100: (=2A)
[706] . en-Nisâ 4/56: (=1B)
[707] . el-Mü'min 40/71-72; er-Rahmân 55/44: (=2A)
[708] el-Hacc 22/19,20; ed-Duhân 44/48: (=1A, 2B)
[709] el-En'âm 6/70; Yûnus 10/4; el-Kehf 18/29; es-Sâffât 37/67, 57; Muhammed 47/15; el-Vâkıa 56/54,55; en-Nebe' 78/25; el-Ğâşiye 88/5: (=10A, İB)
[710] İbrahim U/16-17; el-Hâkka 69/36: (=2A)
[711] es-Sâffât 37/66; ed-Duhân 44/43-6; el-Vâkıa 56/52-53: (=3A)
[712] . el-Müzzemmü 73/12-13: (=1A)
[713] eİ-Vâkıa 56/42: (=1A)
[714] el-Vâkıa 56/43-4; el-Mürsetât 77/30: (-2A)
[715] es-Sâd 38/57-8; en-Nebe' 78/25: (=2A)
[716] el-Ğâşiye 88/3: (=1A)
[717] Âl-i îmrân 3/192; et-Tevbe 9/63; Hûd 11/60
[718] Sâd 38/64.
[719] ez-ZuhrÛf 43/67.
[720] el-A'râf 7/38; eİ-Ankebût 29/25.