- Ata Aöf İslam Ahlak Esasları Ünite 1 Ders Özetleri

Adsense kodları


Ata Aöf İslam Ahlak Esasları Ünite 1 Ders Özetleri

Smf Seo Versiyon , -- Seo entegre sistem.

rray
halim
Mon 23 February 2015, 04:30 pm GMT +0200
 
                                                                                        ATA AÖF

                                                                             İSLAM AHLAK ESASLARI
                                                                              
                                                                                          Ünite 1
                                          
                                                                    Kur'an Ve Kur'an'da İslam Ahlak Esasları


GİRİŞ


Dünyada kendi duygu, düşünce ve davranışlarıyla ilgili iyi ve kötü şeklinde değer hükümleri veren yegâne varlık insandır. İnsanın iyiliğe olduğu gibi kötülüğe de meyli vardır. Ancak İslam dini insandan, kötülüğe değil, iyiliğe meyletmesini istemektedir. Bunun için ona, hep iyi olmasını tavsiye etmekte, ahlaki hayat adına yararlı olanları geliştirmenin, zararlı olanları da ıslah etmenin yollarını göstermektedir.


İSLAM AHLAKININ BİRİNCİ KAYNAĞI OLARAK KUR'AN

Kur’an'ın Tanımı ve İçeriği


Kur’an, Hz. Peygamber’e(s.a.s) vahiy yoluyla indirilip Mushaflara yazılan, metni tevatüren nakledilip okunmasıyla ibadet edilen mûciz bir kelamdır.

Vahiy zincirinin son halkasını oluşturan Kur’an, belli bir zamana ve belli bir topluluğa ait olmayıp bütün insanlığı kucaklayıcı niteliktedir. Kur’an bir taraftan muhatap kabul ettiği toplumun ihtiyaçlarına cevap verirken, diğer taraftan da o toplumdan sonsuzluk âlemine uzanan hayat çizgisini, fert ve cemiyetin muhtaç olduğu evrensel boyuta taşımıştır.


Kur’an'ın Ahlaka Bakışı

Kur’an-ı Kerim ahlaki fiillerin kaynağının fıtrat olduğunu söyleyerek ve bu nedenle insanın yaratıldığı fıtratı öz olarak kabul ederek, dinî ve ahlaki öğretilerin bu öze yönelmesi gerektiğini vurgulamaktadır. Kur’an, insan fıtratını tasvir ederken insanın, yaratılanlar içinde en güzel bir tabiatta yaratıldığını bildirmektedir:
Görüldüğü gibi söz konusu ayet de insan karakterinin, diğer varlıklar arasındaki üstünlüğünü ortaya koymaktadır. Bu konumundan dolayıdır ki, Yüce Allah emaneti (sorumluluğu) yüklenmek ve onu taşıyıp hayata geçirmek üzere
"Şüphesiz biz insanı en güzel biçimde yarattık." (Tîn/95:4)


KUR’AN'DA İSLAM AHLAK ESASLARI

Bireysel Ahlak Esasları

Doğruluk-Dürüstlük

Alçak Gönüllülük

Nankörlük Etmemek


Hasetten Arınmak

Adalet, bir şeyi yerli yerine koymaktır.



Toplumsal Ahlak Esasları


Adil Olmak

İyiliği Emredip Kötülükten Sakındırmak

Emanete Riayet Etmek

Verilen Sözü Tutmak

Yalan Söylememek

Önyargılı Davranmamak

Gıybet Etmemek

İnsanlarla Alay Etmekten ve Lakap Takmaktan Kaçınmak

Nemîme ve Tecessüsten Uzak Durmak


Nemîme, insanlar arasında söz götürüp getirmek ve insanları arkalarından çekiştirmektir.

İş ve Ticaretle İlgili Ahlak Esasları


Ölçü ve Tartıda Dürüst Davranmak

Ticari Hayatta Borçluya Kolaylık Göstermek

Emaneti ehline vermek ahlaki bir değerdir.

Yönetimle İlgili Ahlak Esasları

Emaneti Ehline Vermek

Herkese eşit davranmak yöneticilerin şiarı olmalıdır.

İnsanlara Eşit Davranmak

Ahlaki Değerlere Bağlı Bir Toplum Oluşturmak


İman

İnsanın Allah’a karşı yükümlü tutulduğu ahlaki esasların başında, Kur’an’ın odak kavramı olan iman gelmektedir. Çünkü Allah’a karşı yerine getirilmesi gereken ahlaki süreç, iman olgusuyla başlar. İmanın zıddı olan küfür ise Allah’a eş koşma ve inkâr anlamı taşıması sebebiyle en büyük ahlaksızlık demektir.
Kur’an’ın iman çağrısı yapan ayetlerinde de görüleceği üzere iman eyleminin oluşumunda merkezî konu Allah’tır.
Bu nedenle Allah, insan için olmazsa olmaz derecede ahlaki bir sorumluluk alanı oluşturur. Çünkü O, bütün âlemlerin yaratıcısı, sahibi, var edeni ve Rabbi’dir. Hem kozmik varoluşun gerçek sahibi ve yöneteni hem de aşkınlık ve insani varoluşun ontolojik olarak sahibi ve varlık kazandıranıdır.
Kur’an’a göre iman bir tasdik ameliyesidir. Bu da başta Allah inancı olmak üzere inanılması gereken her şeyi kabul etmek demektir. Söz konusu anlamda tasdik, imana yönelik ilk hareketi ifade eder ki, kulun yaratıcısına karşı yerine getirmekle yükümlü tutulduğu ahlaki esasların başında da bu gelmektedir. Nitekim bu husus -aşağıdaki ayetlerde de görüleceği gibi- kulun Yaratıcısına karşı yerine getirmekle yükümlü kılındığı ahlaki bir davranış olarak ifade edilmektedir.

İhlas, insanın kendisini şirk, riya ve batıl inançlardan uzak tutarak, gönlünü kötü duygulardan ve çıkar hesaplarından temizleyip her türlü iş ve amelinde Allah’ın rızasını gözetmesi demektir.



İhsan, insanlara karşı iyilik etmek, her işi güzel ve sağlam yapmak ve her an Allah'ı görüyormuş gibi yaşamak gibi anlamlara gelmektedir.

Takva, Allah'a saygısızlık etmekten sakınmak, din ve ahlakın sakıncalı bulduğu tutum ve davranışlardan kaçınmak ve sorumluluk şuuru taşımak demektir.

Tevekkül


Önemli ahlak ilkelerinden biri de Allah'a tevekkül etmektir. Tevekkül dinî bir terim olarak bir taraftan meşru bir hedefe ulaşabilmek için gerekli tüm çabayı gösterirken diğer taraftan da Allah’a dayanıp güvenmek ve işin sonunu O’na bırakmak demektir.
Kur’an-ı Kerim’e göre tevekkül İslam akidesinin bir gereği ve Allah’a samimi iman ve teslimiyetin  sonucudur.


[Muhammed]
Mon 23 February 2015, 04:32 pm GMT +0200
Ve Aleykümselam Ve Rahmetullah...
Rabbim (celle cellaluhu) razı olsun paylaşımdan dolayı İnşaAllah...