- Anne Babanın İbadetleri Yerine Getirme Oranı

Adsense kodları


Anne Babanın İbadetleri Yerine Getirme Oranı

Smf Seo Versiyon , -- Seo entegre sistem.

Array
Eslemnur
Thu 4 November 2010, 10:27 pm GMT +0200
1- Anne Babanın İbadetleri Yerine Getirme Oranı


Îmam-Hatip Lisesi öğrencilerinin ailelerinin genellikle din­dar insanlar oldukları söylenebilir. Ancak dinî prensipleri yete­rince yaşamadıkları halde, çocuklarını bu okullara gönderen ve­ya göndermek arzusunda olan ailelerin varlığı da gözden uzak tutulmamalıdır. Eğitim-Öğretimin bir bütün olduğu ve anne ba­banın dinî tutum ve davranışlarının da bu bütünün bir parçası olduğu, kabul edilmesi gereken bir realitedir. Ailede yaşanan dînî prensiplerin çocuk üzerindeki etkilerini tesbit kadar, bu prensipleri yerine getiren veya getirmeyen ailelerin çocuklarına verdikleri din eğitimi ve öğretiminde nasıl bir metod takip ettikterinin belirlenmesi de önemlidir. Toplumumuzda ibadetleri ye­rine getirme açısından garip sayılabilecek bir vakıa vardır. Söz­gelimi bazı insanlar, dinin en önemli prensiplerinden biri olan namaz ibadetini,[412] sair zamanlarda yerine getirmezken, Rama­zan ayında oruçla birlikte teravih namazlarını da kılmakta, ba­zıları ise teravihle birlikte beş vakit namazı da eda etmektedir­ler. Ancak Ramazan sonunda yine namaz ibadeti terkedilmektedir. Bazı insanlar ise, yine namaz ibadetini sadece Bayram ve Cuma günlerinde yerine getirmekte, bir kısmı ise, sadece mübarek gün ve gecelerle yetinmektedirler. Bir kısım insanlar ise namaz ibadetini sürekli olarak değil, başlayıp yeniden terketmek şeklinde, kesintili olarak yerine getiren kimselerdir. Bunun yanında, ibadet isteği olduğu halde yerine getirecek bil­giden yoksun olduğu için ibadetleri terkedenler bulunduğu gibi, ibadetlere karşı isteksiz insanların varlığı da sözkonusudur.

Îmam-Hatip Lisesi öğrencilerinin ailelerinin de toplumun bu gerçeğinden soyutlanamayacağı gözönüne alınarak duru­mun tesbiti amacıyla oluşturulan standart sorular öğrencilere yöneltilmiş, "anlaşılabilirliği" ve "cevaplandırılabilirliği" önankette test edilerek olumlu sonuçlar alındıktan sonra asıl ankette de aynı soruya yer verilerek, öğrenci ebeveynlerinin ibadetleri ya­şama oranının ne şekilde olduğu tesbite çalışılmıştır. Buna gö­re, öğrenciler kendilerine yöneltilen "Annenizi/ Babanızı iba­detler açısından değerlendirecek olursanız, durumu aşağıdaki maddelerden hangisine uymaktadır?" sorusuna aşağıdaki oran­larda cevaplar vermişlerdir: [413]

 
Tablo- 11: Anne Babanın İbadetleri Yerine Getirme Oranı
 

SEÇENEKLER
 ANNE

S          %
 BABA       

S            %
 
1. Ramazan ayında hem orucunu tutar, hem namazını kılar fakat diğer zamanlarda namaz kılmaz.
 9
 0. 91
 20
 2.09
 
2. Ramazanda hem orucunu tutar hem de namazını kılar. Ramazan dışında ise zaman zaman (kandil, bayram, cuma günlerinde) namaz kılar
 139
 14.05
 119
 12.42
 
3. Beş vakit namazını düzenli olarak kılar ve Ramazanda da orucunu eksiksiz olarak tutar.[414]
 821
 83.02
 775
 80.90
 
4. İbadetlere karşı isteği var, fakat yerine getirmiyor.
 13
 1.31
 30
 3.13
 
5. İbadetlere karşı isteksiz, namaz kılmıyor ve oruç tutmuyor.
 
 
 6
 0.63
 
6. Başka...
 7
 0.71
 8
 0.83
 
Katılan
 989
 100.00
 58
 100.00
 
Cevapsız
 11
 
 42
 
 
TOPLAM
 1000
 
 1000

Tabloda görüldüğü üzere öğrenci annelerinin % 83.02'i; babalarının ise % 80.90'ı İbadetlerini -kesintisiz olarak- yerine getiren kimselerdir. Zaman zaman (kandil, bayram, cuma) iba­detleri yerine getirme oranı annelerde % 14.05; babalarda % 12.42; sadece Ramazana has ibadet anlayışı ise annelerde % 0.91; babalarda ise % 2.09 gibi düşük düzeylerdedir. İsteği ol­duğu halde ibadetlerini yerine getirmeyen annelerin oranı % 1.31; babaların ise % 3.13'tür. İbadetlere karşı tamamen ilgisiz davranan anne tesbit edilmemiş babalar ise % 0.63 gibi olduk­ça düşük bir seviyede bulunmuştur. Bu sonuçlarla öğrenci aile­lerinin genellikle ibadetlerini yerine getiren kimseler oldukları ortaya çıkmaktadır. Bununla birlikte sonuçlarda çevre faktörünün etkisi de bariz bir şekilde gözlenmektedir. Bulgularımıza göre beş vakit namazla birlikte diğer dinî vecibeleri yaşayan anne-babaların oranı, batıya nazaran doğu illerinde -belirgin bir şekilde- daha yüksek düzeylerdedir. [415]

Dinî prensipleri yaşama oranının doğu bölgesinde, batı bölgesinden daha yüksek düzeyde olması, ebeveynin tahsil se­viyesi ile, ibadetleri yaşama arasında bir ters orantının var ol­duğu sonucunu doğurmaktadır. Çünkü tahsil seviyesi yönüyle batı bölgesinin, doğuya nazaran daha avantajlı durumda oldu­ğunu belirlemiştik[416]. Bu ters orantının sebepleri üzerinde genişçe duracak değiliz. Ancak doğuda genellikle, ne­silden nesile tevarüs yoluyla geçen, yaygın eğitim tarzıyla akta­rılan bir "geleneksel din" anlayışına sahip olunduğu ve ibadetle­rin de bu tarz üzere yaşandığı realitesinden bahsetmek istiyo­ruz. Bu geleneksel din anlayışının ise, sanayileşme sürecinin yaşandığı ve manevî değerlerin yavaş yavaş etkisini kaybettiği batı bölgesinde yeterince bulunmadığını ve kitleler içinde dinî prensipleri -gerçek anlamda- yaşayanların ancak bilgili ve şuur­lu azınlıklar olduğunu ifade etmekle yetiniyoruz.