sümeyra
Fri 20 January 2012, 04:45 am GMT +0200
Allah (C.C.) İn Sıfatları
"Allah'ın (C.C.) ezelî, ve zatıyla kaim, sıfatları vardır. Bu sıfatlar, zatının aynı da değildir, gayrı da değildir.»
Ehl-i Sünnetin bu inancı, bu sıfatlara malik birden fazla vücudun varlığı telâkkisini reddeder.
«Allah'ın ezelî sıfatlan; ilim, kudret, hayat, kuvvet, işitmek, görmek, irade, meşiyyet, fiil, halket-rnek, nzıklandırmak ve kelâmdır.
"Allah, kelâm sıfatı ile konuşur. Kelâm, harf ve sesler cinsinden olmayıp Allah'ın ezelî bir sıfatıdır. Allahü Teâlâ, bu kelâm sıfatıyla, ke-lâmedid, emredici, nehyedici ve haber vericidir"
Allahü Teâlâ'nın kelâmı olan Kuran, mahlûk değildir.»
Allah'ın kelâmı, mahlûk değildir; ancak harf ve seslerden ibaret olan Kur'an (Kitap), mahlûktur.
aAllahü Teâlâ'nın kelâmı olan Kur'an, mushaf lavımızda (harfler ve kitabet şekliyle) yazılıdır. Kalplerimizde (hayal edilen lafızlarla) mahfuzdur. Dillerimizde okunur. Kulaklarımızda duyulur. Fakat bunlara (mushaf, k:a'p dil ve kulaklara) hulul etmez.
Tehvın, Allahü Teâlâ'nın ezelî sıfatıdır. Tekvîn; Allahü Teâlâ'nın âlemi ve âlemin parçalarından her birini, tayin ettiği vakitte, icat etmesidir. Tekvin sıfatı, bize göre, yaratman şeylerden ayrıdır.
İrade, Allahü teâlanın zatıyla, kaim olan ezeli bir sıfatıdır.»
Fiil ve tahlîk (halketme) sıfatları da, Allah'ın ezelî sıfatlarındandır. Fiil, iş demektir. Tahlîk sıfatı ise, yaratmak mânâsına gelir.
Terzîk sıfatı da aynı durumda olup, rıziklandırma demektir. Bu sıfatlar, tekvin sıfatına râci-dirler.
irade sıfatı da, Allah'ın zatıyla kaim ezelî sıfatlarından biridir.
İrade, birbirine zıt İki oluştan (meselâ; var veya yok olmadan) birinin, muayyen bir anda, vukuunu tercih demektir.
Allahü Teâlâ, kendi iradesi hususunda Kur'-an'da şöyle buyuruyor:
«Onun emri, bir şeyi dilediği zaman, ona ancak 'ol' demesinden ibarettir, O da oluverir.»[81]
«Sizi de, (elinizle) yapageldiğiniz şeyleri de Allah yaratmıştır.»[82]
Hülâsa; Allah, hayrı da şerri de irade eder. Fakat; «Allah, kullarının küfrüne razı olmaz.»[83]
âyet-i kerimesine göre, küfre ve şerre rızası yoktur. [84]
"Allah'ın (C.C.) ezelî, ve zatıyla kaim, sıfatları vardır. Bu sıfatlar, zatının aynı da değildir, gayrı da değildir.»
Ehl-i Sünnetin bu inancı, bu sıfatlara malik birden fazla vücudun varlığı telâkkisini reddeder.
«Allah'ın ezelî sıfatlan; ilim, kudret, hayat, kuvvet, işitmek, görmek, irade, meşiyyet, fiil, halket-rnek, nzıklandırmak ve kelâmdır.
"Allah, kelâm sıfatı ile konuşur. Kelâm, harf ve sesler cinsinden olmayıp Allah'ın ezelî bir sıfatıdır. Allahü Teâlâ, bu kelâm sıfatıyla, ke-lâmedid, emredici, nehyedici ve haber vericidir"
Allahü Teâlâ'nın kelâmı olan Kuran, mahlûk değildir.»
Allah'ın kelâmı, mahlûk değildir; ancak harf ve seslerden ibaret olan Kur'an (Kitap), mahlûktur.
aAllahü Teâlâ'nın kelâmı olan Kur'an, mushaf lavımızda (harfler ve kitabet şekliyle) yazılıdır. Kalplerimizde (hayal edilen lafızlarla) mahfuzdur. Dillerimizde okunur. Kulaklarımızda duyulur. Fakat bunlara (mushaf, k:a'p dil ve kulaklara) hulul etmez.
Tehvın, Allahü Teâlâ'nın ezelî sıfatıdır. Tekvîn; Allahü Teâlâ'nın âlemi ve âlemin parçalarından her birini, tayin ettiği vakitte, icat etmesidir. Tekvin sıfatı, bize göre, yaratman şeylerden ayrıdır.
İrade, Allahü teâlanın zatıyla, kaim olan ezeli bir sıfatıdır.»
Fiil ve tahlîk (halketme) sıfatları da, Allah'ın ezelî sıfatlarındandır. Fiil, iş demektir. Tahlîk sıfatı ise, yaratmak mânâsına gelir.
Terzîk sıfatı da aynı durumda olup, rıziklandırma demektir. Bu sıfatlar, tekvin sıfatına râci-dirler.
irade sıfatı da, Allah'ın zatıyla kaim ezelî sıfatlarından biridir.
İrade, birbirine zıt İki oluştan (meselâ; var veya yok olmadan) birinin, muayyen bir anda, vukuunu tercih demektir.
Allahü Teâlâ, kendi iradesi hususunda Kur'-an'da şöyle buyuruyor:
«Onun emri, bir şeyi dilediği zaman, ona ancak 'ol' demesinden ibarettir, O da oluverir.»[81]
«Sizi de, (elinizle) yapageldiğiniz şeyleri de Allah yaratmıştır.»[82]
Hülâsa; Allah, hayrı da şerri de irade eder. Fakat; «Allah, kullarının küfrüne razı olmaz.»[83]
âyet-i kerimesine göre, küfre ve şerre rızası yoktur. [84]