- Ailedeki Din Eğitimi ve Öğretiminde Mükâfat

Adsense kodları


Ailedeki Din Eğitimi ve Öğretiminde Mükâfat

Smf Seo Versiyon , -- Seo entegre sistem.

Array
Eslemnur
Wed 3 November 2010, 12:47 am GMT +0200
2. Ailedeki Din Eğitimi ve Öğretiminde Mükâfat



Genel eğitim-öğretimde olduğu gibi,ailede gerçekleştirilen din eğitimi ve öğretiminde de,zaman zaman özendirme ve ya­pılan olumlu davranışları pekiştirme amacıyla, çeşitli mükâfatla­rın verildiği bilinmektedir. Gerçekte mükâfat, yerinde ve za­manında kullanıldığında genel eğitim-öğretimde olduğu kadar din eğitimi ve öğretiminde de olumlu sonuçlar vermektedir.[437]Bu başlık altında, anket uygulanan öğrencilerin, ailelerinde din eğitimi-öğretimi yaptırılırken kendilerine verilen mükâfatların-oranı,türü ve etkileri konusu incelenmeye çalışılacaktır. Bu bölümde de çevre, sınıf, cinsiyet ve sosyal çevre gibi ana bağımsız değişkenlerin yanı sıra konunun gerektirdiği değişkenler de gözönüne alınarak konu bir bütünlük içinde ele alınmaya gay­ret edilecektir.


a. Mükâfatlandırma Oranı ve Sıklığı

 

Ankette yer alan, "Aileniz tarafından verilen din eğitimi ve öğretimi esnasında size mükâfat veriliyor muydu?" sorusuna öğrencilerin genel olarak %63.61 oranında "Evet bazen"; %9.07 ile "Evet sık sık" ;%27.32 oranında ise, "Hayır" cevabı­nı verdikleri görülmektedir, %5.2'lik bir oranla öğrenciler bu soruyu cevapsız bırakmışlardır. Bu sonuçlara göre İmam-Hatip Lisesi öğrencilerinin ailelerinden yaklaşık 2/3'ü,gerçekleştir­dikleri din eğitimi-öğretiminde zaman zaman mükâfata baş­vurmaktadırlar. Mükâfata sık sık başvurma oranının % 9.07 ile sınırlı kalmasının çeşitli yorumları yapılabilir.Ancak asıl dik­kati çeken, %27.32 oranıyla, mükâfata hiç başvurulmamasıdir.

Öğrenci ailelerinin bu tutumunun pedagoji kurallarına uy­gun olmadığı ifade edilebilir. Zira mükâfatın yer aldığı bir eği­tim tarzının, özellikle ilk çocukluk yıllarını kapsayan ve ailede verilen dinî bilgilerde oldukça önem arzettiği, ifade edilmesi ge­reken bir husustur.[438] Durum böyle olunca, mükâfata hiç yer vermeyen ailelerin % 27.32'lik bir oranla, bir başka ifadeyle 1/4'lük düzeyin üstünde gerçekleşmiş olması, Türkiye'de ailede verilen din eğitimi-öğretiminde-çözülmesi gereken daha pek-çok problemin varlığına bir işaret sayılabilir. Problemin temelinde ise, "anne babaların mükâfatın önemini bilmedikleri, bu­nun ehemmiyetine inanmadıkları ve mükâfatı sadece maddî ödüller şeklinde algıladıkları" nevinden faktörlerin rol oynadığı inancındayız. Konuyu çeşitli yönleriyle ele almak amacıyla, ba­ğımsız değişkenlerle, ailede gerçekleştirilen din eğitiminde mü­kâfatlandırma konusu arasında uygulanan chi-kare sonuçları­nın değerlendirilmesi yapılacaktır.[439]

Görüldüğü üzere, çevre faktörünün bu konuda önemli bir fark oluşturmadığı söylenebilir. Frekans dağılımı ve chi-kare testi de bunu göstermektedir. Ancak yüzeysel olarak, doğu ille­rinde mükâfatlandırılma oranının daha fazla olduğu görülmek­tedir.

Aynı şekilde, lise II öğrencileriyle, lise IV'ler arasında .da belirgin bir farkın olmadığı ortaya çıkmıştır. Chi-kare testi so­nuçları da bu iki soru arasında anlamlı bir ilişkinin bulunmadığı­nı göstermiştir.

Cinsiyet faktörünün de bu konuda önemli bir farklılığa se­bep olmadığı görülmektedir. Gerek rakamlar ve gerekse chi-kare sonuçları bunu ifade ederken, çok az bir farkla, erkek öğ­rencilerin mükâfatlandırılma yönüyle, kızlardan daha avantajlı oldukları ortaya çıkmıştır.

Sosyal çevre faktörü, frekans tablosunda bazı farklılaşma­lar meydana getirmiştir. Buna göre ailesi yurtdışında oturan öğrenciler mükâfatlandırılma konusunda en yüksek düzeyde­dirler. En aşağı düzeyde olanlar ise köy çocuklarıdır. Şu kadar var ki, chi-kare sonuçları anlamlı değildir." [440]


Tablo- 16: Ailede Din Eğitimi ve Öğretiminde Mükafatlandırma Oranının Değişkenlere Göre Dağılımı

 

 
 S EÇENEKLER   K3
 CHİ-KARE
 
DEĞİŞKENLER
 Evet
 Bazen
 Evet
 Sık
 
 Hayır
 TILAN
 1
 'LA
 DEĞERLERİ
 
 
 S
 %
 S
 %
 s
 %
 3
 o
 Oi
 
 
 
 
 Bursa
 235
 635
 33
 8.9
 102
 27.6
 370
 14
 384
 SO
 :9
 
2
 Balıkesir
 127
 60.2
 18
 8.5
 66
 31.3
 211
 15
 22
 X2
 : 16.91
 
o
 Erzurum
 143
 67.6
 16
 7.3
 55
 25.1
 219
 13
 23
 BD
 : 10.85
 
 
 Van
 93
 
 19
 12.8
 36
 24.4
 148
 10
 15
 P
  v:
 
 
 LİSE II
 324
 63.3
 53
    10.4
 135
 26.3
 512
 22
 534
 SD X2
 :3

:7.81
 
Sın
 LİSE IV
 279
 64,0
 33
 7.6
 124
 28.4
 436
 30
 466
 BD P
 :.1B4
 
 
 ERKEK
 
 63.6
 75
 10.1
 195
 26.3
 7İ1
 39
 780
 SD
 :3 :7.81
 
nsi1

 BD
 :5.64
 
a
 KIZ
 132
 63.8
 11
 5.3
 64
 30.9
 207
 13
 220
 P
 : .131
 
 
 ŞEHÎR
 SOS
 64.3
 45
 9.4
 126
 26.5
 479
 26
 505
 SD
 :12
 
&
 İLÇE
 59
 66.3
 7
 7.9
 23
 25.8
 89
 10
 9
 X
 : 21.02
 
 
 NAHİYE/BUC.
 10
 62.2
 0
 
 6
 37.5
 16
 0
 1
 BD
 : 14.77
 
O
 KÖY
 205
 61.4
 29
 8.7
 100
 29.9
 334
 15
 349
 P
 :.254
 
 
 YURTDIŞI
 21
 70.0
 5
 16.7
 4
 13.3
 30
 1
 3
 
 
 
 
 Ok-yz.değ.
 226
 59.9
 31
 8.2
 150
 31.9
 3,'
 16
 193
 SD
 - 1
 
 
 0kur-Yazar
 93
 65.8
 10
 6.7
 41
 27.5
 149
 11
 16C
 
 . İÜ
 

 
 İlkokul M.
 257
 66.6
 39
 10.1
 90
 23.3
 366
 21
 407
 XI
 : 28.86
 
 
 Ortaokul M.
 7
 53.3
 2
 16.7
 3
 25.0
 12
 
 12
 BD
 : 24.79
 
 
 lise Mez.
 7
 58.3
 3
 25.0
 2
 16.7
 12
 1
 1İ
 
 
 

 
 Üniversite Cevapsız
 4
 1W.D
 0
 
 0
 
 4
 1
 10
 P
 : .131
 
 
 Ok-yi.üeğ.
 36
 55.4
 5
 7.7
 24
 36.9
 Si
 12
 77
 
 11
 
 
 Pkur-Yaıar
 79
 61.7
 10
 7.8
 39
 30.5
 528
 3
 131
 SD
 o
 
S
 İlkokul M.
 337
 64.6
 48
 9.2
 137
 26.2
 532
 27
 549
 X
 ; 28.86
 
a
 Ortaokul M.
 44
 67.7
 5
 7.7
 16
 24.6
 65
 4
 69
 BD
 : 30.76
 
o
 Lise Mez.
 39
 62.9
 5
 8.1
 18
 29.8
 62
 3
 65
 
 
 

 
 Üniversite
 44
 6Z9
 11
 15.7
 15
 21.4
 70
 1
 71
 P
 -.031
 
 
 Cevapsız
 
 38
 
 
 
 
 Çiflçi

Memur
 145
 63.1
 15
 6.S
 70
 30.4
 230
 11
 241
 
 
 
 
 
 138
 65.4
 23
 10.9
 50
 23.7
 211
 10
 221
 SD
 
 

 
 İsçi
 78
 56.9
 20
 14,6
 39
 28.5
 137
 15
 152
 X
 28.86
 
 
 Estijlüccar
 84
 68.3
 9
 7.3
 30
 24.4
 123
 6
 129
 BD
 26.39
 
"S
 Ser.Meslek
 90
 64.7
 7
 5.0
 42
 30.3
 139
 4
 143
 
 
 

m
 Başka
 41
 60.3
 10
 14.7
 17
 25.0
 63
 4
 72
 P
 .091
 
 
 Cevapsız
 42
 
 
 
Annenin               1  [441]
 1
 14.3
 1
 14.3
 5
 71.4
 7
 2
 T
 SD
 715
 
ibadet                 2
 75
 60.5
 10
 8.0
 39
 31.5
 124
 15
 139
 X
 : 24.99
 
Durumuna          3
 510
 64.6
 74
 9.4
 206
 26.0
 790
 31
 821
 BD
 : 35.59
 
Göre (')               4
 a
 72.7
 0
 
 3
 27.3
 11
 2
 13
 p
 :.Û02
 
6
 5
 71.4
 0
 
 2
 28.6
 7
 
 7
 
 
 
Cevapsız
11
 
 
 
Babanın               1
 12
 70.6
 1
 5.9
 4
 23.5
 17
 3
 5o
 "siP
 712
 
İbadet                 2
 64
 59.8
 9
 8.4
 34
 31.8
 107
 12
 119
 X2
 : 21.02
 
Durumuna           3
 479
 63.9
 73
 9.7
 198
 36.4
 750
 25
 775
 BD
 : 55.47
 
Göre                 4
 17
 60.7
 1
 3.6
 10
 35.7
 23
 10
 38
 p
 : .000
 
5
 3
 50.0
 0
 
 3
 50.0
 6
 
 6 
 
Cevapsız
 42
 
 
Ailede               1
 114
 59.4
 1İ
 5.7
 67
 34.9
 192
 
 192
 SD
 188
 
Din                   2
 226
 64.6
 38
 10.8
 86
 24.6
 350
 2
 352
 
 
 
Eğitimini           3
 166
 67.5
 23
 9.3
 57
 23.2
 265
 2
 248
 X2
 : 28.86
 
Veren                4
 11
 47.8
 2
 8.7
 10
 43.5
 33
 
 23
 BD
 : 394.78
 
Kîşiye             S
 34
 73.9
 5
 10.9
 7
 15.2
 46
 1
 47
 
 :.000
 
Göre                 6
 18
 54.5
 2
 6.1
 13
 39.4
 33
 
 33
 P
 
 

Cevepsız
105
 
 
TOPLAM
 1000-

Annenin tahsili, bu konuda birtakım farklılaşmalara se­bep olmaktadır. Ancak fazla belirgin olmayan bu farklılaşmayı chi-kare testi desteklememektedir.  Bununla beraber, annesi üniversite mezunu olan öğrencilerin en yüksek düzeyde mükâ­fatlandırılan kişiler olması gözden kaçırılmamalıdır.

Babanın tahsili ise, mükâfatlandırılma oranı ile anlamlı bir ilişkiye sebep olmaktadır. Nitekim frekans dağılımında okur-yazar olmayan babaların çocuklarını bazen mükâfatlandır­ma oranı % 63.1 iken bu oran tahsil seviyesine paralel olarak yükselmektedir. Aynı şekilde, mükâfat vermeme oranı okur­yazar olmayan babalarda %36.9 düzeyinde iken, bu oran, tah­sil seviyesi yükseldikçe, ters orantılı olarak ve git gide azalarak, %21.4 düzeyine düşebilmektedir. Buna göre,denilebilir ki, ba­banın tahsil seviyesi çocuğa verilen din eğitiminde onu mükâfatlandırma konusunda belirleyici bir faktör olarak rol oyna­makta ve tahsil seviyesi yüksek babalar, çocuklarını daha çok mükâfatlandırmaktadırlar.

Ailenin sosyo-ekonomik düzeyi ile mükâfatlandırma ara­sında da anlamlı bir ilişkinin bulunmadığı söylenebilir. Her ne kadar babası çiftçi, memur ve işçi olanlar arasında bazı oran farklılıkları gözlenmekteyse de chi-kare testi bu ilişkinin anlam­sız olduğunu belirlemektedir.

Bu sonuca göre, babanın memur, işçi, çiftçi, esnaf vs. olu­şu, ya da bir başka ifadeyle, orta, fakir, zengin gibi farklı sosyo-ekonomik düzeye sahip oluşunun, çocukluk yıllarında ailede verilen din eğitiminde mükâfatlandırma oranında etkili olmadı­ğı söylenebilir.

Anne-babanın ibadet durumlarının, verilen din eğitimi ve öğretiminde çocuğu mükâfatlandırma oranıyla ilişkili olup olmadığı yönündeki incelemede, anne babanın ibadetlere karşı tutum ve davranışlarıyla, çocuklarını mükâfatlandırmaları ara­sında bir ilişkinin var olduğu ve bunun anlamlılık derecesinin oldukça yüksek düzeyde bulunduğu görülmüştür.

Annesi ibadetlerini yerine getiren öğrenciler, çocukluk yılların­da kendilerine verilen din eğitiminde, aileleri tarafından hangi oranda ve ne derece sıklıkla mükâfatlandırılıyordu? sorusuna cevap aramak amacıyla oluşturulan çapraz tabloda annenin ibadetlere olan rağbet oranı yükseldikçe, dinî eğitimde mükâfat verme oranının da yükseldiği; buna karşılık, ibadetlere ilgisi az olan annelerin mükâfatlandırma oranının da az olduğu belirlen­miştir. Chi-kare testi sonuçlan ise oldukça anlamlı bulunmuş­tur.[442]

Annenin, ibadetlerini yerine getiren bir kişi olmasının, çocuğa verilen din eğitiminde başvurulan mükâfatlandırma oranıyla bu denli ilgili oluşu, mükâfatlandırma olayını çeşitli yönlerden ele almanın gereğini ortaya koyması bakımından önemli bir bulgudur. Zira çocuğun, ailesi tarafından dinî eğiti­me tâbi tutulurken mükâfatlandırılması, ya da cezalandırılması kompleks bir bütündür. Bu nedenle olaya salt mükâfat ve ceza vermek şeklinde bakılmamahdır. Nitekim anne-babanın ibadet­lere karşı tutumu ile çocuğa verilen din eğitiminde izledikleri metod arasında önemli bir ilişkinin var olduğu gibi,[443] annenin ibadete karşı tutumuyla, çocuğunu din eğitiminde mükâfatlandırma oranı arasında da bir ilişkinin var olduğu gö­rülmüş ve bunun istatistikî açıdan oldukça önemli olduğu belir­lenmiştir.

Babanın ibadet durumu ile çocuğa verilen mükâfatın oranı ve sıklığı arasındaki ilişki de gözardı edilemeyecek düzeydedir. Chi-kare testinde iki soru arasındaki ilişkinin anlamlılık derece­sinin oldukça yüksek olduğu görülmüştür. Rakamsal ifadeler­den de, ibadetlere karşı ilgi yükseldikçe mükâfatlandırma oranı­nın da arttığı gözlenmektedir. [444] Buna göre beş va­kit namazını kılarak diğer ibadetlerini de yerine getiren babala­rın, çocuklarını mükâfatlandırma oranında en yüksek düzeyde oldukları söylenebilir.

Son olarak, öğrencinin çocukluk yıllarında ailesinden aldığı dinî eğitimde, kendisine verilen mükâfatların oranı ve sıklığı ile, din eğitimini kimin verdiği konusu arasındaki ilişki belirlen­meye çalışılmıştır. Oluşturulan çapraz çizelgedeki bilgisayar so­nuçları ve ardından uygulanan chi-kare testi, bu iki değişken arasında oldukça anlamlı bir ilişkinin var olduğunu ortaya koy­maktadır.

Buna göre, daha çok dede-nineden oluşan yakın akraba­lar, mükâfat verme konusunda en yüksek düzeydedirler. (% 73.9 ve % 10.9) Toplumumuzda dede-nine ve diğer aile bü­yüklerinin torunlarına karşı son derece müsamahakar oldukları ve yaptıkları olumlu davranışlara karşılık hemen mükâfatlandır­ma yolunu tercih ettikleri bir realitedir. Nitekim frekans dağılı­mında da bu durum ortaya çıkmakta ve onların çocukları mü­kâfatlandırma konusunda en yüksek düzeyde oldukları görül­mektedir. Ailede din eğitimiyle bizzat meşgul olan kişiyle, mü­kâfatlandırma arasındaki ilişkide dikkati çeken nokta, en ideal sayılabilecek sonuçların, din eğitimi-öğretimini anne-babanın birlikte yürüttüğü öğrencilerin verdikleri cevaplardan alınmış olmasıdır. Böylesi ailelerde yetişen çocuklar mükâfatlandırılma sorusuna % 67.5 ile "Evet bazen"; % 9.3 ile "Evet sık sık"; % 23.2 ile "Hayır" cevabını vermişlerdir. Eğitim-öğretimin önemli bir boyutu olan din eğitimi ve öğretiminde, anne babanın bir­likte hareket etmesi ve birbirini tamamlaması gerektiğine dair birtakım teorik bilgiler,[445] anketlerin rakamsal ve istatistikî sonuçlarıyla da desteklenmektedir.

Denilebilir ki, çocuğun dede-nine ve yakın akrabaları tara­fından aşırı derecede mükâfatlandırılması yerine, anne-babası’nın birlikte yürüttükleri bir din eğitimi-öğretimi ortamında diğerine oranla az ama ölçülü bir tarzda mükâfatlandırılması daha olumlu sonuçlar verecektir.