hafiza aise
Tue 30 November 2010, 11:48 am GMT +0200
5. Hayız/Adet Kanı:
Ebû Bekir'in kızı Esma ((radiyallâhu anhâ)) anlatıyor; Peygamber ((sallallâhu aleyhi ve sellem)')e bir kadın geldi ve; 'bizden birisi elbisesine hayız kanı bulaştığında, ne yapmalıdır?' dedi. Peygamber (s.a.); 'ovar, su İle gitiler, üzerine su dökerek yıkadıktan sonra da onunla namaz kılar' buyurdu.[21]
Hayız kanı bulaşan elbisenin yıkanmasının emredilmesi, hayız kanının necaset olduğuna delildir. Bu konuda icmâ edilmiş-tir.
Mutlak Kan: însan veya eti yenilen hayvanlardan akan kanın 'necaset' olduğu konusunda, birçok âlimin icmâda buiundu-ğu nakledilmiştir. Şayet bu konuda 'icmâ sabit ise', kan 'necistir' deriz ve sonraki âlimlerin 'kanın necis olmadığıyla' ilgili muhtemel [22] delillerine itibar etmeyiz. Ancak bu konuda 'icmâ sabit değilse', asıl olan 'temiz hükmünde' olmasıdır. -En doğrusunu Allah bilir-
6. Eti Yenilmeyen Hayvanların Dışkısı:
Abdullah İbni Abbâs ((radiyallâhu anh)) anlatıyor: Peygamber (sallallâhu aleyhi ve sellem) abdest bozmak için sahraya çıkmak istedi. 'Bana üç taş getir' dedi. Ben iki taş ile bir tane eşek tersi buldum. İki taşı aldı, tersi attı ve; 'bu pistir' buyurdu.[23] Hadiste geçen 'pis/rics' lafzı, 'necaset' demektir.
Bu rivayet, eti yenilmeyen hayvanların dışkılarının 'necaset' olduğuna delildir.
Eti Yenilen Hayvanların Tersleri; Eğer yemlerinin çoğunluğu necaset değilse, idrarı, dışkısı, salyası, sütü ve diğer şeyleri, doğası İtibariyle 'temizdir.
Atların ve eti yenen koyun, keçi, geyik gibi hayvanların terslen, İmam Ebû Hanîfe'ye göre 'necâset-i galîza/ ağır pislik'; Ebû Yusuf ve İmam Muhammed'e göre 'necâset-i hafife/hafif pislik'tir. [24]
[21] Buhârî, 227; Müslim, 291.
[22] Muhtemel ifadesiyle, açık hüküm ifade etmeyen deliller kast edilmiştir. (Çev.)
[23] Buhârî ve diğer hadis kitaplarında rivayet edilmiştir. Fakat Buhârî'de 'eşek' lafzı olmaksızın rivayet edilmiştir.
[24] Bkz. El-Merginânî, el-Hidâye, 1/206; el-Mûsitî, el-İhtiyâr, 32-34; Bilmen, 65. {Çev.)
Ebû Bekir'in kızı Esma ((radiyallâhu anhâ)) anlatıyor; Peygamber ((sallallâhu aleyhi ve sellem)')e bir kadın geldi ve; 'bizden birisi elbisesine hayız kanı bulaştığında, ne yapmalıdır?' dedi. Peygamber (s.a.); 'ovar, su İle gitiler, üzerine su dökerek yıkadıktan sonra da onunla namaz kılar' buyurdu.[21]
Hayız kanı bulaşan elbisenin yıkanmasının emredilmesi, hayız kanının necaset olduğuna delildir. Bu konuda icmâ edilmiş-tir.
Mutlak Kan: însan veya eti yenilen hayvanlardan akan kanın 'necaset' olduğu konusunda, birçok âlimin icmâda buiundu-ğu nakledilmiştir. Şayet bu konuda 'icmâ sabit ise', kan 'necistir' deriz ve sonraki âlimlerin 'kanın necis olmadığıyla' ilgili muhtemel [22] delillerine itibar etmeyiz. Ancak bu konuda 'icmâ sabit değilse', asıl olan 'temiz hükmünde' olmasıdır. -En doğrusunu Allah bilir-
6. Eti Yenilmeyen Hayvanların Dışkısı:
Abdullah İbni Abbâs ((radiyallâhu anh)) anlatıyor: Peygamber (sallallâhu aleyhi ve sellem) abdest bozmak için sahraya çıkmak istedi. 'Bana üç taş getir' dedi. Ben iki taş ile bir tane eşek tersi buldum. İki taşı aldı, tersi attı ve; 'bu pistir' buyurdu.[23] Hadiste geçen 'pis/rics' lafzı, 'necaset' demektir.
Bu rivayet, eti yenilmeyen hayvanların dışkılarının 'necaset' olduğuna delildir.
Eti Yenilen Hayvanların Tersleri; Eğer yemlerinin çoğunluğu necaset değilse, idrarı, dışkısı, salyası, sütü ve diğer şeyleri, doğası İtibariyle 'temizdir.
Atların ve eti yenen koyun, keçi, geyik gibi hayvanların terslen, İmam Ebû Hanîfe'ye göre 'necâset-i galîza/ ağır pislik'; Ebû Yusuf ve İmam Muhammed'e göre 'necâset-i hafife/hafif pislik'tir. [24]
[21] Buhârî, 227; Müslim, 291.
[22] Muhtemel ifadesiyle, açık hüküm ifade etmeyen deliller kast edilmiştir. (Çev.)
[23] Buhârî ve diğer hadis kitaplarında rivayet edilmiştir. Fakat Buhârî'de 'eşek' lafzı olmaksızın rivayet edilmiştir.
[24] Bkz. El-Merginânî, el-Hidâye, 1/206; el-Mûsitî, el-İhtiyâr, 32-34; Bilmen, 65. {Çev.)