hafiza aise
Tue 30 November 2010, 11:30 am GMT +0200
Abdestin Rükünleri
Abdestin gerçekleşmesi bu rükûnlann yerine getirilmesine bağlıdır. Rükûnlardan biri eksik olduğunda abdest sahih/geçerli olmaz.
1. Yüzün Tamamının Yıkanması:
Alın genişliğinin en üstünden, çene kemiğinin en altına kadar olan mesafe ile iki kulak memesinin arasının yıkanmasıdır. Bu mesafenin farz olduğuna Kuran ve Sünnet delildir.
2. Ağzın Suyla Çalkalanması ve Burna Su Çekilip Sümkürülmesi Mazmaza Ve İstinşak:
Ağız ve burun, yüz yıkama eyleminin içerisinde kabul edilmiştir. Çünkü Peygamber (salİallâhu aleyhi ve sellem) her abdest alışında ağzını ve burnunu yıkardı.[86]
Peygamber (salİallâhu aleyhi ve sellem) ağız ve burnun yıkanmasını emrederek, 'biriniz abdest aldığı zaman, burnuna su çeksin ve sümkürsüri [87] buyurmuştur. Bir başka sahabeye de; 'abdest aldığın zaman ağzını suyla çalkala [88] demiştir.
Hanefi ve Şafiî mezhebinde mazmaza ve İstinşak sünnet; Mâliki mezhebinde vaciptir.[89]
[86] Fethu'l-BârV ve 'es-Sey/'u/-Cerâr, 1/81; er-Raudatu'n-Nediyye' 35.
[87] Buhârî, 161; Müslim, 237; vdğ.
[88] Ebû Dâvûd, 140; Tirmîzî, 38; Nesâî, 1/66; İbni Mâce 448. Alfaânî bu rivayetin sahih olduğunu belirtmiştir.
[89] Bkz. Zuhayiî, Ftkhu'l-İslâmî, 1/243-245.
Abdestin gerçekleşmesi bu rükûnlann yerine getirilmesine bağlıdır. Rükûnlardan biri eksik olduğunda abdest sahih/geçerli olmaz.
1. Yüzün Tamamının Yıkanması:
Alın genişliğinin en üstünden, çene kemiğinin en altına kadar olan mesafe ile iki kulak memesinin arasının yıkanmasıdır. Bu mesafenin farz olduğuna Kuran ve Sünnet delildir.
2. Ağzın Suyla Çalkalanması ve Burna Su Çekilip Sümkürülmesi Mazmaza Ve İstinşak:
Ağız ve burun, yüz yıkama eyleminin içerisinde kabul edilmiştir. Çünkü Peygamber (salİallâhu aleyhi ve sellem) her abdest alışında ağzını ve burnunu yıkardı.[86]
Peygamber (salİallâhu aleyhi ve sellem) ağız ve burnun yıkanmasını emrederek, 'biriniz abdest aldığı zaman, burnuna su çeksin ve sümkürsüri [87] buyurmuştur. Bir başka sahabeye de; 'abdest aldığın zaman ağzını suyla çalkala [88] demiştir.
Hanefi ve Şafiî mezhebinde mazmaza ve İstinşak sünnet; Mâliki mezhebinde vaciptir.[89]
[86] Fethu'l-BârV ve 'es-Sey/'u/-Cerâr, 1/81; er-Raudatu'n-Nediyye' 35.
[87] Buhârî, 161; Müslim, 237; vdğ.
[88] Ebû Dâvûd, 140; Tirmîzî, 38; Nesâî, 1/66; İbni Mâce 448. Alfaânî bu rivayetin sahih olduğunu belirtmiştir.
[89] Bkz. Zuhayiî, Ftkhu'l-İslâmî, 1/243-245.