- 20. asır Kurân çalışmalarının özellikleri

Adsense kodları


20. asır Kurân çalışmalarının özellikleri

Smf Seo Versiyon , -- Seo entegre sistem.

rray
sidretül münteha
Mon 16 May 2011, 03:51 pm GMT +0200
20. Asır Kur'ân Çalışmalarının Özellikleri


1- 20. asır Ulumu'1-Kur'ân çalışmalarının çoğu, oryantalist veya o eğilimde olanların eleştirilerine hedef olan konu­lara ağırlık vermektedir. Yani bu çalışmalar mücadeleci bir ruha sahiptirler.[12]

2- 20. asrın Ulumu'l-Kur'ân'la. ilgili çalışmaları kısmîdir, bütün­cül değildir. Zira bu çalışmaların çoğu Kur'ân ilimlerini kapsayıcı bir şekilde içermemektedir. Es-Suyûtî (ö.910/1504)'nin el-İtkân'ı Kur'ân ilimlerinden 80 nini ihtiva etmektedir. Halbuki 20. asırda Kur'ân ilimleri sahasında yapılmış en geniş çalışma olarak kabul edebileceğimiz Menahilu'l-İrfan bile, Kur'ân ilimlerinden sadece on altı konuyu içerir. Onların dışında kalan birçok konuyu ihtiva etmemektedir. 20. asırda Kur'ân ilimleri sahasında yazılan çalışmaların çoğu muhtasar olarak kaleme alınmıştır. Özellikle Batılıların eleştiri konusu yaptıkları Kur'ân'ın Kaynağı, Kur'ân'ın Cem'i, Hurufu-Mukatta'a, Hurufu-Seb'a meseleleri ve aktüalite ile yakın ilişkisi vardır diye­bileceğimiz Kur'ân İcazı gibi hususlara daha fazla ağırlık verilmiştir. Böylece 20. asrın Kur'ân ilimleri çalışmaları dünya gündemini yaka­lama özelliğine de sahiptir denilebilir.

3-  Bu çalışmaların büyük bir kısmı eleştireldir. Eski kaynaklar­dan devralınan bilgileri hiç eleştirmeden olduğu gibi aktarmazlar. İl­gili konuda önce malumat verdikten sonra yazar konuyu değişik bir açıdan irdelemeye çalışır ve kendi tercihini kaydeder.[13]

4- 20. asır Kur'ân ilimleri çalışmaları, zaman zaman Kur'ân'ın ba­zı yönlerini modern bir bakış açısıyla incelemeye tabi tutar. Mesela Kur'ân kıssalarını veya emsalini incelerken modern bazı kıstaslarla inceliyerek kıssaların teknik yönlerini ortaya koyarlar.[14] Sonra kıs­salarda psikolojik, sosyolojik, pedagojik bazı kurallara riâyet edildi­ğine de dikkat çekerler.[15]

5- Ayrıca bu çalışmalarda Araplar ve Arap olmayanlar genelde çağdaş bir dil kullanmışlardır. Dil özellikle Arapların çalışmalarında akıcıdır; üslûp açık ve çarpıcıdır. Mesela ez-Zerkâni’nin Menahil ve­ya Draz'ın en-Nebe'ü'l-Azîm adlı eserini okurken çok nefis bir edebî eser okuduğunuzu hissedersiniz.[16]

6- 20. asrın bir takım kültür normlarını da bu çalışmalarda za­man zaman görmek mümkündür. Dr. Abdullah Draz'ın el-Medhal ila Dırâseti'l-Kur'âni'l-Kerim'i ve Seyyid Kutub'un et-Tasviru'l-Fenniyyu fi'l-Kur'ân'ı, Abdurrahman Halid el-Akk'ın el-Furkan'ı, Mâlik b. Nebi'nin ez-Zâhiretu'l-Kur'âniyye'si günümüz kültür normlarını en ba­riz şekilde taşıyan eserlerdir.

7- Bu çalışmalar ihtilaflara fazla yer vermezler. Konunun gereği olmadıkça muhalif görüşleri kaydetmezler, kaydettikleri taktirde de daha evvel işaret ettiğimiz gibi gerekli irdelemeleri yapıp kendi ter­cihlerini yapmadan geçmezler.

8- Bu çalışmalarda aktarılan rivayetlerin senetlerine de genellikle yer verilmez. Ancak gerekli görülen yerde ya rivayetin derecesi veya Bahari, Müslim gibi sika raviler tarafından rivayet edildiği kaydedilir.[17]

9- 20. asırda kaleme alınan Kur'ân ilimleri çalışmaları îsrailiyat gibi makul olmayan bilgileri toplamaktan kaçınırlar.

10- 20. asır Ulumu'l-Kur'ân çalışmaları davetçi bir üslûba sahip­tirler. Böylece aksiyoner bir yapıya bürünmüş oluyorlar. Yani Kur'ân'ın aksiyoner yönünü ön plana çıkarırlar. Özellikle Muhammed Abdülazim ez-Zerkânî (ö. 1367/1948), Ebû Şehbe ve Adnan Zer­zûr buna fazlaca değinmektedirler.

11- 20. asır Kur'ân ilimleri çalışmaları atomiktir. Yani günümüz araştırmacıları Kur'ân'ı atomize ederek çok küçük parçalara ayrıştı­rarak incelemeye tabi tutarlar. Bunun en tipik örnekleri Kur'ân'ın üslûp ve muhteva elemanlarının en küçük parçalarının birer çalışma konusu yapıldığı akademik araştırmalardır. Örneğin Kur'ân'da nefiy, nehiy, istifham, da'vet v.b. birçok hususun üzerinde bugün yapılmış müstakil çalışmalar azımsanmayacak kadar çoktur.

12- Asrımızdaki Kur'ân ilimleri çalışmalarının diğer bir özelliği de müstakil konu çalışmalarının daha fazla çoğunlukta olmasıdır. Bu durum daha evvelki dönemlerde de Kur'ân ilimleri sahasında görülüyordu. Mesela, İbnu Kayyım (ö.751/1350) Kur'ân'ın kasemlerini, ve edebî sanatlarını, el-İzz b. Abdüsselam (ö.660/1261) i'cazmı müs­takil eserler halinde te'lif etmişler. Kur'ân i'câzı, vucûh ve nezâiri, ahkâmı ve garip kelimeleri sahalarında da birçok müstakil eser, öte­den beri yazılagelmiştir. Ancak zaman dilimine göre oranlama yapı­lırsa günümüzde Kur'ân ilimlerinin çeşitli dallarında te'lif edilmiş müstakil eserlerin daha fazla olduğu görülür. Bu konudaki listemizi daha sonra sunacağız.

20. asır Kur'ân ilimleri çalışmalarının tesbit edebileceğimiz bu özelliklerini sıraladıktan sonra şimdi de dört grup altında topladığı­mız Kur'ân'la ilgili çalışmalardan tefsir dışındaki gruplar alanında günümüzde (20. asırda) yapılan çalışmaları sunmaya geçeceğiz. An­cak her bir konu başında konunun tanımı, tarihçesi ve eski kaynak­ları hakkında özet bir bilgi sunmayı yeğledik. Zira bu sayede konu­nun geçmişiyle bugünü arasında bağlantı kurma imkanı sağlanmış olacaktır. Böylece okuyucu konuyu genel hatlarıyla görme imkanına sahip olur.[18]



[12] Bkz. er-Zerkânî, Muhammed Abdulazım, Menâhilu'l-İrfân, bas. y.y. trs., 1.56-84, 177-184, 256-283; Ebû Şehbe, Muhammed, el-Medhal ila Dirâseti'l-Kur'âni'l-Kerîm, Kahire 1992, s. 84-100, 209-226, 255-277, 323-340; es-Salih, Subhî, Mebâhisu fî Ulûmi'l-Kur'ân, İst. trs. S. 240-243; Mennâ' Halil el-Kattân, Mebâhisu fî Ulûmi'l-Kur'ân, Beyrut 1990, s.135-138; es-Sâbünî", Muhammed Ali et-Tibyân fî Ulûmi'l-Kur'ân, Dimeşk, H. 1408, s. 208-213; Zerzür, Muhammed Adnan Ulûmu'l-Kur'an, Beyrut 1991, s. 363-369; Cerrahoğlu, Tefsir Usulü, Ankara 1991, s. 43-48. 

[13] Bkz. ez-Zerkâni, 11.126-130; Zerzûr, a.g.e., s. 251-252, 265-270; er-Rûmi", Abdurrahman Fahd, Dirasatun ila Ulûmi'l-Kur'ân, Riyad H 1413, s. 124-132; Ebû Şehbe, s.62-63.

[14] Bkz. Zerzûr, a.g.e., s. 240-247.

[15] Bkz. Itr, Nureddin, Muhâdarâtün fî Ulûmil-Kur'ân, Dimeşk 1988, s. 184-192, 209-213.

[16] er- Rûmi", a.g.e., s. 48.

[17] Bkz. Zerzûr, s. 110-112. Mesela "Ebû Şehbe, ahrufu seb'a" hadisinin ispatına ihtiyaç duyduğu için onunla ilgili rivayetlerin çoğunu nakl eder. Bkz. Ebû Şehbe, s. 132-156. Ayrıca bkz Şehhâte,  Ab­dullah, Ulûmu'l-Kur'ân, Kahire, 1985, S. 249-250.

[18] Doç. Dr. Halil Çiçek, 20. Asırda Kur’an İlimleri Çalışmaları, Timaş Yayınları: 19-21.


ceren
Fri 24 April 2015, 09:32 pm GMT +0200
Aleykümselam.Rabbim razı olsun paylaşımdan hocam.

HALACAHAN
Fri 7 October 2016, 03:01 am GMT +0200
Selam un Aleykum ..Kuranikerim incelendiğinde psikolojik olarak bilimsel olarak pedagojik olarak sosyolojik olarak incelenip taranir  ve konular kategorilere ayrılarak sunulur..Buda bi konuyu anlatmaya çalışan biri için büyük kolaylık sunar ..Kuranı kerim i en güzel açıklamalar la sunmaya çalışanlara Rabbim kolaylık versin ..

Bilal2009
Fri 7 October 2016, 06:05 am GMT +0200
Ve aleykümüsselam ve rahmetüllah . Rabbim cümlemizi Kur an a yani İslam a hizmet eden kullarından eylesin . Rabbim paylaşım için razı olsun.

Sevgi.
Fri 7 October 2016, 06:16 am GMT +0200
  Aleyna Ve Aleykümüsselăm. Mevlam bizleri herdaim islama hizmet eden kullarından olabilmeyi nasip etsin inşaAllah. Amin ecmain