Hadice
Thu 7 October 2010, 09:49 am GMT +0200
İstemeden Ya Da Zorla Bibine Nikahlanan Kızın Ve Yetîmenin Durumu
Yukarıda anlattıklanmız doğru olmasaydı, izin vermesinin istenmesinin ve istemediğiyle zorla evlendirilen kız ya da yetim kızın nikâhının reddedilmesinin bir anlamı olmazdı.
Bu konuda Peygamberin (s.a.v.) hükmü: Ibnu Abbas hadisi:
1- Ahmed, Ebû Davud, Ibnu Mâce ve Dârekutnî, Eyyüb tarikiyle Ikrime'den Ibnu Abbas'ın şöyle dediğini rivayet ederler: Bekâr bir kız Rasûlullah'a (s.a.v.) gelerek kendisi istemediği halde babasının onu birine nikahladığını söyledi. Rasûlullah (s.a.v.) onu muhayyer bıraktı. (Yani dilerse o nikâhı bozabilme hakkının ona ait olduğunu söyledi). [312]
2- Ebû Davud ve Dârekutnî bu hadisi Eyyüb tarikiyle Ikrime'den mürsel olarak Peygamberden rivayet ederler ve doğrusunun, bu hadisin mürsel olduğudur, derler. [313]
Ibnu Abbas'tan muttasıl olarak nakledilen hadise gelince, el-Ta'liku'l-Muğnî'nin (III. 235) müellifi mevsûl senedlerini zikreder. Nitekim Hatib el-Bağdadi de bunlara dikkat çekmektedir. Sonra Ibnu'l-Kattan'ın; "Ibnu Abbas'ın bu hadisi sahihtir" sözünü nakleder. [314]
Ummu Seleme'nin Hadisi:
3- Taberânî'nin, Ummu Seleme'den yaptığı bir rivayette Ummu Seleme şöyle demektedir: "Bir kız Rasûlullah'a (s.a.v.) gelerek; başka biriyle evlenmek istediği halde babasının onu zorla biriyle evlendirdiğini söyledi. Bunun üzerine Rasûlullah, onu, evlendirildiği kişiden alarak istediği kişiyle evlendirdi."
Heysemî, Mecmauz-Zevâid'de (IV. 280) bu hadisi naklettikten sonra şöyle demektedir: "Hadisi, Taberânî rivayet etmiştir ve ravileri, Buhârî'nin ravileridir." [315]
Yukarıda anlattıklanmız doğru olmasaydı, izin vermesinin istenmesinin ve istemediğiyle zorla evlendirilen kız ya da yetim kızın nikâhının reddedilmesinin bir anlamı olmazdı.
Bu konuda Peygamberin (s.a.v.) hükmü: Ibnu Abbas hadisi:
1- Ahmed, Ebû Davud, Ibnu Mâce ve Dârekutnî, Eyyüb tarikiyle Ikrime'den Ibnu Abbas'ın şöyle dediğini rivayet ederler: Bekâr bir kız Rasûlullah'a (s.a.v.) gelerek kendisi istemediği halde babasının onu birine nikahladığını söyledi. Rasûlullah (s.a.v.) onu muhayyer bıraktı. (Yani dilerse o nikâhı bozabilme hakkının ona ait olduğunu söyledi). [312]
2- Ebû Davud ve Dârekutnî bu hadisi Eyyüb tarikiyle Ikrime'den mürsel olarak Peygamberden rivayet ederler ve doğrusunun, bu hadisin mürsel olduğudur, derler. [313]
Ibnu Abbas'tan muttasıl olarak nakledilen hadise gelince, el-Ta'liku'l-Muğnî'nin (III. 235) müellifi mevsûl senedlerini zikreder. Nitekim Hatib el-Bağdadi de bunlara dikkat çekmektedir. Sonra Ibnu'l-Kattan'ın; "Ibnu Abbas'ın bu hadisi sahihtir" sözünü nakleder. [314]
Ummu Seleme'nin Hadisi:
3- Taberânî'nin, Ummu Seleme'den yaptığı bir rivayette Ummu Seleme şöyle demektedir: "Bir kız Rasûlullah'a (s.a.v.) gelerek; başka biriyle evlenmek istediği halde babasının onu zorla biriyle evlendirdiğini söyledi. Bunun üzerine Rasûlullah, onu, evlendirildiği kişiden alarak istediği kişiyle evlendirdi."
Heysemî, Mecmauz-Zevâid'de (IV. 280) bu hadisi naklettikten sonra şöyle demektedir: "Hadisi, Taberânî rivayet etmiştir ve ravileri, Buhârî'nin ravileridir." [315]