saniyenur
Tue 18 October 2011, 08:17 pm GMT +0200
7. Sadreddin Konevî (Ö.673/1274)
Sadreddin Konevî, İbn Arabî (ö.6381240)'nin talebesi, fikirlerinin yayi-cısı ve eserlerinin şârihi olması sebebiyle tasavvuf tarihinde önemli bir yer İşgal eder. Konevî, uzun yıllar hadis İlmiyle ve tedrisiyle meşgul olmuş, Şerh Hadis Erbain adlı eserini son dönemlerinde 656/1258'den sonra yazmıştır. Konevî yirmi dokuz hadisten oluşan bu mecmuasında ve diğer hadis şerhlerinde "İmâmünâ ve Şeyhünâ" ünvanlarıyla bahsettiği İbn Arabî'nin yolundan yürüyerek yepyeni bir ekol geliştirmiş, hadisleri tasavvuf tefekkürünün en ince görüşleriyle şerhederek bu konuda yeni bir çığır açmıştır. Konevî'nin kırk hadis şerhinde zahirî mânalara bağlı kaldığı zamanlar olmakla birlikte, bâtınî mânalara dalmayı, mükâşefeye dayalı tefekkür ürünü yorumlar getirmeyi sevdiğini gösteren bazı görüşleri de vardır. [22]
[22] Karahan, s. 54; Yılmaz, s. 111-114. Konevî'ye ait Şerhu Hadis-i Erbaîn adındaki bir eser, Harun Ünal tarafından Tasavuufi Yorumlarıyla Kırk Hadis adıyla 1984'te İstanbul'da basılmış, ayrıca H. Kamil Yılmaz tarafından da Tasavvufi Hadis Şerhleri ve Konevi'nin Kırk Hadis Şerhi ismi altında tahkikli olarak neşredilmiştir. (İstanbul 1990).