- Kıyas Kelimesinin Menşei

Adsense kodları


Kıyas Kelimesinin Menşei

Smf Seo Versiyon , -- Seo entegre sistem.

Array
seymanur K
Wed 12 October 2011, 04:21 pm GMT +0200
Kıyas Kelimesinin Menşe'i:


İslâm hukukunda kıyas, re'y ve ictihâd'ın gelişmesiyle ortaya çıkmıştır. Ferdî akıl yürütme mahsulü olan ictihâd, genel olarak “re'y” adını almaktaydı. Bu, zamanla gelişerek ve sistematik bir şekil alarak “kıyas” (analogy) adını almıştır. [317] Demek oluyor ki kıyas'ın temelini re'y ile ictihâd teşkil etmektedir. Buna göre kıyas'ın Hz. Peygamber ve Sahâbîler devrinden itibaren varlığını kabul etmek gerekir. [318]

Müteveffa J. Schacht, “kıyas” kelimesinin Yahudi tefsir terimi olan “hiqqish” (karşılaştırmak) sözünden geldiğini; bunun da Ârâmca menşe'li olup “birbirine vurmak” anlamını ifade eden “nqsh” kökünden alındığını; terim olarak kullanılışında ise, Yu­nan mantıki, Yahudi ve Roma hukuku tesiri bulunduğunu söyle­mektedir. [319] Esasen gerek Ârâmca ve gerekse İbranca'nın, Arapça gibi semitik dil grubuna dâhil bulunması hasebiyle, bir çok Arapça kelimelerin menşe itibariyle bu dillerle müşterek olan bir kökten gelmiş olması normaldir. Ancak “kıyas” gibi bazı ke­limelerin islâm hukukunun gelişmesi sırasında İbranca'dan alın­dığını isbat etmek imkânsızdır; çünkü İslâm hukukunun tedvinin­den ve mantık gibi aklî ilimlerin İslâm'a intikalinden çok önce­leri “kıyas” kelimesinin tamamen- Arapça ve Arap dili kuralları­na uygun olarak türetilip kullanıldığını, bize, İslâm'ın ilk devirle­rini, hattâ Hz. Peygamber ve Dört Halife çağını yansıtan eserler göstermektedir. [320]



[317] J. Schacht, The Origins, s. 88.

[318] İ. Kayyim, İlam, Delhi tabı, c. I, s. 73; F. Zeki tabı, c. I, s. 245,254,

[319] J- Sckacht, .a.g-e., s. 99,100; An Introduction to Islamic Law, Oxford, London, 1964, s. 21.

[320] Dr. Abdulkadir Şener, İslam Hukukunun Kaynaklarından Kıyas, Istıhsan Ve Istıslah, Diyanet İsleri Başkanliği Yayınları: 69-70.