> Forum > ๑۩۞۩๑ Kitap Dünyası - İlim Dünyası Kütüphanesi ๑۩۞۩๑ > İslam Fıkhı Eseleri > Ahkamüs Sultaniye > Askere alınacakların kayıt işlemleri
Sayfa: [1]   Aşağı git
  Yazdır  
Gönderen Konu: Askere alınacakların kayıt işlemleri  (Okunma Sayısı 1337 defa)
02 Mart 2011, 14:06:49
Sümeyye

Çevrimdışı Çevrimdışı

Mesaj Sayısı: 29.261



Site
« : 02 Mart 2011, 14:06:49 »



C- ASKERE ALINACAKLARIN KAYIT İŞLEMLERİ

 

Askerlerin isimlerinin ordu defterlerine yazılma sırasına ge­lince: Burada iki sıralama usûlü vardır.

a) Genel sıralama,

b) Özel sıralama.

a) Genel sıralamada kabilelere, ırklara göre tertiple­nir. Her kabîle diğer kabileden, her ırk diğer ırklardan ayrılır. Ay­rı kabile ve ırktan olanlar birleştirilemez. Aynı kabîle ve ırktan olanlar da ayrılamaz. Dîvanın bu şekilde bir tertip ve düzende ol­ması, nesebleri bildirmesi, ihtilâfları, münakaşaları önler. Asker­lerin arap olanlarıyla, arap olmayanları belli olur.

aa) Askerler arap iseler, neseblere göre toplanır. Neseb-ler de Resulüllah (s.a.v)e yakınlık derecesine göre, kabilelere ayrı­lır. Hz. Ömer'in nüfus sayım ve tesbîtinde takip ettiği usul burada da uygulanır. Sıralamaya nesebin aslı ile başlanır. Sonra o asıl­dan gelen şahıslar sıralanır. Araplar, Adnan ve Kahtân soyundan-dırlar. Adhân soyu Kahtân soyuna tercih edilir. Çünkü Nübüvvet bu soydan gelmiştir. Adnan soyu Rebia ve Mudar kollarını içine alır. Mudar koîu Rebia koluna tercih edilir. Çünkü Nübüvvet bu koldan gelmiştir. Mudar kolu da Kureyş ve Kureyş'in dışındakile-ri içine alır. Kureyş de, Nebî (s.a.v) aralarından geldiği için diğer­lerine tercih edilir. Kureyş de Hâşim oğullarını ve başkalarını içi­ne alır. Nebî (s.a.v) aralarından geldiğinden Hâşim oğulları diğer­lerine tercih edilir. Böylece Hâşim oğulları sıralamanın başı olur. Sonra bunlara nesebce yakın olanlar derecelerine göre sıralanır. Neticede Kureyş kabilesinin tamâmını içine almış olur. Sonra soy­ca Kureyş'den gelenler sıralanır ve neticede bütün Mudar oğulla­rını içine alan bir kayıt elde edilir. Mudar oğullarına nesebce men-sub olanların hepsi kaydedilir ki bunun sonunda Adnan oğulları­nın tamâmını içine alan bir kayıt ortaya çıkar.

Arap soyu 6 derecede sıralanmıştın Nesebleri ve tabaka­ları bu dereceler içine konulmuştur. Bunlar da: Sırasıyla Şu'be-- Kabile - Kol (Reislik): İmara veya Ammâre - Batın - Fahz (En ya­kın akraba) - Fasile (Aşiret) sırasına uyularak yazılır.

ŞÛT3E: En uzak nesebtir. Adnan ve Kahtân gibi. Şû'be denil­mesi "Kabilelerin soylardan, nesebten, çıkması" anlamına geldi-ğindendir.

KABİLE: Şû'belerin soylara ayrılmasından meydana gelir. Rebia ve Mudar gibi. Kabîle denilmesinin sebebi, soyların bu dere­cede biribiriyle karşılaşmaları, tekabülüdür.

AMMÂRE (Kol): Kabîle soylarının kısımlara ayrılmasıdır. Kureyş ve Kinâne gibi.

BATIN: Ammâre'nin soylarının kısımlara ayrıldığı derecedir. 'Abdu Menaf ve Mahzûm oğullan gibi.

FAHZ (En yakın akraba): Batın soylarının kısımlara ayrıldığı derecedir. Hâşim ve Ümeyye oğulları gibi.

FASİLE (Aşiret): Fahzm soylarının kısımlara ayrıldığı dere­cedir. Ebû Tâlib ve Abbas oğulları gibi. Bu sıralamaya göre, Fahz (En yakın akraba) Fasileleri, Batın Fahzları, Ammâre (Kol başı)

386

Ahkâm-ı Sultaniyye

batınları, Kabile Ammâreleri, Şube bütün kabileleri içine alır. Soylar uzaklaştıkça, aşağıdan yukarı çıktıkça kabileler Şu beler, Ammâreler de kabileler olmaktadır.

bb) Arabm dışındakiler soylara göre yazılmazlar. Nese­be göre de yazılmayınca bunlar için iki şey uygulanır. Ya ırklara (cinslere) ya da memleketlere göre yazım işi yapılır. Irklardan bili­nenler, tanınanlar: Türkler, Hindliler gibi. Sonra Türkler çeşitli cinslere, Hindliler de yine çeşitli cinslere ayrılırlar. Memleketlere göre ayırmak da ovalılar, dağlılar şeklindedir. Ovalılar bölgelere, dağlılar da yine bölgelere ayrılırlar. Irklara veya memleketlere göre ayırım yapılınca bunlardan İslâmiyete önce veya sonra giren­lere göre bir sıralama yapılır. Defterlere bu sıralamaya göre kayıt­lar yapılır. İslâmiyete giriş zamanı bilinmiyorsa, Devlet merkezi­ne yakınlık derecelerine göre sıralamaları yapılır. Bu noktada daı bir eşitlik söz konusu ise o zaman halîfeye önce veya sonra itaat ediş sırasına göre yazılırlar.

b) Özel sıralamaya gelince: İslâmiyete girişteki öncelik ve sonralığa göre teker teker şahısların sıraya konmasıdır. Dîne aynı anda girmişlerse dindeki durumlarına göre, aynı durumda iseler cesaret ve şecaatlerine göre, aynı cesaret ve şecaatte iseler, o za­man bu işleri yürüten kâtip onları sıralamakta muhayyerdir. İs­terse kur'a ile sıraya kor. İsterse kendi rey ve içtihadına göre bir sı­ralama yapar.[184]



[184] El-Ahkâmu’s-Sultaniyye, Ebu’l-Hasan Habib, Bedir Yayınevi, 1/ 384-386.


[Bu mesajın devamını görebilmek için kayıt olun ya da giriş yapın
Bu Sayfayi Paylas
Facebook'a Ekle
Kayıtlı

Müslüman
Anahtar Kelime
*****
Offline Pasif

Mesajlar: 132.042


View Profile
Re: Askere alınacakların kayıt işlemleri
« Posted on: 28 Mart 2024, 13:04:28 »

 
      uyari
Allah-ın (c.c) Selamı Rahmeti ve Ruhu Revani Nuru Muhammed (a.s.v) Efendimizin şefaati Siz Din Kardeşlerimizin Üzerine Olsun.İlimdünyamıza hoşgeldiniz. Ben din kardeşiniz olarak ilim & bilim sitemizden sınırsız bir şekilde yararlanebilmeniz için sitemize üye olmanızı ve bu 3 günlük dünyada ilimdaş kardeşlerinize sitemize üye olarak destek olmanızı tavsiye ederim. Neden sizde bu ilim feyzinden nasibinizi almayasınız ki ? Haydi din kardeşim sende üye ol !.

giris  kayit
Anahtar Kelimeler: Askere alınacakların kayıt işlemleri rüya tabiri,Askere alınacakların kayıt işlemleri mekke canlı, Askere alınacakların kayıt işlemleri kabe canlı yayın, Askere alınacakların kayıt işlemleri Üç boyutlu kuran oku Askere alınacakların kayıt işlemleri kuran ı kerim, Askere alınacakların kayıt işlemleri peygamber kıssaları,Askere alınacakların kayıt işlemleri ilitam ders soruları, Askere alınacakların kayıt işlemleriönlisans arapça,
Logged
Sayfa: [1]   Yukarı git
  Yazdır  
 
Gitmek istediğiniz yer:  

TinyPortal v1.0 beta 4 © Bloc
|harita|Site Map|Sitemap|Arşiv|Wap|Wap2|Wap Forum|urllist.txt|XML|urllist.php|Rss|GoogleTagged|
|Sitemap1|Sitema2|Sitemap3|Sitema4|Sitema5|urllist|
Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2009, Simple Machines
islami Theme By Tema Alıntı değildir Renkli Theme tabanı kullanılmıştır burak kardeşime teşekkürler... &
Enes