Konu Başlığı: Altın ve gümüşün zekatı Gönderen: Sümeyye üzerinde 09 Mart 2011, 12:58:28 4- ALTIN VE GÜMÜŞÜN ZEKÂTI Altın ve gümüş zekâta tâbi dördüncü grup malları teşkil eder. Her ikisi de gizli mal (Emvâl-i Bâtmajdır. Zekâtları da 1:40 (kırkta bir) üzerinden hesap edilir. Hadis-i şerifte: "Altın ve gümüşte zekât 1:40 (kırkta bir) dir." buyurulmuştur.[115] Gümüşün zekâta tâbi en az miktarı, İslâmî dirhemle 200 dirhem (641,5 gr.)dir. Gümüş 200 dirhem olunca 5 dirhem (16 gr.) gümüş zekât verilir. 200 dirhemden aşağı olursa zekât verilmez. Fazla olursa, fazlalık 4O'ı bulsun veya bulmasın 1: 40 üzerinden hesaplanır. Ebû Hanîfe'ye göre, 200 dirhemden sonra 200 dirhemin 40'da biri dahil olmak üzere, her fazla 40 dirhem gümüş zekâta tâbidir. İşlenmiş veya işlenmemiş gümüş hepsi aynı derecede olup zekâta tâbidir. Altının zekât ölçüsü ise: 20 mıskal (96,2 gr.)dir. Bu miktarın zekâtı ise, 1: 40 (kırkta bir) hesâbıyladır. Buna göre 20 miskâl altının zekâtı yarım miskal (1: 2 miskâl veya yeni ölçü ile 2,4 gr.) altındır. İşlenmiş veya külçe altınlar hepsi aynı işleme tâbidir. Gümüş, altınla toplanamaz. Her birinin ölçüsü ayrı ayrıdır. Ebû Hanîfe ve Mâlik az olanı çoğa ilâve etmişler, takvimde (yeniden değerlendirmede) bulunmuşlardır. Altın ve gümüş ticareti yapılıyorsa, bunların kendileri ve kârları senesini doldurunca zekâta tâbidir. Dâvûd-u Zahirî, ticâret malı zekâta tâbi değildir, der. Hukukçuların pek çoğu bu görüşü kabul etmez. Altın ve gümüş, mubah zinet eşyası olarak kullanılırsa Şafiî'nin kuvvetli görüşü ve Mâliki mezhebince zekâtları gerekmez. Ebû Hanîfe'ye göre, zinet eşyası da olsa zekât vâcibtir. Altın ve gümüş, mubah olmayan zinet eşyası olarak kullanılırsa, kab kaçak, yemek takımları gibi, bütün hukukçularca zekât gerekir.[116] [115] Buharı, zekât 32. Tirmizî, zekât 3. İbn Mâce, zekât 4. vs. [116] El-Ahkâmu’s-Sultaniyye, Ebu’l-Hasan Habib, Bedir Yayınevi, 1/ 228-229. |